Bekijk het origineel

Pas op met gul gebaar van Firma Schenk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Pas op met gul gebaar van Firma Schenk

4 minuten leestijd

Stel, in uw werk doet u zaken met allerlei leveranciers. U onderhoudt diverse contacten met hen: u selecteert nieuwe leveranciers, u voert de onderhandelingen met hen en u bent betrokken bij de beoordeling van hun prestaties. Op een dag komt u 's avonds thuis van uw werk. Uw echtgenote doet met een blij gezicht de deur voor u open. "Er moet wel iets heel bijzonders zijn gebeurt dat ik zo door jou word verwelkomd", merkt u op de deurmat op. "Nou, dat klopt inderdaad, want wat we nu toch hebben gekregen. Loop snel mee." Binnen in de huiskamer wijst uw partner op de eetkamertafel, waarop een opengemaakte envelop ligt. "Je zal het niet geloven. We hebben een vakantie cadeau gekregen. In Zuid-Frankrijk. Voor ons hele gezin een bungalow. Een hele week! Dit briefje zat er bij: Met genoegen denken wij terug aan onze goede samenwerking. Met vriendelijke groet en een prettig verblijf in onze bungalow, Firma Schenk. Wie is dat?" U weet dat wel. "Met Firma Schenk heb ik al heel wat zakengedaan. Alleen hebben ze vorige week een grote opdracht van ons langs hun neus voorbij zien gaan. Een andere leverancier was goedkoper."

Dilemma

Wat staat u nu te doen? De vakantie met beide handen aannemen? U heeft er immers hard voor gewerkt en uw gezin is ook wel toe aan een extraatje. Zakendoen is toch ook geven en nemen? Of vraagt u eerst toestemming aan uw baas zodat u met zijn toestemming op zak volledig van de vakantie kunt genieten? En wat als uw baas of collega's vraagtekens zetten bij de oorbaarheid van deze aanbieding, wat zegt u dan? Dat u dit cadeau kunt scheiden van de volgende keer dat u met Firma Schenk zakendoet? Of dat u zelfs van mening bent dat dit cadeau de relatie met Firma Schenk verbetert? Ik kan vanachter de schrijftafel niet nagaan wat u in deze denkbeeldige situatie zou doen. Feit is wel dat vele inkopers, ondernemers en leidinggevenden zeer uiteenlopende geschenken en invitaties via hun werk accepteren. Variërend van een doos wijnflessen, een rijk gevuld kerstpakket, entreebewijzen voor een museum, een camera, een geheel verzorgd bezoek aan een leverancier in het buitenland, producten voor privé-gebruik onder de kostprijs tot en met de aanbouw van een dakkapel op kosten van de leverancier. Waar ligt de grens? Wat kan nog wel en wanneer begeven we ons op glad ijs?

Prediker

De Bijbel formuleert een krachtig principe. In Prediker 7 lezen we dat een geschenk het hart verderft. De grondtekst spreekt in plaats van geschenk over steekpenning. Maar wat kunnen we onder een steekpenning verstaan? Een gangbare definitie van een steekpenning is dat het een geschenk of invitatie is waarmee de zuiverheid van een beslissing wordt aangetast. We zijn niet meer eerlijk, objectief en onafhankelijk. Wat betekent dit concreet? Een bescheiden attentie als dank voor de goede relatie mag, lijkt mij, geen probleem zijn. Maar een geschenk waardoor een zakelijke partij een voorkeursbehandeling krijgt staat haaks op eerlijk zakendoen. Dikwijls zijn we geneigd te denken dat ontvangen geschenken en invitaties geen invloed hebben op de eerlijkheid van onze beslissingen. Maar wie zegt ons dat een geschenk onderbewust toch niet meespeelt? Het ene moment je te laten fêteren en het andere moment met dezelfde leverancier zakendoen roept vraagtekens op over onze persoonlijke integriteit. Veel sneller dan we denken hebben we de schijn tegen. Probeer maar eens uit te leggen dat een week na de desbetreffende vakantie in Zuid-Frankrijk Firma Schenk een nieuwe grote order van u krijgt. Dergelijke beslissingen zijn dikwijls niet uit te leggen. En voordat we het weten zijn we onze geloofwaardigheid en betrouwbaarheid kwijt. En dan krijgen we een hart waar de bijbel ons in Prediker voor waarschuwt: een corrupt hart.

Dr. Muel Kaptein, organisatieadviseur en bedrijfsethicus

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 januari 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Pas op met gul gebaar van Firma Schenk

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 januari 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken