Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Deltaschadewet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Deltaschadewet

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ir. Van Rossum

(vervolg)

Repliekrede

De heer Van Rossum bedankte de minister bijzonder hartelijk voor de uitvoerige en dikwijls gedetailleerde beantwoording van de vragen in de eerste termijn. Op enkele punten ging hij nogmaals ter verduidelijking in.

Voorzieningen of aanpassingswerken

Een punt waar de Minister enigszins aan voorbij gegaan is, is het duidelijke verschil in formulering in artikel 8 van de Deltawet zelf, waarin gesproken wordt over twee dingen: voorzieningen (lees: aanpassingswerken) en tegemoetkoming in geldelijke schade. Daartussen wordt in het artikel zelf al een duidelijk onderscheid gemaakt. Ik zou dat onderscheid graag hebben doorgetrokken. Dit is bij de Minister misschien niet helemaal overgekomen.

Wat betreft die voorzieningen heb ik de heel duidelijke uiteenzetting gehoord van de aanpassing van de partikuliere polders. Ik heb hieruit begrepen, dat eigenlijk alle voorzieningen of aanpassingswerken, ook bij partikuliere, niet gereglementeerde polders van rijkswege worden betaald, afgezien uiteraard van de waardeverandering, die op grond van artikel 7 van de Deltawet wordt verrekend. Dus zowel de gereglementeerde als de ongereglementeerde polders vallen uitsluitend onder de Deltawet en niet onder Deltaschadewet. Als ik die konklusie mag trekken, is de hele verwarring die ontstaan is, zo heb ik begrepen, veroorzaakt door de memorie van antwoord, blz. 8, rechterkolom, waar eigenlijk het tegendeel wordt beweerd, daar staat n.l. duidelijk dat ze behandeld worden op grond van het onderhavige wetsontwerp. Als wij deze passage als niet geschreven beschouwen, is daarmee eigenlijk het misverstand opgehelderd, want dan weten wij waaraan wij toe zijn. Hierdoor is, ook bij belanghebbenden, misverstand ontstaan.

Het intrekken van enkele amendementen

Ik had een amendement ingediend op artikel 7, mede met het oog op deze partikuliere polders. Nu deze polders duidelijk niet vallen onder artikel 7 van de Deltaschadewet is een deel van het motief om dit amendement te handhaven vervallen. Artikel 7 blijft nu vrijwel uitsluitend gehandhaafd voor aanpassingswerken aan scheepswerven. Zoals ik gezegd heb, had ik liever een andere lijn gezien, waarbij alle aanpassingswerken, zoals tot heden altijd bij rijkswerken is gebeurd, voor rijksrekening komen en waarbij in geldelijke schade wordt tegemoetgekomen. Ook hiervan zou wel eens een onaangename precedentwerking kunnen uitgaan. Nu die lijn getrokken is, spijt dat mij zeer. Aan de andere kant heb ik begrepen, dat het amendement geen steun krijgt in deze Kamer. Ik heb ook begrepen dat de Minister zich met hand en tand tegen aanneming van het amendement zal verzetten. Onder deze omstandigheden zie ik mij, hoezeer het mij ook spijt, genoodzaakt de amendementen, voorkomende op stuk nummer 22, in te trekken. Ik moet wel zeggen, dat ik niet zo hoge verwachtingen heb van het uiteindelijke financiƫle resultaat. De Minister zal het een aantal bedrijven wel bijzonder moeilijk maken. De opbrengst zal naar ik vrees toch niet opwegen tegen de ambtelijke bemoeiingen, die daarvoor nodig zijn. Ik heb dit in eerste instantie al gezegd. Er komen dan natuurlijk allerlei diskussies over de vraag, of een onderdeel zelfstandig is op grond van artikel 5 van deze wet, of dat het een onderdeel is van een groter bedrijf, waarbij dat onderdeel wel winst, maar het grote bedrijf verlies lijdt.

Stellendam

Was de minister zeer gekant tegen het amendement op stuk nummer 22, hij heeft zich bijzonder plezierig en welwillend opgesteld tegenover het amendement op artikel 2, voorkomende op stuk nummer 16. Wel heeft hij nog gezegd dat een Minister niet ten eeuwigen dage de garantie kan geven, voor het openblijven van de toegang tot de visserijkave van Stellendam en daarom heeft hij de termijn van minimaal zeven jaar genoem Op zichzelf is dat een bijzonder plezierige toezegging, mijnheer de Voorzitter, maar er zit toch wel een probleem aan vast. De Minister weet heel goed dat men plannen heeft voor de toekomstige nieuwe visafslag in Stellendam. Een visafslag is een zeer dure investering. Als die over zeven jaar weer zou moeten verdwijnen, geeft dat natuurlijk heel grote komplikaties. Dan is men in de besluitvorming heel erg gehandikapt. Ik zou het op prijs stellen als de Minister wat dit betreft nog iets meer perspektief zou kunnen bieden.

Veere en Arnemuiden

Over het amendement, voorkomende op stuk nummer 17, heeft de Minister gezegd: wij hopen alle moeilijke en alle oude gevallen van Veere en Arnemuiden op een soepele en plezierige manier op te kunnen lossen en dan is het eigenlijk niet nodig. Bovendien, zo zei hij, is het amendement wat vaag en ongenuanceerd. Dat is ook helemaal de bedoeling van de indieners geweest, mijnheer de Voorzitter, want het gaf de Minister de mogelijkheid er vulling aan te geven. De Minister kan het zelf preciseren; de algemene maatregel van bestuur wordt immers juist om die reden geintroduceerd. Wij menen dat het billijk is om te zeggen; als men vijf jaar terug en vijf jaar vooruit ziet, zit er vrijwel altijd een element van enig onrecht in. Nu behoeft men bepaald niet alles weg te nivelleren en dat is ook niet de bedoeling van de indieners geweest. Wij hopen dat de Minister zich alsnog iets welwillender tegenover dit amendement zal willen opstellen.

Nog enkele zaken

Ten slotte het verwateren van de mosselen, mijnheer de Voorzitter! Daar is toch bepaald wat zorg over gebleven, 't Horntje is nog helemaal in een proefstadium; daar weet men nog helemaal niet hoe het zal aflopen. Wat de Oosterschelde betreft, daar gaan de werken door en daar geeft de verwatering in de loop van de komende jaren steeds meer moeilijkheden. Is het mogelijk om, als er met de verwatering problemen komen - buiten de schuld van de ondernemers uiteraard - de eventuele schade daarvan via deze wet op te vangen?

De Minister heeft gisteren uitvoerig gesproken over de percelen in het Volkerak en op de Yerseke Bank. Er zijn echter ook vragen gesteld over het oostelijk deel van de Oosterschelde, buiten de Yerseke Bank. Daar is ook nog een aantal rijkspercelen. Nu men steeds naar kompensatie zoekt, zou het wel plezierig zijn als die percelen mede in de beschouwing zouden kunnen worden betrokken. Misschien kan de Minister ons ook daarover nog informeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1970

De Banier | 8 Pagina's

De Deltaschadewet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1970

De Banier | 8 Pagina's