Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En laat na de sabbat, als het begon te lichten, tegen de eerste dag der week, kwam Maria Magdalena, en de andere Maria, om het graf te bedien, eni..

Matth. 28 : 1-8

Zo noodzakelij'k het lijden en sterven van Christus was, zo noodzakelijk, ja meer nog was Zijn opstanding uit de doden. Daardoor toch is Hij krachtelijk bewezen te zijn de Zoon van God, naar de Geest der heiligmaking. Daardoor is geopenbaard het welbehagen Gods in de offerande van de Zoon Zijner liefde; des Vaders oneindig genoegen daarin gebleken. Christus' opstanding is een getuigenis van de waarheid en volkomenheid van Zijn voldoening aan Gods heilig recht, dat Hij voor de schuld Zijns volks volkomen heeft genoeg gedaan. Ware Christus niet opgestaan, dan was er niet het minste bewijs, dat God bevredigd was en de schuld betaald. Dan ware er geen troon der genade in de hemel. Dan ware de weg der zaligheid gans afgesneden. Dan ware er geen grond van toenadering tot God op grond van de kruisverdiensten van de Middelaar. Dan ware er geen enkele grond van vertroosting. Dan ware alleprediking ijdel en ijdel het geloof en de hoop van Gods erfenis. Daarom is de opstanding van Christus uit de doden van zo hoog belang. Het lijden en sterven van Christus is tot voldoening aan het GoddeUjk recht; is de betaling van Sions schuld. De opstanding van Christvis is het openbaar getuigenis des Vaders, dat de schuld betaald is en Hij volkomen genoegdoening heeft ontvangen. Hierop en hierop alleen is gegrond de gehele zaligheid van Gods kerk.

Hij, Die op Golgotha aan het vloekhout des kruises is genageld, stierf voor de zonden Zijns volks. Hij is opgewekt tot hun rechtvaardigmaking en heerlijkmaking.

Welk een verheven dag, de dag der opstanding van Jezus Christus uit de doden. Wondere dag was het, welke Bethanië aanschouwde toen Lazarus, de broeder van Martha en Maria, levend gemaakt en uit het graf opgewekt, weder aanzitten mocht met zijn zusters. Maar wat is die dag in vergelijking met deze?

Immers, niet in de opwekking alleen van een gestorvene Ugt de heerlijkheid van het Pascha, want dan ware de dag van Bethanië groter. Dan ware de dag van Christus' kruisiging meer verheerlijkt toen velen der heiligen, die ontslapen waren, bij het sterven van Christus, werden opgewekt en in de heilige stad gezien werden. Waarin ligt dan de verhevenheid van die morgenstond, waarin Maria Magdalena en de andere Maria uitgingen om het graf te bezien? Ligt het ïiiet hierin, dat Hij, waarachtig mens, vlees van ons vlees en been van ons been, krachtelijk bewezen heeft te zijn de Zoon Gods, naar de Geest der heiligmaking? Dat Hij is de waarachtige God en het eeuwige leven, boven alles te prijzen ter in der eeuwigheid. Wie is ooit opg .staan uit het graf door eigen kracl i? Zeker, de Vader heeft Hem opgewekt ten bewijze, dat Zijn recht genoeggedaan is. Maar ook door eigen kracht stond Christus op uit de doden. Dit vermocht geen profeet van de y^ 'e dag, geen Lazarus, noch iema^j^p an Gods kinderen. Maar Deze, pj.A » de Vader gegeven heeft het le\. - hebben in Zichzelf; Di . Breek deze tempel af en 1x1 orie ^en zal Ik dezelve oprichten; Ik heb macht Mijn leven af te leggen en heb macht hetzelve wederom te nemen. Deze, Die waarlijk gestorven is en in het graf weggelegd, d.-or een zware steen gedrukt en door een wacht bewaakt. Deze heeft als Overwinnaar over dood en graf door Zijn eigen kracht Zijn afgelegd leven weder aangenomen. Door Zijneigen kracht heeft Hij de kluisters van dood en graf verbroken en Zijn lichaam weder aangenomen in de kracht des onvergankelijken levens.

Die Hem heeft tot zijn Heer e, heeft eeuwig genoeg, is behouden voor tijd en eeuwigheid. Israël heeft het niet verstaan. Alleen een overblijfseltje van Israël naar de verkiezing Zijner genade werd zalig in Hem, doch de anderen zijn verhard geworden. Zalig, die geroepen zijn tot deze verborgenheid van het Pascha en eten van het manna, dat verborgen is en dat de kinderkens wordt geopenbaard. Welk een dag toen bij de aanraking van het verdord gebeente van een profeet door een dode, deze levend werd. Maar de dag van Christus' opstanding uit de doden is meer. Hierin heeft Hij betoond te zijn een Heere van het stof der aarde.

Als de vrouwen uitgaan naar het graf, beeft en schudt de aarde, een engel daalt neder en wentelt de steen af van het graf en zit op dezelve ten bewijze, dat hij over die steen heerst. Niemand zal die steen weer voor het graf wentelen. Met hemelse luister wordt het graf geopend en betoont Christus bij Zijn zegepralende komst uit het grajf de verhevenheid Zijner majesteit, dat Hij over dood en graf heerst. Hij opent voor Zichzelf een weg tot Zijn heerlijke verrijzenis, met verschrikking van de wachters, die Hij onder de vijanden stelt tot getuigen van Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid. Dat is de heerlijkheid van deze dag, dat Sions Koning heerst over het stof. Gods volk heeft een vaste grond voor zijn geloof en hoop. De Heere der heerlijkheid kort te voren een wei­ nig minder gemaakt dan de engelen, vanwege het lijden des doods, is nu met eer en heerlijkheid gekroond. De engelen des hemels, het ledige graf en de graf doeken, de menigvuldige openbaringen van Christus aan de Zijnen, zijn als zovele onwraakbare getuigen van Zijn opstanding. Gods volk mag zich verblijden en uitroepen: De Heere is waarlijk opgestaan. Sions Koning heerst over het stof. Daarom zal Hij ook Zijn erfenis, die Hij gekocht heeft door de prijs van Zijn bloed, en die nog is in het stof der aarde, altoos een Uitredder wezen; ook hun graven openen tot heerlijkheid en hun verderfelijke lichamen wederbrengen tot onver derfelijkheid.

De dag van Jezus' opstanding is een verheven dag.

Een enige dag, zielverblijdend voor schuldigen. Uit kracht van onze val in Adam is nodig kennis of een zielsgezicht van onze ellende en van de dienstbaarheid des satans; van de rampzaligheid, waarin we zijn gestort, met een klare bewustheid van onze eigen onbekwaamheid om ons zelf te verlossen. Naar waarheid wordt gezegd, dat een hellevaart moet gekend vóór de hemelvaart. Zo ook een zielsgezicht van onze ellende vóór de blijdschap van het Pascha. Waar dit doorleefd wordt, zal het ons dierbaar en zielsverblijdend zijn Christus Jezus als de Borg en Plaatsbekleder van Zijn Sion uit de angsten des vloeks en uit het gericht Gods te zien opkomen tot de heerlijkheid als het nieuwe Hoofd, de tweede Adam van Zijn gemeente. Hij kwam in de angsten der hel en in het gericht Gods. God heeft Hem zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden zijn rechtvaardigheid Gods in Hem. Hij stelde Zijn ziel tot een schuldoffer, stortte haar uit in de dood. Maar de God des vredes heeft die grote Herder der schapen door het bloed des eeuwigen Testaments wedergebracht uit de doden. En daarin is het zielsverblijdend getuigenis gegeven voor al Gods kinderen, dat Christus' offerande gans voldoende is bevonden. Is Christus opgestaan met de kwitantie van Sions schuld, nu is het handschrift doorgehaald, de gevangenis ontslagen, Gods gerechtigheid bevredigd. De opstanding van Christus is het GoddeÜjk amen, dat de Richter van hemel en aarde over de volbrachte arbeid van Christus uitspreekt.

Zielverblijdende dag van Christus' opstanding. Gods kinderen mogen zich in Hem, de Opstanding en het Leven verheugen. In Hem zijn zij meer dan overwinnaars. Hij is de sterkte en kracht van hun levendmaking en opwekking uit de dood der zonde. En niet minder hebben zij in de opstanding van Christus het onderpand der vernieuwing tot onverderfelijkheid en in Hem een vaste grond des betrouwens. Zielbemoedigend die opstanding van Christus voor allen, die wenende heengaan met de vrouwen naar het graf, die Hem zoeken. Die him ziel niet missen kan, die der wereld ontvloden, het diensthuis der zonde zijn uitgeleid, aan de Heere van leven en heerlijkheid zijn verbonden. Zij zullen vertroost worden.

Wijlen Ds. J. Barth

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1968

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1968

De Banier | 8 Pagina's