Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAT IS DE „KLOS”?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAT IS DE „KLOS”?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraaggesprek met dhr. Van der Gaarden, ad.j.directeur van de opleidingsschool voor kleuterleidsters en met Marry Mierop, leerlinge van deze school.

Mijnheer van der Gaarden, wat betekent „Klos"?

Kleuterleidstersopleidingsschool. Wij gebruiken die naam liever niet. Wij praten liever ver de O.K.

lint u iets over de opleiding vertellen?

Ieisjes met een Mavodiploma, drie jaar Havo of VWO mogen tot de opleiding orden toegelaten. De studie duurt drie jaar. De meisjes krijgen les in nederlands, edagogiek, psychologie, methodiek-didaktiek, geschiedenis, maatschappijleer, bioloie, gezondheidsleer, kinderverzorging, handvaardigheid, tekenen, muziek, lichaelijke opvoeding, verkeersopvoeding en spraakverbetering.

ijn de vakken erg praktisch gericht?

ommige vakken zijn meer algemeenvormend, zoals nederlands, geschiedenis, maat-: happijleer; andere vakken, zoals methodiek-didaktiek, zijn vooral op de praktijk ? richt. Er zijn ook vakken die zowel algemeen vormend als praktisch zijn o.a. iologie, muziek, tekenen en handenarbeid.

ebben de meisjes veel huiswerk?

hebben minder te leren dan op de Mavo, maar ze moeten veel meer doen. Ze rijgen opdrachten voor tekenen en handenarbeid, ze moeten werkstukken maken, )k vraagt de voorbereiding voor de kleuterschool veel tijd.

Is het niet moeilijk om voor alle meisjes een kleuterschool te vinden loaar ze les mogen geven?

Dat is inderdaad een heel probleem. We hebben de volgende cursus 250 meisjes op school; dat betekent dat je ongeveer 125 kleuterscholen nodig hebt. De meisjes werken alleen op christelijke scholen. Dat kunnen natuurlijk niet allemaal reformatorische scholen zijn. We praten van te voren met die scholen en vertellen wat vooi soort school de Driestar is. We vragen ze, of ze de meisjes willen accepteren zoals ze zijn. We hebben een keer een avond belegd voor alle kleuterscholen, om te verteller hoe wij een bijbelles zien.

Is een bijbelles op de kleuterschool niet erg moeilijk?

Dat is zeker waar. Het is dan ook belangrijk, dat een vertelling goed wordt voorbereid. De meeste verhalen worden op school behandeld. De meisjes moeten eerst zoeken naar de kern van het verhaal. Vanuit het verhaal trekken we lijnen naar de belijdenisgeschriften. We bestuderen de aardrijkskundige achtergrond. Bij het vertellen moeten we rekening houden met het milieu waar het kind vandaan komt. Oj een kerkelijke school kan je meer vertellen dan op een school waar de kinderer thuis weinig uit de bijbel horen. Het is het moeilijkste om de kerngedachte van he verhaal aan de kinderen door te geven. Hier worstelen veel meisjes mee.

Worden alle verhalen verteld op de kleuterschool?

Nee, er wordt een keus gemaakt uit het Oude en het Nieuwe Testament. Veel ver halen zijn te moeilijk. Gelijkenissen b.v. schijnen gemakkelijk, maar dat zijn ze ii werkelijkheid helemaal niet. Denk maar eens aan de gelijkenis van de zaaier. Kom de betekenis van zo'n verhaal over bij de kleuter?

De minister wil komen tot integratie van het kleuter-en lager onderwijs. Wordei de meisjes al voorbereid op deze integratie?

Dat gebeurt vooral in het derde jaar. Dan krijgen ze een functietraining. Ze leren iet over lees-en rekenvoorwaarden en andere dingen die samenhangen met wat wi vroeger noemden, de schoolrijpheid van de kleuter.

Worden er ook jongens toegelaten op de O.K.?

We hebben dit nog nooit bij de hand gehad. Ik denk wel, dat we het zouden doer We staan er nu nog erg vreemd tegenover, maar als vaders kunnen omgaan met hu kinderen van 4 jaar, waarom zou een jongen dan niet met kinderen van die leeftij kunnen omgaan? Je kunt na deze opleiding ook in een inrichting gaan werken.

Er wordt een beleid gevoerd wat toelating van leerlingen betreft. Kunt u daar iet over vertellen?

Met iedere leerling, die zich aanmeldt, volgt een toelatingsgesprek. Uit dit gespre moet blijken of zo'n meisje op onze school past. Is ze geschikt voor dit beroep? W vragen inlichtingen aan de school waar ze vandaan komt. Hierna volgt de be slissing over het al of niet aannemen. Er moeten meisjes worden afgewezen, want c aanmelding is te groot. Sommigen komen op een wachtlijst; die maken nog ee kans, als een van de andere meisjes voor de Mavo zakt.

Zouden de meisjes straks allemaal een baan kunnen vinden?

Op het ogenblik is het in reformatorische kringen nog het gunstigst. De klas die vo gend jaar van school komt, (dat zijn 75 leerlingen) zal nog wel een baan kunne vinden. Hoe dat de volgende jaren zal zijn, is nu nog niet te zeggen. Al een paar jaa geleden werd er gezegd, dat er velen van de P.A. werkeloos zouden worden. Tot n toe is dat niet het geval.

Moet je niet erg creatief zijn, als je kleuterleidster wilt worden?

Je moet wel wat creatief zijn, maar vooral ook inventief. Je moet het leuk vinde om handvaardigheid te doen, je moet graag tekenen; maar je behoeft beslist gee genie te zijn. Wat erg belangrijk is: je moet kunnen zingen. Iemand, die absolui geen wijs kan houden, kan de kleuters geen versje leren.

Vindt u het noodzakelijk, dat er reformatorische kleuterscholen zijn?

Een verantwoorde kleuterschool is net zo belangrijk als een verantwoorde lage school. Waar het christelijk onderwijs behoorlijk functioneert, moeten wij prober< samen te werken. Ik ben er van overtuigd dat dit niet altijd en overal mogelijk

Marry, jij zit hier in Gouda op de O.K. Wil je er iets over vertellen?

Ik zit hier nu twee jaar op school en heb het goed naar mijn zin. Wij hebben een heel gezellige klas; het wordt nog steeds gezelliger. We kunnen fijn met elkaar praten; niet dat we het altijd in alles met elkaar eens zijn, maar dat hoeft ook niet.

Heb je het erg druk met je huiswerk?

Als je je huiswerk goed bijhoudt, dan hoef je niet zoveel te leren, maar je hebt erg veel tijd nodig om voor te bereiden voor de praktijk.

Sta je ook al voor de klas?

Ja, direkt vanaf het eerste jaar mogen wc anderhalve dag voor de klas. Dat vindt ik het leukste wat er bij is.

Wat doe je zo'n hele morgen op de kleuterschool?

Meestal begin je met een bijbelverhaal. Daarna volgt een korte inleiding over het werk wat we gaan doen. We nemen een centraal onderwerp, b.v. bloemen. Naar aanleiding hiervan mogen de kinderen wat maken. De ene groep gaat b.v. naar de kleitafel. De andere groep gaat verven. Weer een andere groep werkt met toevallig materiaal: doosjes, draadjes, dopjes, kurken enz. Dan is er nog een groep die gaat knippen en plakken. Allemaal hebben ze het zelfde onderwerp: bloemen. Ze krijg e n hiervoor ongeveer drie kwartier de tijd.

Hierna gaan we schoolmelk drinken of een appel eten. Daarna mogen de kinderen vrij spelen. Sommigen gaan naar de poppenhoek, anderen naar de bouwhoek, een ander groepje gaat naar de zand-of watertafel. Verder kunnen ze ook naar de boekenhoek of ze kiezen een ontwikkelingsspelletje uit de kast. Hierna krijgen ze nog bewegingsonderwijs, muzikale vorming of spelleiding.

Wat is dat: spelleiding?

We zetten alle meubels aan de kant en dan gaan we wat spelletjes doen. Meestal begin je met een korte inleiding. De kinderen moeten reageren als jij klapt, of in de maat lopen als jij tikt op de handtrom. Daarna doe je een zangspelletje in de kring, nog een tik-of wedstrijdspel en als laatste een rustig spelletje.

Heb je bij het werken op school veel steun aan je opleiding?

Ja, wat je geleerd hebt bij psychologie, pas je vaak toe in de praktijk. Bij muziek krijgen we voorbeeldlessen, die het heel goed doen voor de klas. Verder krijgen we veel technieken voor handvaardigheid; die gebruiken we ook voor de klas. Natuurlijk doe je niet alleen die dingen, die je op school geleerd hebt, je moet ook veel zelf verzinnen.

Maken de kinderen wel eens grappige opmerkingen?

Ja, heel vaak. Pas vroeg ik aan een jongetje, dat een zusje had gekregen: „Hoe is het met je zusje? " Hij zei: „O, juf, het is zo'n lieverdje, maar de oogjes zitten nog dicht."

Familie Van der Gaarden en Marry, nogmaals hartelijk dank voor de beantwoording van de vragen en voor de gezellige ontvangst en des Heeren zegen toegewenst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juli 1976

Daniel | 16 Pagina's

WAT IS DE „KLOS”?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juli 1976

Daniel | 16 Pagina's