Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

II. DE ZOON DES MENSEN VERZOCHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

II. DE ZOON DES MENSEN VERZOCHT

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

And he said unto them, Go ye into all the world, and pre ach the gospel to every creature. Mark 16:15

Matth. 4:1–4 - “Toen werd Jezus van den Geest weggeleid in de woestijn, om verzocht te worden van de duivel. En als Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, hongerde Hem ten laatste. En de verzoeker tot Hem gokomen zijnde, zeide: Indien Gij Gods Zoon zijt, zegt, dat deze stenen broden worden. Doch Hij antwoordende, zeide: Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door de mond Gods uitgaat.”

De Heere Jezus hongerde in de woestijn. Ook hierin komt uit dat Hij echt mens was, dat Hij een lichaam had dat gesterkt moest worden door spijze. De duivel dacht daar gebruik van te kunnen maken. Maar wat is hij bedrogen uitgekomen.

We kunnen weten als we onder de Waarheid leven, dat de eerste mens door het eten van de verboden vrucht, van God is afgevallen. Dat we dan toch ook mochten bedenken dat alle verboden vruchten ons niet verzadigen kunnen. Geld en goed kan het niet. De ijdele vermaken van de wereld kunnen het ook niet. Een handvol uitwendige godsdienst kan het ook niet. Toch zullen velen menen in te kunnen gaan omdat ze zichzelf hebben gevoed met wat voorkomende waarheden en een uiterlijk gehoorzaam leven. Nu is een uiterlijk net leven niet af te keuren. Integendeel! Maar als we denken den Heere daarmede te kunnen bevredigen, dan zijn we toch wel heel ver van het oude pad der Waarheid, dat ons leert dat genade meer is dan wat uiterlijke vormen.

In ieder geval is het zo, dat ook in deze weg die de Heere moest gaan, het openbaar komt dat Hij gehongerd heeft om een zondig volk, dat leert zichzelf niet te kunnen helpen, en niet verzadigd kan worden met wat gemoedelijkheden, te geven hetgeen ze nodig hebben in dit moeite volle leven op reis naar het einde.

En u kunt in ons tekstwoord lezen dat de Heere Jezus een bezoeker kreeg. Ogenschijnlijk nog een vriendelijke bezoeker ook, die het voor deed komen of hij deernis had met de Zaligmaker. O, hij kan zo vriendelijk tot ons komen. Hij kan zo aangenaam spreken, en net doen of hij het goede met ons voorheeft. Laat u toch niet misleiden.

Hoort wat hij zegt: Indien Gij Gods Zoon zijt! Hij zegt niet: Ik geloof niet dat u Gods Zoon zijt. Hij zegt ook niet: Ik geloof dat Gij Gods Zoon zijt. Hij zegt het op een schijnbaar wijfelende manier: indien….Maar, lezer en lezeres, het was hem er niet om te doen om de Heere te helpen. O neen. Hij dacht er niet over om Hem brood te geven.

In het leven hier op aarde heeft hij de gevallen mens al wat beloofd. Van alles en nog wat, als we maar gewillige slaven van hem willen zijn. Vergeet niet dat we ons vrij- en moedwillig aan hem verkocht hebben. De diepste reden van satans woord is: om den Heere Jezus wantrouwen te doen hebben in de handelingen Zijns Vader. Als Uw Vader zo slecht voor U zorgt (so lijkt het ons in de oren te klinken) zorg dan voor uzelf. “Zeg, dat deze stenen broden worden”.

Hij wil de Borg doen ingaan tegen de heilige wil van Zijn Vader, Die Hem van eeuwigheid bestemd had om de Man van smarten te zijn. Ja, die het naar Zijn welbehagen goed had gedacht om Hem ook door deze weg te laten heengaan, opdat des te heerlijker uit zou komen: dat Hij de waarachtige Zone Gods, die vlees en bloed had aangenomen, in alles Hem zou gehoorzaam zijn en Zijn Naam ook in deze weg zou verheerlijken.

De duivel tracht om de Heere Jezus eigenwillig te doen handelen. Hij wil Hem alreeds hier verlokken om Zijn lijdensgestalte af te leggen. Och, dat we toch mochten gaan verstaan, en meer verstaan, dat de vorst der duisternis nog steeds de mens verleidt om hem tegen Gods geboden en inzettingen te doen ingaan.

En dat niet alleen, maar ook Gods kind tracht hij op het dwaalspoor te brengen. Hetzij te verlokken tot de zonden, hetzij in vele moeiten te brengen, waardoor het soms schijnt dat alles hopeloos wordt, zodat de ziel soms uit moet schreien:

Dan peinst mijn ziel, is ‘t waar, zou God
Ook weten van mijn droevig lot?
Zou de Allerhoogste van mijn plagen
En bittere rampen kennis dragen?

Gelukkig dat de Koning van Zijn duurgekochte kerk sterker was dan de Verleider, daarom kan Hij ook, Zelf verzocht zijnde, anderen in de verzoeking die over hen komen, sterken en schragen. Was er daartoe maar meer een bedelende gestalte en een vragen om Hem als de Enige Bewaarder Die nooit sluimert noch slaapt als onze Leidsman te hebben. Wat zou het voor vele listen van satan bewaren!

Eigenlijk zegt de duivel: Als U van deze stenen broden maakt, wel, dan zal ik U geloven. Wat zou de vijand gelachen hebben als de Heere een moment getwijfeld had. Maar neen. Hij, die de Almachtige en Sterke God is had een machtig wapen.

Christus blijft staande, hoe verlokkelijk het voorstel ook is. Het was Zijn spijze, Zijn lust om de wil Zijns Vaders te doen. Daarom kunnen we ook lezen dat Christus de woorden Zijns Vaders sprak. Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven! Hoort ge het duivel: Ik heb het niet gedroomd, Ik fantaseer niet. Ik roep het Woord Mijns Vaders tot U, opdat ge zult weten, dat Ik Zijn heiige Wet draag in het binnenste ingewand.

De Heere leere ons maar meer en meer in de weg van alle gronden te verliezen in onszelf, om het antwoord tegen des duivels listige omleidingen te mogen zoeken en vinden in het Woord van de Levende God. Dat is de enige betrouwbare Gids in het leven van een arme Sioniet. De Heere mocht maar werken in de harten van hen die dat niet kennen, om niet af te gaan op het gevoel, maar te leren steunen op de lessen die Hij ontsluiten wil in Zijn dierbaar Getuigenis, dat eeuwig zeker is en slechten wijsheid leert.

Hij kan ons leren: In dure tijd en hongersnood, in de grootste smarten blijven onze harten in den Heere gerust. Rust te vinden in Hem en Zijn dierbaar werk, rust te vinden in Zijn woorden die Hij gebruiken wil, uit het Woord Zijns Vaders, om te sterken in alle innerlijke en geestelijke strijd.

Denk aan Mozes op de berg, aan Elia bij de beek Krith en te Zarphath. Zij zijn met God nooit beschaamd uitgekomen. Och, waar is dan nu veelal het vetrouwen van Gods kind? Wat kijken we naar de heuvelen en de bergen, wat zoeken we het in ons self, en toch…..geen geweer in de strijd als de vijand aanvalt.

Alleen in Hem is de kerk in de woestijn veilig en welbewaard en zal Hij haar verzorgen in moeite en verdriet, in zieleraadselen en aanvallen des duivels. In Hem alleen kan de kerk meer dan overwinnaar zijn. Gods gunst sterkt meer dan de uitgezochtste spijzen.

Lezer en lezeres, dat ge door genade achter het geheim mocht komen dat de Heere Jezus het volmaakt eens was met de weg Zijns Vaders. Hij kan dan ook Zijns Vaders Woord als wapen gebruiken in de strijd: de mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door de mond Gods uitgaat.

Mensenwoorden hebben soms weinig of in het geheel geen waarde, ja, zijn soms een bewijs van het droeve feit dat hij Gods daden niet kent. Bovendien is brood, aards brood, alleen voor de tijd. Maar het Woord des Heeren is voor tijd en eeuwigheid. Hebben we het wel eens op mogen eten? En laten we niet vergten dat Christus het Ware Brood des Levens is.

Christus’ volkomen vertrouwen op Zijn Vader komt hier in deze duivelse verzoeking kostelijk openbaar. En is een voorbeeld voor God strijdend erfdeel op aarde. En een boodschap voor ieder die naar de eeuwigheid reist, dat als we ons leven, onze bekering, ons geloofsleven niet in ‘s Heeren Woord kunnen terugvinden, dat het dan niets waard is. Maar ook een waarschuwing voor hem of haar die in waarheid hongert en dorst naar de gerechtigheid van Christus, dat we ons hebben te leren schamen vanwege ons ongeloof. Wat worden des Heeren wegen veel gewantrouwd, wat mopperen we dikwijls tegen het heilige doen des Heeren als het niet overeenkomt met onze wensen en verlangens.

Christus Jezus doorzag de listen van satan, Gods kind zo menigmaal niet. Daarom is er zoveel dorheid in het geestelijke leven. Och, waar is het nog eens echt waar: Men hoort der vromen tent weergalmen, van hulp en heil ons aangebracht?

De duivel kon zijn pijlen wel op de Zaligmaker afschieten, maar ze zijn allen afgestuit op Zijn onwankelbaar weten dat Zijn Vader voor Hem, en in Hem voor al Zijn kinderen zorgt.

Neen, Jezus veranderde geen stenen in brood. Christus heeft wel soms bovennatuurlijke wonderen gedaan, maar nooit tegennatuurlijke dingen gedaan. Hij is verzocht daar, en later nog meer en dieper, maar Hij was de Overwinnaar in de strijd, en….geeft Zijn volk de zegen.

Weet ge er al wat van? Neen, stenen in brood veranderen deed Hij niet, maar wel verandert Hij door de werking van Zijn lieve Geest stenen harten in vlezen harten. Hij vernieuwd. Hij redt, Hij zaligt, Hij draagt en schraagt Zijn kerk in de verdrukkingen.

En de apostel Petrus schreef in zijn 2e brief zo troostrijk en leerrijk voor hem en haar die het leven in zichzelf niet kan vinden, en die leren moet zelf niet tegen des duivels listen bestand te zijn: “Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren tot de dag des oordeels, om gestraft te worden.”

Deze heilige apostel is ook in grote verzoekingen geweest, maar de Heere heeft hem er genadiglijk uit gered; ja, hij roept ook in onze tijd nog tot de kerk in al haar druk vanwege de zonden: Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijne voetstappen zoudt navolgen, Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijnen mond gevonden: Die, als Hij gescholden werd, niet wederscholdt, en als Hij leed niet driegde, maar gaf het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt.

En nog altijd geldt zijn waarschuwing, ook in verband met allerlei verzoekingen die over ons komen in ons leven: Zijt nuchteren en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden.

De Heere versterke en fundere hetgeen Hij werkte, Hij breke af alle valse gronden buiten Chrisuts, en Hij bereide ons voor, voor de ure van onze dood, en voor de dag dat de eeuwen voleindigd zullen worden. Amen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1977

The Banner of Truth | 20 Pagina's

II. DE ZOON DES MENSEN VERZOCHT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1977

The Banner of Truth | 20 Pagina's