+ Meer informatie

Wegenbouwer kreeg klappen, maar zocht steeds nieuwe wegen

Aannemingsbedrijf Roelofs krijgt van minister Maij het ISO-certificaat

4 minuten leestijd

RIJSSEN/DEN HAM - De groei van aannemingsbedrijf Roelofs en de voortdurende aandacht voor kwaliteit worden goed gewaardeerd. Uit handen van minister Maij-Weggen (Verkeer en Waterstaat) ontving de Overijsselse wegenbouwer, als eerste in zijn branche, het fel begeerde ISO 9001-certificaat. Een blijk van vertrouwen. Minister May-Weggen: „U bent zich bewust geweest van de wensen van de klant en hebt gezorgd voor een goede Icwaliteitsbewaking".

Kwaliteit is een begrip bij Roelofs Den Ham. „Wat we ook aanpakken en uitvoeren, kwaliteit moet ons uitgangspunt zijn", zegt directeur H. („zeg maar Herman") Roelofs. Dat klinkt overtuigend als je het bedrijf in Den Ham ziet. Het materieel, de gebouwen en natuurlijk de bestrating zien eruit om door een ringetje te halen. In dertig jaar hard werken is er veel van de grond gekomen.

Beurtschipper

Roelofs, de kleinzoon van een beurtschipper; zijn vader had een bodedienst op Deventer en Zwolle. Een aflopende zaak, dacht de Jonge Roelofs en kocht een uit de oorlog achtergebleven Amerikaanse GMC-kiepauto. Hij begon daarmee zijn eigen transportbedrijf.

„Voornamelijk zandtransport", aldus de oprichter van Roelofs Holding, met vestigingen in Den Ham, Zevenaar en Hengelo; kantoren in Stadskanaal, Emmen en Heerenveen; eigen zandputten in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland en twee asfaltinstallaties in Almelo en Tijnaarloo (Drenthe).

Zandzuiger

Roelofs is goed voor een omzet van 50 miljoen gulden per jaar en heeft 225 mensen in dienst. De BV is eigendom van Herman Roelofs, oprichter en enig aandeelhouder.

De oude uit de dump aangeschafte GMC was geen miskoop. Het ging Roelofs voor de wind. In 1963 nam hij een karwei aan van waterschap De Berkel in Lochem. In 1968 bood zich de aanleg van de nieuwe ringweg om Coevorden aan. De stap naar het noorden was gemaakt. Voor het jonge bedrijf een enorm werkgebied, vooral met de aanleg van de IJsselmeerpolders. Autowegen en grondwerk voor ruilverkavelingen, Daarin specialiseerde Roelofs zich en bouwde een naam op in de noordoostelijke provincies. „Allengs werd het transportgebeuren minder belangrijk en werden we all-round aannemer, met een eigen zandzuiger („de Johannes I, zo heette m'n vader") en een eigen asfaltfabriek.

De grote terugslag kwam in het midden van de jaren zeventig. Om politieke redenen werd de aanleg van nieuwe wegen op een zijspoor gerangeerd. Bulldozers en draglines verdwenen. Grote wegenbouwers gingen failliet.

Zo niet Roelofs Den Ham. Men voelde de klappen, maar zocht naar nieuwe wegen. Kleinschaligheid was de leus. Roelofs, ooit groot geworden met de hulp van boeren, de aanleg van parken enzovoorts, behield de steun van zijn eerste opdrachtgevers. Tot vandaag. „In 1978 leden we verlies", zegt Roelofs. Juist die kleinere karweien zoals erfverharding en klinkerbestratingen hielpen Roelofs door die moeilijke periode heen.

Nu, in 1992, onderhoudt het bedrijf contact met meer dan honderd 'vaste' klanten. Rijkswaterstaat, provinciale en gemeentelijke overheid, concerns als Akzo, AVB, NAM en VAM.

Familiegevoel

Nagenoeg iedereen was aanwezig toen Herman Roelofs op 20 januari jongstleden uit handen van mevrouw Maij-Weggen zijn kwaliteitscertificaat ontving. Veel ambtenaren, buren, boeren, aannemers en vrienden. Op aandringen van de NAM had het wegenbouwbedrijf het ISO-certificaat zelf aangevraagd. Het classificatiebureau Det Norske Veritas, dat samen met Lloyd's in Londen dit 'diploma' mag uitreiken, toonde zich verrast over de organisatie en kwaliteitsbewaking bij Roelofs.

Volgens woordvoerder A. ter Weel van dit onafhankelijke bureau staat het certificaat in nagenoeg alle Europese landen borg voor een zorgvuldige kwaliteitsnaleving, of, zoals de minister opmerkte: „Een garantie voor zekerheid, waarnaar steeds meer bedrijven vragen...". Zij riep de overige wegenbouwers van Nederland op eveneens het certificaat te verwerven.

Roelofs hecht veel waarde aan het familiegevoel binnen zijn bedrijf. „De lijnen zijn hier kort en voor iedereen duidelijk. Bij ons heeft het imago van de stratenmaker plaatsgemaakt voor dat van wegenbouwer. Wij stáán voor ons bedrijf, ons vak. En ik ben Herman, voor iedereen...", Hij voegt er wel aan toe dat binnen het bedrijf zeer duidelijke richtlijnen bestaan. „Asociale figuren blijven hier niet lang".

Meermalen werd het bedrijf bij een karwei gecomplimenteerd voor het begrip bij moeilijke omstandigheden, zoals ziekten en begrafenissen. „De jongens stoppen dan even hun werk, tot de stoet voorbij is".

„Peerdekeerl"

Roelofs toont weinig interesse in expansie naar het buitenland. „Ook niet in 1992". Voorlopig is Nederland groot genoeg, Volgens de directeur moet de groei -28 miljoen omzet in 1988 naar 50 miljoen in 1992- gestructureerd gaan. „Voorlopig hebben we hier onze handen vol".

Herman Roelofs is echter niet alleen aannemer, maar ook wat men in Twente noemt „een Peerdekeerl". Hij fokt en traint paarden, die over de hele wereld worden verkocht. Met zes oude, Groningse paardestammen begon hij ongeveer 25 jaar geleden zijn eigen stal. Inmiddels is die uitgegroeid tot een paardenccntrum. Als puur commercieel onderdeel van Roelofs Den Ham moet de Stal Roelofs BV winst draaien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.