Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Abstracts

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Abstracts

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Bijbelgetrouw) vertalen: kan dat wel?
Over de NBV als liturgische en literaire Bijbelvertaling

Ria Kuijper
De vertalers van de Nieuwe Bijbelvertaling (2004) besteedden veel aandacht aan de literaire kenmerken van de brontekst. Dat maakte het mogelijk de NBV niet alleen te presenteren als een bijbelvertaling voor de kerken maar ook als een literaire vertaling voor heel het Nederlands taalgebied. Dit artikel gaat in op de vraag of een bijbelvertaling zowel literair als bijbelgetrouw kan zijn. Het begrip ‘bijbelgetrouw’ duidt op de pretentie of intentie de Bijbel te lezen als gezaghebbend en onfeilbaar Woord van God. Bij deze intentie sluit de wens aan om de Bijbel zo zorgvuldig mogelijk te vertalen. In de vertaalpraktijk moet men echter keuzes maken. De verschillende bijbelvertalingen zijn in verschillende opzichten trouw aan de brontekst, afhankelijk van de achterliggende vertaalopvatting. Dat bij de NBV andere keuzes zijn gemaakt dan bij meer formeel-equivalente vertalingen, wil niet zeggen dat zij in haar geheel minder trouw is aan de brontekst.


Bewijs, rationaliteit en geloof in God
Enkele kanttekeningen bij deontologisch evidentialisme

Rik Peels
Dit artikel biedt een filosofische uiteenzetting van en kritiek op deontologisch evidentialisme, een theorie die tot enkele decennia geleden een dominante plaats innam in de epistemologie. Aanleiding hiervoor zijn twee apologetische vraagstukken: in hoeverre religieus gelovigen redelijk zijn in wat zij geloven en in hoeverre ongelovigen redelijk zijn in wat zij niet geloven. Om te beginnen wordt onderscheid gemaakt tussen drempel evidentialisme en graad evidentialisme, en tussen evidentialisme als morele en als epistemische norm. Daarna worden argumenten tegen evidentialisme behandeld die onder meer te maken hebben met de aard en de omvang van het bewijs voor proposities. Vervolgens wordt weergegeven voor welk moeilijk probleem evidentialisme gesteld wordt door middel van het anti-deontologische argument. Het artikel sluit af met een samenvatting van de relevantie van de bespreking van evidentialisme die in dit artikel geboden wordt, met name voor de christelijke en niet-christelijke apologetiek.

De context voor het lezen van Genesis 1
Reactie op ‘Nieuw licht op Genesis’ van Jan-Dirk van Loon

Gert Kwakkel
In zijn bijdrage in Radix 33(1) leest Van Loon Genesis 1 vanuit de context van de huidige natuurwetenschappelijke kennis. Met behulp daarvan interpreteert hij de in de tekst gebruikte termen. Dat leidt tot een vrij consistente lezing, die bovendien de overeenstemming tussen natuurwetenschappelijk onderzoek en de bijbeltekst laat zien. Daartegenover staat het bezwaar dat de oorspronkelijke lezers de tekst nooit zo verstaan kunnen hebben. Bepleit wordt een manier van lezen die bij hun context begint. Het resultaat daarvan wordt op drie punten geïllustreerd, namelijk de verhouding tussen de eerste en de vierde scheppingsdag en de termen ‘hemel’ en ‘aarde’. Afsluitend wordt opgemerkt dat het ontbreken van overeenstemming tussen natuurwetenschappelijke resultaten en de bijbeltekst een gevolg kan zijn van het modelmatige karakter van wetenschappelijke kennis en daarom niet altijd als problematisch gezien hoeft te worden.

Taalkunde als psychologie:
Chomsky’s Aspects of the Theory of Syntax

Geert Booij
In het relatief jonge vakgebied van de taalkunde heeft Noam Chomsky een bijzonder invloedrijke bijdrage geleverd met zijn Aspects of the Theory of Syntax. Deze invloed uit zich vooral in het feit dat de taalkunde sindsdien als cognitieve wetenschap wordt gezien. De gevolgen hiervan zijn in praktisch iedere taalkundige publicatie te merken. Het denken over hoe het taalvermogen eruit ziet, gebeurt voornamelijk vanuit formele modellen zoals geïnitieerd door Chomsky. Verder is de discussie over hoe kinderen taal leren sterk beïnvloed door Chomsky’s idee van een aangeboren taalvermogen. Hoewel er tegenwoordig veel andere geluiden te horen zijn, heeft de Chomskyaanse visie op taal het vakgebied voor altijd veranderd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.forumc.nl/radix

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2007

Radix | 82 Pagina's

Abstracts

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2007

Radix | 82 Pagina's