Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Horen is luisteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Horen is luisteren

Want wie heeft in de raad van de HEERE gestaan…, wie heeft op Zijn Woord acht geslagen en ernaar geluisterd? Jeremia 23: 18

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God, schrijft Paulus aan de Romeinen. Dat speelde bij Jeremia ook. Hij heeft God horen spreken en hij heeft ervoor gebogen. Jeremia is horig geworden, gehoorzaam aan de Heere.

Dat viel voor hem echter niet mee, want hij had alleen maar sombere woorden gehoord. Jeremia moest profeteren dat de stad Jeruzalem zou vallen en dat de Egyptenaren hen echt niet te hulp zouden komen tegen de Babyloniërs. En het ergste was nog: De Heere Zelf zou hen ook niet te hulp komen.

ALLEEN UITERLIJK
Uit het geheel van het boek Jeremia blijkt dat dit te maken heeft met de zonde van het volk. Koning Josia had weliswaar een reformatie doorgevoerd. De tempeldienst werd hersteld en de afgodsbeelden waren omver gehaald.
Maar na de dood van koning Josia bleek dat de reformatie alleen een uiterlijk gebeuren was geweest voor veel Israëlieten. Binnen de kortste keren vielen ze weer terug in de afgoderij. Ze hadden Gods Woord wel gehoord, maar ze hadden er niets mee gedaan. Ze hadden Gods Woord niet gehoorzaamd en er niet echt naar geluisterd.

BESLISSING
Zo kan het bij ons ook gaan. Wekelijks hoor je in de kerk het Woord van God. Maar het gaat toch langs je heen. Je hoort het wel, maar het komt niet binnen. Volgens de tekst gaat het erom dat we acht slaan op Gods Woord. Dat we het serieus nemen. Dat vraagt om een beslissing. Al te snel zetten wij de Bijbel neer als een van de vele stemmen die ons wat te zeggen hebben over de zin van het leven. Maar ‘acht slaan’ op het Woord van God betekent dat je bedenkt dat dit Woord echt iets anders is. Het is het spreken van God tot jou. Ook als dat gebeurt in een oud klein kerkje buitenaf, door een eenvoudige
dominee.

SPREKEN
Jeremia slaat in ieder geval acht op het Woord van God. Hij neemt het serieus. Hij wordt geroepen om tegen de mainstream profeten in te gaan. Hij heeft een boodschap van oordeel. Hij zag er tegenop die te brengen, maar hij kon niet zwijgen. Zelfs niet toen hij gevangen gezet werd en in een modderige kuil werd gegooid. Jeremia was niet alleen horig, maar ook mondig.
Zijn we als ambtsdragers ook niet geroepen om Gods Woord te spreken? Ook als dat niet fijn en mooi is? Graag willen we als ambtdrager in onze pastorale contacten begrijpend zijn. Mee bewegen. Niet al te moraliserend, alstublieft. Maar soms is het Woord van God ook scherp en onaangenaam voor het vlees. Tegen die broeder die zijn vrouw kapot maakt doordat hij er een ander op na houdt, moet gesproken worden. Ook al is dat moeilijk.

MOEILIJKE BOODSCHAP
Jeremia kreeg een moeilijke boodschap te horen. Zo kan het ons in ons persoonlijke leven ook vergaan. Dat het Woord van God ons terechtwijst, ons veroordeelt, ons pijn doet, ons ertoe oproept om te breken met bepaalde zonden. In het doopformulier worden we dan ook opgeroepen tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dat betekent dat we de Heere meer lief gaan krijgen, Hem meer gaan vertrouwen en ons meer van de wereld gaan afkeren. Het horig worden aan het Woord van God, het echt gehoorzamen is dus een hele klus. Daar ben je je leven lang mee bezig. Zal het ooit lukken?
TROOST Een grote troost is dat er Eén is Die in alles gehoorzaam is geweest aan de Vader. De Heere Jezus Christus was horig en gehoorzaam daar waar wij het niet waren (Rom.5:19). Hij was het zelfs in onze plaats. Als Jeremia zich vertwijfeld afvraagt wie er acht heeft geslagen op Gods Woord en wie er echt naar luistert, is dat dus heel actueel. Ook nette kerkmensen en vrome dominees moeten zich afvragen of ze wel echt horig zijn geworden. Het is elke keer weer een worsteling. Maar de Zoon van God heeft het voorgedaan en voor ons gedaan. In Hem zijn wij horig. In Christus zijn we waar we wezen moeten.


Ds. M.P.D. Barth is hervormd predikant te Barneveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Horen is luisteren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's