Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goede en boze engelen (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goede en boze engelen (slot)

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

PASTORAAL

Eindtijd

In dit artikel staan we nog één keer stil bij de boze engelen die zich onder leiding van de satan tegen de levende God verzetten. De vorige keer dachten we na over de aanvallen die door de boze op de gelovigen worden uitgevoerd. Nu letten we op zijn werk in bredere verbanden. De duivel beperkt zijn werkterrein niet tot de kerk. Hij is actief op wereldniveau. Het is niet voor niets dat hij de overste van de wereld wordt genoemd. Hij is eropuit om maar liefst de gehele wereld te verleiden (Openb. 12 : 9). Naarmate de jongste dag nadert neemt de activiteit van de boze toe. Vooral in het laatste bijbelboek wordt zijn woede op een aangrijpende wijze getekend. Hij , , heeft grote toorn, wetende, dat hij een kleine tijd heeft" (Openb. 12 : 12). Zijn laatste uur heeft geslagen omdat de laatste urè gekomen is. In de eindtijd komt al zijn venijn tegen de Heere eruit. Hebben we er erg in? Als onze ogen gescherpt worden door de Heilige Geest, dan zien we steeds weer van die signalen dat het rijk van de duisternis een realiteit is. We herkennen de boze bijvoorbeeld in het daemonische en in het oc­ culte. Helaas zijn velen in deze tijd gevoelig voor het paranormale zoals waarzeggerij. En zien we de invloed van de satan ook niet in de wetteloosheid die zo typerend is voor onze cultuur? De alles-kan en alles-mag mentaliteit. We worden er in de Schrift op voorbereid. Christus heeft als één van de tekenen van de tijden genoemd, dat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden (Matth. 24 : 12). Ik denk ook aan de verschijning van de antichrist, die door Paulus , , de mens der zonde" wordt genoemd (2 Thess. 2 : 3). De apostel laat in het midden wie er precies wordt bedoeld. Maar in dit hoofdstuk wordt wel duidelijk dat , , de werking van de satan" (vers 9) in hem openbaar komt. In ieder geval wil de duivel ons via de antichrist verleiden tot zonde door de bijbelse normen los te laten.

Naapen

In dit verband noem ik ook het visioen uit Openbaring 13. Johannes ziet eerst een beest uit de zee komen. Het heeft zeven hoofden en tien gekroonde hoornen. Deze koninklijke waardigheid heeft het beest ontvangen van de draak (= de satan). Vrijwel zeker staat dit monster voor een politieke macht die zich antigoddelijk opstelt. Het beest is de vertegenwoordiger van de boze. Het lastert de Naam van God en het wordt aanbeden door allen die niet in het boek des levens geschreven zijn. J. J. de Heer wijst erop dat de verhouding tussen de satan en het beest een treffende nabootsing is van de verhouding tussen God de Vader en Christus. Dat is typisch een trek van de duivel. „Hij kan niet iets echt nieuws scheppen, alleen het goddelijke perves naapen. Noemde Luther de duivel al niet de aap van God? De boze is süm en sluw, maar niet origineel. Voorzover hij creatief is heeft hij dat afgekeken van de Heere. En dan ziet Johannes nog een beest opkomen. Nu uit de aarde. Dit dier heeft twee hoornen als van een lam (!). Weer het motief van de nabootsing. De meeste uitleggers verbinden dit tweede beest met de valse profetie. Ook daardoor zal de satan vele verleiden. Wat hem betreft zelfs de uitverkorenen (Mark. 13 : 23). Maar dat is volgens Jezus Gode zij dank niet mogelijk. Wat is de valse profetie in onze tijd herkenbaar. In de vorm van een verdraaid evangeUe of van een vage religiositeit die van Christus als de enige Weg niet weten wil (New Age). We moeten het bij deze korte aanduidingen laten. Het voert in het kader van dit artikel te ver om dieper op de betekenis van Openbaring 13 in te gaan. Het gaat me er nu alleen om dat het rijk van de boze breed om zich heengrijpt. Satan en zijn engelen hebben het behalve op Gods Kerk ook op de hele wereld voorzien.

Binnen Gods marges

Het bovenstaande kan ons benauwen. Als we zien op ons eigen leven. „Wij zijn toch zwak, zijn sterkt' is groot; dus zijn w' elk ogenblik in nood." Of als we denken aan onze kinderen. De eindtijd is vol verleiding. Zullen ze bewaard worden bij de Heere en bij Zijn gemeente? Wie zich de macht van de boze bewust is kan met grote zorg worden vervuld. En toch valt er meer te zeggen over de activiteit van de satan. Hij kan geweldig te keer gaan, maar het is God Die de marges bepaalt. De boze en zijn engelen bezitten geen volstrekte zelfstandigheid. Het werkterrein wordt door de Heere afgebakend. We zien dat onder andere in de geschiedenis van Job. Satan kan alleen aan Jobs leven komen nadat hij van God toestemming gekregen heeft. In de geloofsleer wordt het meestal zo gezegd dat de satan onder Gods toelating werkt. Zelfs de dingen die geschieden tegen Gods wil, geschieden op een wonderlijke wijze niet buiten Gods wil om (Augustinus). Hier liggen veel vragen die voor ons niet te doorgronden zijn. Maar deze belijdenis bedoelt vooral te zeggen dat God sterker is dan het hele rijk van de duisternis samen. Vanuit een diep geloof is dit beleden door Guido de Brés: Wij verlaten ons op Gods vaderlijke zorg, , , wetende, dat Hij Zijn toelating en wil, niet schaden kunnen" (NGB, art. 13). Volgens Calvijn staat satan onder Gods macht. Dat mag ons troosten als we het woeden van de boze zien. In de wereld en wellicht in ons eigen leven. De Heere staat er hoe dan ook boven. O ja, het kan veel strijd geven om dit te belijden. Met name als wij het tegendeel van Gods majesteit zien. We ervaren sterker de macht van de duivel dan de almacht van God. We worden er op aangevochten óf God wel regeert. Wat kan dat een crisis teweeg brengen. Onderschat het niet. Maar dan blijft alleen het nochtans van het levende geloof over: , , en toch zal het de Heere nooit uit de hand lopen.”

Door God gebruikt

We kunnen zelfs nog een stap verder gaan. God weet een positief gebruik te maken van de boze en zijn werk. Volgens Luther neemt God de duivel in Zijn dienst. Luthers , , opvatting omtrent de alwerkzaamheid van God laat zich niet toe aan de duivel een geheel zelfstandige plaats te geven" (W. van 't Spijker). Calvijn stelt zelfs dat God de gelovigen oefent dwars door de aanvallen van de satan heen. Zien we dat niet bevestigd in het leven van Paulus? De apostel moest zijn weg gaan met een scherpe doorn in het vlees. Mogelijk een hchamelijk ongemak. In ieder geval ervaart Paulus deze doorn als een engel van de satan die met zijn vuisten op hem inbeukt (2 Kor. 12 : 7). Tegelijk wordt beleden dat die doorn hem gegeven (!) is. Paulus' worsteling is niet buiten Gods toelating omgegaan. En de Heere had er Zijn wijze bedoeling mee. Paulus heeft moeten leren dat Gods kracht in zwakheid wordt volbracht. In deze weg heeft hij verstaan dat Gods genade hem genoeg is. De Heere regeert ook over de satan en zijn medestanders. In het klein (ons eigen leven) èn in het groot (de wereldgeschiedenis). Op een voor ons doorgaans verborgen wijze houdt Hij de regie in handen. Wij worden door de aanvallen van de boze overvallen, maar God niet! Daar is Hij te groot voor. Daarom: ot Hem gevlucht met al uw nood en strijd! Bij wie zou u anders moeten zijn? Nee, het is niet zo dat de Heere Zijn kinderen de strijd bespaart. Toen Jezus voor Petrus bad heeft Hij niet gevraagd of Zijn hemelse Vader de satan uit de buurt van deze discipel wilde houden. Hij heeft iets anders gebeden, namelijk dat Simons geloof niet zou ophouden. Door de aanvechting heen is Petrus geoefend in het geloof, en is zijn waakzaamheid verhoogd.

Voleinding

De boze engelen hebben hun langste tijd gehad. Daarvan mogen we vanuit de Schrift overtuigd zijn. Hun ondergang komt snel dichterbij. Want de overwinning is al behaald en zal worden behaald. De Zoon van God is geopenbaard om de werken van de duivel te verbreken (1 Joh. 3 : 8). Let op het werkwoord. De apostel schrijft niet, , tegenwerken" maar , , verbreken". Daar khnkt het definitieve in door. In principe is dat al gebeurd in kruis en opstanding. De machten zijn onttroond (Kol. 2 : 15). We hebben in een vorig artikel gezien dat de satan rond de hemelvaart uit de hemel geworpen is op de aarde. De dag komt dat hij ook voorgoed van de aarde verwijderd zal worden. De duivel en zijn engelen is het eeuwige vuur bereid (Matth. 25 : 41). Treffend dat we op één van de laatste bladzijden van de Bijbel lezen dat de duivel in de poel van vuur en sulfer geworpen zal worden (Openb. 20 : 11). God zal voor de gericht en heen een nieuwe hemel en een nieuwe aarde geven. Dan zal de strijd tussen het licht en de duisternis voorbij zijn. Alle boze engelen zullen verdwenen zijn, inclusief de boze als hun aanvoerder. Alleen de goede engelen zullen er zijn die als een hemelse hofhouding de drieënige God tot in alle eeuwigheid grootmaken. Samen met... ja, met wie? Met een schare die niemand tellen kan. Mensen komend uit de grote verdrukking (Openb. 7 : 14). Zij hebben hun klederen wit gemaakt in het bloed van het Lam. Zullen wij daarbij zijn? Alleen als wij nu Christus liefhebben en dagelijks de toevlucht nemen tot Zijn offer. Om in Zijn gerechtigheid te schuilen.

Tenslotte

We ronden deze artikelen af. Engelen bestaan. Goeden èn bozen. Er is meer dan de zichtbare werkelijkheid. Het is verrijkend om hier aan de hand van de Schrift bij stil te staan. Om enerzijds rijk vertroost èn anderzijds ernstig gewaarschuwd te worden. Er is een geestelijke strijd gaande. Maar de uitkomst is zeker voor ieder die in Christus is, door een levend geloof dat klein van zichzelf denkt maar groot van de Heere. Wat moet het heerlijk zijn om eenmaal onze stem te mogen mengen in de massale koorzang die 'n eeuwigheid duurt: , Amen. De lof, en de heerlijkheid, en de wijsheid, en de dankzegging, en de eer, en de kracht, en de sterkte zij onze God in alle eeuwigheid. Amen" (Openb. 7 : 12).

A.

J.C.S.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Goede en boze engelen (slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's