Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de greep van de stress (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de greep van de stress (2)

Met vallen en opstaan, een handreiking bij de opvoeding

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Soms ontwikkelen kinderen stress, terwijl er geen sprake is van traumas of chronische stressvolle gebeurtenissen. De oorzaak van de stress ligt dan ìn het kind: een kind met een gevoelig karakter is vaak kwetsbaarder en krijgt in voor de meeste kinderen normale situaties toch stress. Ook introverte kinderen krijgen relatief sneller stress, omdat ze minder snel over dingen praten en meer proberen het zelf uit te zoeken.

Ook wanneer kinderen hoge eisen aan zichzelf stellen, merk je dat het karakter van het kind een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van stress. Dit komt vooral voor bij slimme kinderen (altijd de beste willen zijn, de hoogste cijfers willen halen...).
Pubers kunnen gemakkelijk gestresst raken door er koste wat kost bij te willen horen, op het gebied van kleding, make-up, uitgaan, bereikbaarheid enzovoort. Ze willen meer verdienen om bij hun groepsgenoten in de pas te kunnen lopen. En meer werken leidt vaak tot verminderde prestaties.
Verlegenheid, niet op durven komen voor jezelf en geen mening durven uiten, stimuleren stress even goed. Zon matige sociale weerbaarheid veroorzaakt spanningen, die doorgaans onzichtbaar zijn.

Hoe herken je stress?
Stress bij kinderen heeft verschillende verschijningsvormen:
A. Lichamelijke klachten, zoals buikpijn. Wanneer geen fysieke oorzaak gevonden kan worden, lijkt stress een voor de hand liggende oorzaak voor deze klacht. Uit onderzoek is gebleken dat buikpijn vrijwel altijd voorkomt bij kinderen die gepest worden en bij kinderen met faalangst. Andere lichamelijke klachten als gevolg van stress zijn slaap- en concentratieproblemen en veel huilen.
B. Emotionele klachten, zoals angst, teruggetrokkenheid en somberheid. Vaak gaat het stellen van hoge eisen aan zichzelf gepaard met moeite om sociale contacten te leggen en negatieve gedachten over zichzelf.
C. Gedragsproblemen, zoals agressie, onrust, spijbelen, verminderde interesse in school en afnemende schoolprestaties. Ook hier speelt een sociale factor vaak een rol, zoals de druk van de groep (op school). Niet goed kunnen voldoen aan eisen en gestelde verwachtingen kan ertoe leiden dat kinderen niet meer naar school willen.

Wat te doen?
Wanneer uw kind last heeft van klachten zonder aanwijsbare oorzaak (dus geen trauma of herkenbare, langdurige stressvolle situaties) en u vermoedt stress, dan is het van belang na te gaan of er stressvolle situaties voor uw kind zijn:
- Let goed op de verhalen die het kind vertelt over vriendjes en vriendinnetjes en over school. Is er sprake van druk in de groep, pestgedrag, verlegenheid, matige weerbaarheid, sociale onhandigheid? Kan uw kind de leerstof aan?
- Misschien nog wel belangrijker: Wat vertelt uw kind niet?
- Wees alert op wat de juf over uw kind vertelt.
- Hoe gaat uw kind om met proefwerken, werkstukken en dergelijke?
- Welke moeite moet uw kind zich getroosten om erbij te horen?
- Werk aan een vertrouwensrelatie met uw kind.
- Zorg dat er gelegenheden zijn waarin u rustig met uw kind kunt praten en waarin de sfeer zo veilig is, dat het dit ook durft.
- Ga, wanneer u meer duidelijkheid krijgt, na wat er precies op zon stressmoment gebeurt. Hoe kan dit voorkomen worden?
- Welke maatregelen kan uw kind zelf nemen om de situatie de baas te kunnen?
- Kijk wanneer dingen goed gaan, stimuleer uw kind.
- Zorg voor een veilige, duidelijke sfeer in huis, zodat uw kind spanningen daar kwijt kan raken.

(In een volgend artikel wordt nader ingegaan op omgaan met traumatische gebeurtenissen.)

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 november 2004

Terdege | 154 Pagina's

In de greep van de stress (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 november 2004

Terdege | 154 Pagina's