Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest overtuigt van oordeel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest overtuigt van oordeel

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel. .. En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.' Johannes 16:8 en 11

De Heere Jezus zegt in de Paaszaal te Jeruzalem, dat de Heilige Geest als Hij gekomen is, de wereld zal overtuigen van oordeel. Van oordeel omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Wij mensen zijn zeer brutaal. Wij durven het aan in de rechterstoel plaats te nemen en de Heere Jezus voor ons gericht te dagen. De Joden hebben dat gedaan. Lees het maar na in de lijdensgeschiedenis ... Daar staat de Heere Jezus voor Kajafas en de mensen roepen het uit: 'Hij is des doods schuldig!' Daar staan zij voor Pontius Pilatus op Gabatha. Zij dringen er op aan, dat Hij zal worden overgegeven tot de dood. Deze verkeert het volk, verbiedende de keizer schatting te geven. Zij rusten niet voordat Pilatus Hem heeft overgegeven tot de kruisdood. Brutale Joden, dat zij Christus voor het gericht brengen!

Is onze brutaliteit geringer? Wie zou dat durven beweren. Wij veroordelen God en Christus. Dat is geen God van liefde, Die het toelaat dat de oorlog steeds feller woedt. Die het goedvindt dat grote delen van de wereld honger lijden. Die het zo beschikt, dat een sterke jonge man sterft en die grijsaard blijft maar leven. Dat is de ware Messias niet, Die op deze wereld alles anders maakt dan wij het goed vinden. Ja wij maken opstand tegen God en willen dat Zijn troon voortaan leeg zal zijn. Vroeger heeft Hij misschien bestaan. Maar nu is Hij dood of in het beste geval afwezig.

De Heilige Geest zal komen ... zo zegt de Heere Jezus en dan worden de rollen omgekeerd. Hij vuurt de apostelen zo aan, dat zij het Woord gaan prediken. Dan wordt de wereld overtuigd van oordeel. Dan wordt het haar door de twistende Geest toegeroepen, dat de dag zal naderen waarop de Heere Jezus zal komen om te oordelen de levenden en de doden. Alles loopt heel anders dan wij denken. In onze aanmatiging stellen wij het ons voor, dat deze wereld steeds schoner gaat bloeien. Een nieuw paradijs komt. Wij leggen het zelf aan. Wij bouwen het komende Rijk.

De Heilige Geest stoort ons in deze waan. Hij roept het ons toe: Vergis u niet. De dag van Jezus' wederkomst nadert. Het geluid van de bazuin zal klinken. De gerichtswagens rijden uit. Het oordeel is daar. Ja, daarvan overtuigt de Heilige Geest. Hij zegt het ons steeds weer vol aandrang en klem: Het einde van alle dingen is nabij. Hij komt. Hij komt om d' aard' te richten.

U zegt dat het wel zal meevallen. Druk u wat voorzichtig uit, want de overste dezer wereld is geoordeeld. Het vonnis van de eeuwige ondergang is al uitgesproken over hem, die als een vorst over deze wereld regeert en alle mensen, gelijk zij van nature zijn, in zijn macht heeft. Hij sleept hen, gebonden in sterke ketenen, onder de schoonste voorwendselen naar de plaats van de buitenste duisternis. Hij is al geoordeeld. Geoordeeld aan het kruis. Toen heeft de Heere Jezus aan het recht Gods betaald en is de duivel zijn buit ontwrongen. Het staat te lezen in Colossenzen twee: 'En de overheden en de machten uitgetogen hebbende heeft Hij die in het openbaar tentoon gesteld en heeft door hetzelve (dat is door het kruis) over hen getriomfeerd'. De duivel heeft het al verloren. Wij zien dat nog niet zo maar, toch is het waar. Achter de schermen van deze zichtbare wereld ligt hij neer met gespleten schedel.

Als de overste van deze wereld geoordeeld is en zijn macht gebroken, dan gaat heel de wereld ten gronde. Ten gronde gaan allen die tot deze wereld behoren. Daarvan overtuigt de Heilige Geest in de prediking van het Woord. Hij stelt ook vandaag de komst van de Heere Jezus in uitzicht. Hij komt ... en wie zal bestaan? Hij komt.... en bedenk nog wat tot uw vrede dient. Wij leven in het laatst der dagen. De hemel is rood. Het oordeel komt. Het is mogelijk, dat deze meditatie niet eens meer in druk verschijnt. Straks klinkt het geluid van de laatste bazuin. Hoort, hoort de stem van de Geest.

Doet u dat niet? Zegt u: Het zal mijn tijd wel duren? Zegt u: ik kan het gericht wel rustig tegenzien? Vleit u zich met de gedachte, dat u de inhoud van de Bijbel niet zo ernstig behoeft te nemen? . . . weet dan, dat gij u bedriegt. Jezus komt. Eeuwig wèl en eeuwig wee, brengt Hij in de weegschaal mee.

Dan alleen zult gij op die grote dag kunnen bestaan, als u geoordeeld, wat zeg ik, veroordeeld wordt. Door het werk van de richtenden Geest, in Zijn zaligmakende bediening, leert u het verstaan, dat u al de geboden des Heeren heeft overtreden en niet één daarvan gehouden. Daar valt u van uw troon en leert uw schuld voor de Heere kennen. Weet u daarvan?

Misschien zegt deze of gene: Heere wees lankmoedig over mij. Heb wat geduld en ik zal u alles betalen. Dat gaat echter niet. Uw handen worden hoe langer hoe leger. Leeg van gerechtigheid en vol van schuld. Die schuld is er. Hij is zeer groot. Groot bij de ouderen en de jongeren. Wij hebben allen gezondigd. Allen liggen wij onder het oordeel. Is dat waarheid geworden voor u? Als dat niet zo is, vreest dan.

Indien dat wel zo is, verheugt u dan. Want de ellendigen en de nooddruftigen, leren Christus kennen. Christus, Die geoordeeld is, Die veroordeeld is, door de mensen .. . ja, maar ook door Zijn Vader. Hij is des doods schuldig, zo klonk het in de vergadering van het Sanhedrin. Boven al dat rumoer klonk de stem van de Vader uit. Deze roep ook: Hij is des doods schuldig. En, o wonder. Hij ging gewillig de dood in. Hij liet Zich oordelen en veroordelen. Hij rechtvaardig, voor de onrechtvaardigen. Hij onderging dat alles inplaats van anderen. Van de schuldigen en ellendigen, die riepen: Heere ik word onderdrukt. Wees Gij mijn Borg.

De dag van het oordeel is de dag van de scheiding. Al wat buiten Christus is gaat het eeuwig verderf in. Maar wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven.

Gemakkelijk zal dat leven niet zijn. De Kerk verkeert hier in de woestijn. Zij ondervindt het, dat de satan nog op schrikkelijke wijze woedt. Hij valt u aan, wil u ten onder brengen, doen wanhopen aan de genade des Heeren. Hij is wel geoordeeld, maar nog niet geworpen in de poel, die brandt van vuur en sulfer. Hij woedt nog en gaat nog fel te keer. Hij is echter te vergelijken met een hond aan de ketting. Hij kan niet verder komen dan de ketting reikt. En Christus houdt het einde in handen. Hij is een herdershond, die de schapen naar de grote Herder drijft. Zijn ondergang is echter zeker. Hij is nu reeds geoordeeld.

Dat strekt tot waarschuwing van de wereld. Haar einde is nabij. De lankmoedigheid des Heeren duurt niet eeuwig. Het is een woord van bevrijding voor Gods volk. De woestijnreis duurt niet eeuwig. Kanaän komt in het zicht.

Het is de roeping van de ware Gemeente, te getuigen van de Koning. Boodschapt Zijn heil van dag tot dag. In de prediking van het Woord. Op het zendingsveld. Op de zondagsscholen. Tegenover uw kinderen thuis. Baat het wel? Het schijnt vaak van niet. Toch is dit werk niet vruchteloos. De Geest twist. Hij duwt tegen de muren en rukt aan de grendels. Gelukkig doet Hij meer. Hij baant Zich koninklijk een weg dwars door alle hoge muren heen, die wij optrekken. Hij verbreekt de sterke grendel... en daar gaan deuren open. Daar valt één van het paard, de diepte in, en hij komt terecht in de armen des Heeren. Zijn vijand lekt het stof. En zo zal een schat van zegeningen aan verlorenen ten erfdeel zijn.

Het is niet tevergeefs, dat de jongeren, dat de predikers van het Woord de wereld ingaan. Zij hebben niets anders dan het eeuwige Evangelie. Onvruchtbaar werk ... zo hoor ik roepen. Dat spreekt de mensen van 1970 echt niet meer aan. En toch ... er zullen komen. Daar zorgt de verheerlijkte Christus voor. Daar zorgt de Heilige Geest voor. Hij overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. En hier en daar en ginds, wordt het getuigenis des Geestes zaligmakend verstaan. En er geloven zovelen, als ten eeuwige leven verordineerd zijn.

De Geest overtuigt. Hij twist met de wereld. Hij klaagt u aan, dat gij u zult bekeren. Hoort de stem van de Geest. Bedenk het wel, dat hij niet in eeuwigheid twisten zal met de mens.

Welgelukzalig is het volk, hetwelk het geklank kent.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1970

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

De Heilige Geest overtuigt van oordeel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1970

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's