Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Mozaïsche wetten goed voor alle rechtsstaten”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Mozaïsche wetten goed voor alle rechtsstaten”

Zwitser Arnold spreekt voor Franse conferentie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

LYON – De mozaïsche wetgeving en het handhaven van de gerechtigheid zijn zo goed dat het als model voor alle rechtstaten zou kunnen dienen.

Dat zei Daniel Arnold gisteren op de Colloque Biblique Francophone. Daniel Arnold, docent ethiek en dogmatiek aan het Institut Biblique Emmaüs in Saint-Légier (Zwitserland), zette zijn serie lezingen over ”Ethisch onderwijs van het Oude en Nieuwe Testament” voort.

Hij vergeleek vanuit ethisch opzicht het begrip gerechtigheid in het Oude Testament met de opvattingen over gerechtigheid in het Nieuwe Testament. Volgens de Zwitserse ethicus is zowel het Oude als het Nieuwe Testament hierin duidelijk dat het definitieve oordeel alleen aan God toekomt. In de grote dag van het oordeel zal alle ongerechtigheid worden gestraft en alles wat op aarde krom scheen, recht worden gezet.

In beide testamenten is de grondgedachte aanwezig dat in de periode voorafgaand aan de grote oordeelsdag, de Heere het oordelen gedelegeerd heeft aan menselijke rechters, aldus Arnold. Alle aardse rechters moeten beseffen dat zij als plaatsvervangers namens God recht spreken en daarom niet willekeurig kunnen oordelen.

Het Oude Testament kent slechts twee soorten straf, volgens Arnold: de doodstraf voor ernstige misdaden en de genoegdoening in de betalingsvorm van geld of goed. De gevangenisstraf ontbreekt in het mozaïsche strafsysteem alsook de lichamelijke verminking zoals die wel in het islamitisch recht voorkomt. Slaven –in strikte zin als lijfeigenen– kwamen niet voor vanwege de bepaling dat alles in het jubeljaar moest worden teruggegeven.

Daniel Arnold betoogde dat de opvattingen over gerechtigheid in het Nieuwe Testament niet wezenlijk anders waren dan die van het Oude. Wel is de oudtestamentische wetgeving meer op het hele volk gericht, terwijl het Nieuwe Testament een meer individuele benadering heeft. Als Jezus in Markus 9 spreekt over het „uitrukken van het oog” klinkt dat erg rigoureus en lijkt het op de lichaamsverminking uit het islamitische strafsysteem. Er is echter een opvallend verschil: de drastische maatregelen zijn geen straf op een misdaad achteraf, maar zijn preventief, zei Arnold.

Ds. Forent Varak, voorganger van de protestants-evangelische kerk in Villeurbanne-Cusset, een buitenwijk van Lyon, vervolgde gisteren zijn serie lezingen over occultisme. De titel van zijn tweede lezing luidde: ”Bevrijding van het occultisme”.

Ds. Varak benadrukte dat het bij occultisme altijd draait om het vertrouwen. In prediking en pastoraat moet heel nadrukkelijk Jezus Christus als overwinnaar worden geproclameerd. De objectieve waarheid verkondigen, dat Jezus over de machten heeft getriomfeerd, is essentieel. Jezus kwam om de werken des duivels te verbreken en dat mag gezegd worden.

Ds. Varak wist van voorbeelden uit zijn eigen pastorale praktijk dat de duivel bluft en gebruikmaakt van de angst. Volgens ds. Varak is het bekend dat waarzeggers inspelen op de aanwezige angst. Er zijn vele gevallen bekend dat als waarzeggers een overtuigd christen tegenover zich hebben, zij zelf bang worden. Geen wonder, zei ds. Varak, want dat is precies wat de Bijbel zegt: de duivelen geloven en sidderen daarbij.

Aan het slot van zijn lezing ging ds. Varak in op specifieke methoden voor het bevrijden van occult belasten. Hij waarschuwde voor een spectaculair exorcisme. De grondbeginselen van bevrijdingspastoraat zijn onder andere te leren in Efeze 6 (de geestelijke wapenrusting) en 2 Timotheüs 2:24-26, waar mensen die in „de strik des duivels” gevangenzitten op zachtmoedige pastorale wijze tot bekering worden gemaand.

In Ste-Foy-lès-Lyon, nabij Lyon, wordt deze week de jaarlijks Colloque Biblique Francophone gehouden. Deze krant doet verslag. Vandaag deel 3.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 2013

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

„Mozaïsche wetten goed voor alle rechtsstaten”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 2013

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken