Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus’ lijden leidt tot God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus’ lijden leidt tot God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen (1 Petr. 3: 18a)

Wat heeft Petrus grote moeite gehad met het lijden en sterven van Jezus. Wat heeft hij op verschillende momenten laten zien dat hij totaal niets begreep van wat Christus aan het einde van Zijn leven moest gaan doen. Gelukkig is het later anders geworden.

Petrus’ moeite met Jezus’ lijden is begonnen, zodra Hij erover is gaan spreken. En als het zwaarste lijden daar is, loopt hij zijn Meester voortdurend voor de voeten, verzwaart hij verschillende keren Zijn lijden en komt hij zelfs tot een drievoudige verloochening van Hem. Toch heeft Petrus door het onderwijs van Jezus ná Zijn opstanding en door de leiding van de Heilige Geest later wèl een duidelijk en diep zicht op het lijden en sterven van Christus gekregen. We zien dat in bovenstaande tekst. In een enkele zin vat de rotsman daarin het evangelie op een verrassende wijze samen. Dit is er inderdaad gebeurd en dit is het resultaat ervan. Zullen we met elkaar eens lezen wat Petrus heeft geschreven?

Waar Christus voor leed
Dat Christus geleden heeft, is Petrus van nabij bekend. Veel van dat lijden heeft hij van dichtbij meegemaakt. Wat zal er door Petrus heengegaan zijn, toen hij het eerste deel van deze tekst schreef! Wat herinnerde hij het zich nog goed, de laatste dagen van Jezus’ leven vóór Zijn heengaan. Wat had Petrus niet gehoord en gezien in Gethsémané? Wat had hij niet vernomen in het paleis van Kajafas? En van het gebeuren rondom het kruis was hij ook het een en ander te weten gekomen. Later had zijn Meester hem er nog meer over verteld. Petrus weet het heel zeker: Christus heeft eens geleden. En waarom deed Hij dat?

Christus heeft geleden voor de zonden, schrijft Petrus. Nee, niet voor de zonden die Hij Zelf bedreven had, want Hij had geen zonden. Christus heeft geleden voor de zonden van Zijn volk. Die had Hij op Zich genomen. Om die zonden moest Hij lijden ondergaan. Lijden aan Zijn geest, ziel en lichaam. We kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe diep Christus heeft geleden.
Hebben we er al een indruk van gekregen in deze lijdenstijd? Zijn we echt bezig geweest met het lijden en sterven van Christus? En wat voor geestelijke winst heeft dat ons opgeleverd? Iets ervaren van Gods zegen op grond van het lijden en sterven van Zijn Zoon?

Christus was rechtvaardig
Christus leed terwijl Hij rechtvaardig was. Hij was in alles in overeenstemming met Gods wet. En zo alleen kon Hij voor onrechtvaardigen lijden. In hun plaats gaan staan en voldoen bij God wat wij nooit meer kunnen voldoen. Zo alleen kon Zijn lijden en sterven vrucht dragen. Was er één zonde in Zijn leven geslopen, heel Zijn verlossingswerk zou tevergeefs zijn geweest. Maar er is geen zonde in Zijn leven geslopen, want Hij leed als de rechtvaardige. Zo voldeed Hij aan Gods recht. Zo verheerlijkte Hij de eigenschappen van Zijn Vader. Zo droeg Hij de straf van de Zijnen en betaalde hun schuld. En zo verwierf Hij wat Petrus zo zegt: ‘opdat Hij ons tot God zou brengen’.

Met God verzoend
Wat een prachtige zin! Hier wordt omschreven wat verzoening is. Wat betekent het als een zondaar met God verzoend wordt? Dan word je door Christus persoonlijk tot God de Vader gebracht, schrijft Petrus. En zó met God verzoend. Op grond van het handelen en het werk van Christus.

Beste lezers, zijn wíj al met God verzoend? Zijn wíj al door Christus tot God gebracht? Het kan nog, want wat er voor nodig is, heeft Hij voldaan. En we hebben het ook allemaal absoluut nodig, want hoe erg zal het zijn, als we onverzoend met God zullen sterven. De Bijbel zegt ons heel eerlijk dat we dan voor eeuwig verloren zullen gaan. Wilt u dat? Lijkt jou dat wel wat? Met alle klem roep ik het u en jou toe: laat u met God verzoenen! Vlucht tot Christus, opdat Hij u met Zijn Vader verzoenen zal.

Wat is het heerlijk als Christus je tot Zijn Vader brengt. Als Hij je deel geeft aan de verzoening met God. Dan daalt er een vrede af in je hart, die alle begrip te boven gaat. Dan komt een mens pas echt tot rust. Dan welt er een blijdschap op in je hart die niet te verwoorden is. Het beste kun je in die omstandigheden maar gaan zingen of voor de Heere neerknielen in diepe verwondering en aanbidding.
En wie met God verzoend is, blijft met God verzoend. Wie eenmaal bij de Vader is gebracht, ligt in Zijn stevige handen. En daar zal niemand ons uitrukken, hoe hard er ook aan ons getrokken wordt. God zorgt ervoor dat Zijn kind Thuis komt. Voor eeuwig.

C.J. Droger
Ds. C.J. Droger is predikant te Vlaardingen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 2011

De Wekker | 20 Pagina's

Christus’ lijden leidt tot God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 2011

De Wekker | 20 Pagina's