Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WINKELSLUITINGSWET 1976

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WINKELSLUITINGSWET 1976

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

AANVAARDBAAR UITGANGSpm(rr

Ik heb al enige argumenten genoemd die ons niet enthousiast maken voor winkelsuiting op zaterdagmiddag. Wij menen dat de Staatssecretaris een aanvaardbaar uitgangspunt heeft gekozen door het tijdstip van sluiting aan de ondernemer zelf over te laten. Vanzelfsprekend, het is al eerder gezegd, is hierbij geen sprake van een absolute vrijheid voor iedere ondernemer, al wordt hem wel de beslissing gelaten om bepaalde risico's of minder prettige omstandigheden voor lief te nemen.

Wij willen de vrijheid ook inderdaad aan de ondernemer laten, tenzij wij ervan overtuigd zouden worden dat bepaalde ondernemers, door op een bepaalde wijze van die vrijheid gebruik te maken, anderen onevenredig in hun vrijheid zouden aantasten. Bezien wij de huidige ontwikkeling, dan constateren wij dat veel ondernemers hun zaak op zaterdagmiddag al om 16.00 uur of 17.00 uur sluiten. Blijkbaar hechten zij geen waarde aan de rest van de middag voor wat betreft de openstellingsmogelijkheden. Het gaat onze fractie te ver om bedrijven die wel tot 18.00 uur open willen zijn te verplichten om 14.00; 16.00 of 17.00 uur te sluiten enkel en alleen vanwege het feit dat andere ondernemers, die geen waarde hechten aan die laatste zaterdagmiddaguren en die daar dus geen belang bij hebben, een beroep doen op de regel , , gelijke monniken gelijke kappen".

Wij zijn van mening dat het ondernemersgedrag de maatschappelijke werkelijkheid zal volgen. Als in een bepaalde stad alle kleine zaken om 17.00 uur gesloten zijn, zal het grootwinkelbedrijf dit dan ook niet in zijn omzet gaan merken, in negatieve zin dan wel te verstaan, en zal het op den duur dan ook niet volgen of bestaat er in die situatie behoefte aan een wettelijke regeling?

Er zijn diverse amendementen ingediend waarbij telkens weer een ander tijdstip voor zaterdagmiddagsluiting wordt aangegeven.Mijn fractie vraagt zich af, gelet op de vele verschillende casusposities, of het geen aanbeveling verdient de beslissing over het tijdstip waarop de winkels 's zaterdagsmiddags gesloten dienen te zijn over te laten aan de dichtstbijzijnde instantie, i.e. de gemeenteraad. Deze dient dan de kamer van koophandel te horen. Bepaald zou dan kunnen worden dat het tijdstip moet liggen tussen 13.00 uur en 18.00 uur. Op deze wijze kan rekening gehouden worden met plaatselijke omstandigheden en dergelijke. Gaarne zouden wij het oordeel van de bewindsman hierover vernemen. Onze fractie acht een dergelijke regeling meer in de lijn van het wetsontwerp dan een algemeen verbod met uitzonderingsmogelijkheden.

ALGEHELE SLUITING OP ZONDAG

Een zaak die de bijzondere aandacht van mijn fractie heeft is de ontheffingsmogelijkheid ten aanzien van de zondag. Mijn fractie meent dat de ontheffingsmogelijkheden alleen de werkdagen mogen betreffen en in geen geval de zondag, uitgezonderd de werkzaamheden in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld van apothekers. Naast de toelichting bij het amendement- Van Dis willen wij nog gaarne een verklaring geven. In de toelichting is gesteld dat het grote belang dat gemoeid is met de bevordering van de zondagsheiliging en zondagsrust met zich brengt dat op die dag alle, , slaafse'' arbeid wordt vermeden, wij zijn ervan overtuigd dat de zondagsrust een grote sociale verworvenheid is, een gunst die wij danken aan de kerstening van ons volksleven. Dat wij de ontheffingsmogelijkheid voor de zondag willen laten vervallen komt dan ook niet voort uit bedilzucht, maar uit andere overwegingen. In het kader van de goddelijke wetgeving waar het om bevrijding gaat, wordt het de mens gegund te genieten van de rust in de strijd om het bestaan.

De overheid is gebonden aan Gods wet en zij heeft de taak de gehoorzaamheid aan de geboden van God te bevorderen. Verder menen wij dat de argumenten, die aangevoerd zijn vóór winkelsluiting op zaterdagmiddag, in ieder geval gelden voor de zondagsluiting, terwijl de argumenten tegen zich in veel geringere mate of vrijwel niet doen gevoelen. Wij hebben ook de indruk dat van de mogelijkheid om op zondag inkopen te doen meer gebruik gemaakt wordt uit gemakzucht dan uit noodzaak; omdat de mogelijkheid bestaat koopt men 's zondags, terwijl men deze inkopen evengoed 's zaterdags of op een andere dag zou kunnen doen. Wij hebben dan ook niet de indruk dat velen gedupeerd zouden zijn als de ontheffingsmogelijkheden voor wat betreft de zondag niet meer zouden bestaan.

Mochten onze amendementen niet worden aangenomen, dan zitten wij nog met het probleem van de geldigheidsduur van de verordeningen die openstellii^ op zondag mogelijk maken.

De Staatssecretaris acht het niet opportuun deze verordeningen aan een geldigheidsduur van vijf jaar te binden, zoals door de SER is gesuggereerd. Ondanks de plausibele verklaring van de Staatssecretaris in de memorie van antwoord menen wij dat het gewenst is dat een gemeentebestuur zich regelmatig bezint op de noodzaak van een dergelijke verordening. Geldt er geen termijn voor een dergelijke verordening, dan zullen gewijzigde omstandigheden veel minder snel tot wijziging of opheffir^ van de verordening leiden. Dit geldt te meer daar openstelling op zondag een uitzondering is; immers, één van de hoofdpunten van de bestaande en de nieuwe wet is zondagssluiting.

Mijn fractie meent dat de door de Staatssecretaris aangevoerde argumenten hooguit de conclusie wettigen dat aan een zodanige bepaling geen behoefte bestaat; bezwaren tegen het opnemen van een termijn kunnen wij er in ieder geval niet in lezen.

Wij komen tot een conclusie. Wij menen dat het wetsontwerp in het algemeen op aanvaardbare wijze aan de verschillende belangen probeert recht te doen. In principe hebben wij bezwaren tegen zaterdagmiddagsluiting; wij willen die slechts in overweging nemen indien blijkt dat een belangrijke groep ondernemers in feite de vrijheid om zelf het jluitingstijdstip te bepalen wordt ontnomen, doordat zij uit coricurrentie-overwegir^en gedwongen zijn anderen te volgen, omdat zij ander sop onaanvaardbare wijze in hun positie worden aangetast.

Onze laatste vraag aan de Staatssecretaris. Heeft de Staatssecretaris gegevens voorhanden, waaruit blijkt dat het overgrote, althans een groot deel, van de winkels al om 17.00 uur gesloten is op zaterdagmiddag? Indien mocht blijken dat zulks het geval is, zal onze fractie zich in principe niet verzetten tegen een algehele aluiting om 17.00 uur, al wil zij de argumenten daartegen van de Staatssecretaris wel in haar overwegingen betrekken.

DE AFLOOP

We weten inmiddels de uitslag. Het oorspronkelijke voorstel kwam niet ongewijzigd door de Kamer. Een meerderheid koos voor de sluitingstijd van vijf uur op zaterdagmiddag, terwijl tevens de openstellir^ per week in uren werd teruggebracht van 55 naar 52. Het amendement van de heer Van Dis om geen ontheffing te verlenen voor openstelling op zondag werd weggestemd, het kreeg slechts de steun van de Boerenpartij en het GPV. Evenzo verging het met het amendement van de GPV'er Verbrugh, die op enigszins opportunistische gronden de ontheffing van sluiting op zondag beperkt wilde zien tot na 13.00 uur. Voor dit amendement stemden de fracties van het GPV, de ARP, de CHU, de SGP, de BP en de RKPN.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1976

De Banier | 8 Pagina's

WINKELSLUITINGSWET 1976

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1976

De Banier | 8 Pagina's