Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods majesteit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods majesteit

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer in Hebreën 11 het geloof van Noach, Abraham en anderen getekend wordt in zijn kracht en volharding, valt ons op dat bij hen een levend vertrouwen op God verbonden is met een diep besef van de hoogheid van God. Zij waren mensen die wisten wat het is om aangegrepen te worden door Gods majesteit.

Zoals ik de vorige keer bij een onderwerp werd gebracht door een woord van Luther (het ging over gezin en eindtijd), zo is dat ook nu het geval. Ik kwam een woord tegen dat hij schreef aan Erasmus: „Uw gedachten over God zijn te menselijk. Luther legde daarmee een van de meest fundamentele fouten van Erasmus bloot. Diens gedachten over God waren veel te menselijk, alsof de Heere te vergelijken zou zijn met ons, mensen. Dat heeft gevolgen! Luther ziet het als een van de redenen waarom Erasmus andere gedachten heeft dan hijzelf over de genade, over de mens, over de zogenaamde vrije wil.
Nu weet Luther, bijna als geen ander, dat God de Zijnen nabij wil zijn, dat Hij een Vader is voor Zijn kinderen en dat er in het geestelijk leven de vertrouwelijke omgang met de Heere is. Toch neemt dat nooit de majesteit van God en het diepe besef ervan weg. Noach en Abraham kenden de hoog-verheven God in de hemel en zij bogen heel diep voor Hem. Daarbij steekt het spreken over God als over een buurman of collega heel schril en snerpend af! De HEERE der heerscharen is ten enenmale niet een goede bekende uit de mensen. Het zal niet oneerbiedig bedoeld zijn als in het gebed God met Je wordt aangesproken, maar...

Te menselijk denken en spreken van God kan ook vandaag een gevaar zijn. Is het besef van Gods majesteit levend onder ons? Het zal waar zijn dat de Heere vrezen in de Bijbel wat anders is dan bang zijn voor God. Dat neemt intussen niet weg dat geestelijk leven gekenmerkt wordt door hartelijk ontzag voor Gods majesteit. Vraag het aan de dichter van Psalm 139. Hij weet zich gesteld voor de God Die hem ziet. Hij kent van verre mijn gedachten! Ik breng geen uur door zonder dat Hij me ziet. Iedere poging het een en ander voor Hem te verbergen, is volstrekt vruchteloos. Hij is de Almachtige en de Alomtegenwoordige. Hebt u ook niet de indruk dat deze man zich maar slecht op zijn gemak voelt bij mensen die zo menselijk over God spreken en denken? Opmerkelijk is dat bij hem het besef van Gods majesteit innig verweven is met hartelijk vertrouwen.

Zojuist gingen we de grens van een nieuw jaar over. „Ja, en als ik onder een dreigende lucht het nieuwe jaar inging?! En als ik geen uitzicht heb?! En als ik geestelijk een geketende in een gevangenis ben; de deur op slot, van binnenuit niet open te krijgen?! Mag ik u uitnodigen om de majesteit van God te overwegen? Ook in het nieuwe jaar zal Zijn majesteit onverminderd en onaangetast zijn! Dat heeft dan trouwens twee kanten. Zijn majesteit is huiveringwekkend voor degenen die voor Hem niet buigen en die in Christus geen schuilplaats vinden. Aan de andere kant is de gedachte aan Zijn majesteit vol van troost voor de Zijnen, hulpelozen die de ogen smekend opheffen tot de hoge God.
Gedachten aan Zijn majesteit kunnen klein maken voor Hem. Job gaat zwijgen, wordt stil voor Gods aangezicht als de Heere hem Zijn hoogheid laat zien. „En als ik hulpeloos het nieuwe jaar inging? Neem uw Bijbel voor u. De Heere stelt een paar vragen aan u. Wie heeft de wateren met Zijn vuist gemeten? Wie heeft Hem als Zijn raadsman onderwezen? Zijn de volken niet als een druppel aan de emmer? Bij wie dan zult gij Mij vergelijken? Met het oog op deze boodschap kan de vraag gesteld worden: Zullen dan in 2003 mensen of machten of volken bepalen wat er gaat gebeuren, of zal deze hoge God regeren? Laat Israël dan niet zeggen dat zijn weg voor de HEERE verborgen is!
Wie door de genade van Woord en Geest aan de kant van deze God gekomen is, heeft een hoge God, Die niet moe wordt! Het geheim van het leven van mannen als Luther en Calvijn was dat zij diep bogen voor de Heere en hoog tegen Hem opzagen. Zo ervoeren ze tot hun troost: De HEER regeert, de hoogste Majesteit, bekleed met sterkt, omgord met heerlijkheid. Een bekende troost voor u?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003

Terdege | 84 Pagina's

Gods majesteit

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003

Terdege | 84 Pagina's