Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ten Geleide

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ten Geleide

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze aflevering treft u een drietal artikelen aan en een boekbespreking. Van Popta vergelijkt drie christelijke maatschappijvisies en analyseert in welke opzichten deze visies van elkaar verschillen. Maatschappijvisies zijn uit meerdere elementen opgebouwd: wat wordt als het urgentste maatschappelijke probleem gezien?, op grond van welke analyse komt men tot dit oordeel?, welke sociaal-ethische criteria worden toegepast? Verschillen doen zich voor bij elk van deze elementen. Verder bestaat er volgens de auteur een duidelijke vervlechting van deze hoofdbestanddelen van genoemde maatschappijvisies. Daarin ligt zijns inziens een belangrijke oorzaak van de verwarring die zich vaak voordoet in discussies over maatschappijopvattingen. Het artikel van Verkerk illustreert dat de uitwerking van een stelling bij een proefschrift soms een lang betoog vergt, maar ook hoe boeiend dat kan zijn. De stelling luidde: 'De socialistisch-feministische beweging analyseert de positie van de vrouw voornamelijk in economische categorieën. Hierdoor vindt een ontoelaatbare, voor de analyse fatale, abstraktie van de werkelijkheid plaats.' Om deze stelling te staven biedt schrijver een kritisch overzicht van de ideeën van enkele auteurs: Marx en Engels, De Beauvoir, Firestone, Millett en Mitchell. Hij schenkt daarbij met name aandacht aan de antropologische uitgangspunten van de diverse beschouwingen. Van Middelkoop geeft in zijn artikel een situatieschets van de gereformeerde organisatie. Deze organisatie moet volgens hem worden begrepen vanuit de structurele differentiatie die eigen is aan elke moderne samenleving en vanuit de principiële voorkeur van onze voorvaderen om het organisatiepatroon op een levensbeschouwelijke basis te stoelen. Vervolgens gaat hij in op de spanningen en bedreigingen waaraan deze organisaties blootstaan: o.a. het gevaar van verstening van de oorspronkelijke vroomheid, van afhankelijkheid van de subsidiërende overheid, van het uit het oog verliezen van de gehele samenleving. Tot slot schenkt hij aandacht aan de motieven waarom een gereformeerde organisatie wordt opgericht.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.forumc.nl/radix

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1985

Radix | 84 Pagina's

Ten Geleide

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1985

Radix | 84 Pagina's