Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees maar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees maar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Denk aan uw voorgangers, die het Woord van God tot u gesproken hebben. Let op de uitkomst van hun levenswandel en volg hun geloof na. Hebreeën 13:7

In vrijwel elke consistorie hangen de foto’s van dominees die de betreffende gemeente hebben gediend. Zo worden de voorgangers in gedachtenis geroepen, althans voor wie in de consistorie komen. De meeste gemeenteleden komen daar zelden. Bij degenen die er een keer komen, kunnen deze foto’s herinneringen oproepen aan de (goede) oude tijd. Zo lijkt deze gewoonte een mooie toepassing van Hebreeën 13:7. Maar in werkelijkheid heeft ze er weinig mee te maken.

Dat is duidelijk vanuit de hele tekst én vanuit het verband. De brief aan de Hebreeën is geschreven om christenen die het moeilijk hadden vanwege hun geloof in Christus te bemoedigen. Dat blijkt duidelijk uit hoofdstuk 11, waarin het gaat over oudtestamentische gelovigen, die hadden volhard in moeilijke omstandigheden. Deze geloofsgetuigen moeten moed geven om door te gaan op de weg van het geloof. Bovendien dient het oog gericht te zijn op Jezus. Hij is de Leidsman en Voleinder van het geloof, de Voorganger (Hebr. 12:1-3).

Vanaf Hebreeën 13:7 komt dit sterker toegespitst op de geadresseerden terug. Gedenk uw voorgangers, degenen die hun Voorganger Jezus zijn gaan volgen. Zo werden zij voorgangers. Zij waren geloofsgetuigen in de lijn van de geloofsgetuigen uit hoofdstuk 11.

Dit gaat niet over onze dominees, al zijn ook zij verkondigers van Gods Woord, maar over de apostelen en hun helpers. Vervolgens gaat het ook om allen die de gemeente leidden. (De NBV vertaalt met: Gedenk uw leiders.) Het gaat dus over leiders die gedreven het Woord aan de gemeente verkondigden.

Uit het vervolg van de tekst blijkt dat het gaat over overleden voorgangers. Zij hebben hun evangelieverkondiging met de dood moeten bekopen. Ze hebben hun leven voor die verkondiging over gehad, uit liefde tot hun Heiland. De lezers worden opgewekt om op die geloofsmoed te letten en zo hun voorgangers te gedenken. En om dat geloof na te volgen. Om net als zij Jezus te volgen, de Voorganger, die als voorloper het hemels heiligdom is binnengegaan. Hij heeft de weg naar God gebaand. (zie Hebr. 6-8). Hij geeft de kracht om de weg van het geloof te gaan.
Dit is de boodschap van Hebreeën 13:7.

Wat mij betreft worden al die foto’s aan de consistoriemuur weggehaald. Ik voel me ongemakkelijk als ik naar mijn eigen foto kijk. Niet alleen omdat ik nog niet overleden ben, maar vooral omdat het ernaar uitziet dat ik niet als martelaar zal hoeven te sterven. Natuurlijk kan een dominee voor de gemeente een geloofsgetuige zijn geweest. Maar dat geldt niet voor elke dominee. Trouwens, ook ouderlingen of andere gelovige gemeenteleden zijn de gemeente dikwijls in geloofsmoed voorgegaan. Daar gaat het om in de tekst: om een waarachtig en doorleefd geloof in Jezus Christus, samen met allen die datzelfde geloof deelachtig zijn. Het gaat erom dat geloof in Jezus te krijgen en daarin te volharden. Gedenk uw Voorganger!

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 2017

Ambtelijk Contact | 40 Pagina's

Lees maar

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 2017

Ambtelijk Contact | 40 Pagina's