Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een wonder van liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een wonder van liefde

Tweede bondsdagtoespraak

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(n.a.v. Handelingen 4:23-31)

Een wereld in nood... Je denkt dan onwillekeurig aan bepaalde namen. Bosnië-Hercegovina. Somalië. Abessinië. Maar sla dan ook ons land niet over. Waar je ook kijkt: er is een wereld in nood. Of het nu honger of broederoorlogen zijn: of wetgevingen die zeer riskant zij^ en een groot gevaar opleveren voor het leven naar de Bijbel. Het is een wereld in nood waarin wij leven. En alleen Gods hand kan uitkomst geven. Hij kan verlossing schenken ook uit onze allergrootste nood: de zondenood. De hand van God gaat in het Evangelie en de verkondiging daarvan genezend en vergevend uit tot een verloren wereld.

Verboden te preken in de Naam van Jezus...

In Jeruzalem was er een spreekverbod!

Er mag niet meer gepreekt worden in de naam van Jezus! Het Sanhedrin heeft het verboden.

De ouderlingen en oversten van het volk hebben het Petrus en Johannes nadrukkelijk verboden. Zij hebben hen bedreigd!

Monden dicht! De apostelen zijn wel vrijgelaten, maar preken mogen zij niet meer.

Een spreekverbod. Dat wil heel wat zeggen. Het Evangelie mag niet meer gepreekt worden.

En dat Evangelie is juist het grote wapen van het Koninkrijk der hemelen. De Heilige Geest is uitgestort opdat de Naam van de Heere Jezus verheerlijkt zal worden tot aan de einden der aarde. Zo kunnen mensen behouden worden. In de Naam van de Heere Jezus alleen ligt de zaligheid. En als de prediking van het Evangelie verboden wordt, dan is de wereld verloren voor eeuwig.

Een wereld in nood heeft deze prediking nodig.

In het Evangelie strekt God Zijn hand uit over een wereld in nood.

Milde handen

Het diepste geheim van het Evangelie zijn de milde handen van de Vader van de Heere Jezus Christus. Milde handen, vriendelijke ogen...

Rembrandt heeft de gelijkenis van de verloren zoon vele malen geëtst en getekend. Pas aan het einde van zijn leven heeft hij de gelijkenis geschilderd: de vader die zijn armen om zijn jongen legt.

Van die verloren zoon zien we op dat schilderij alleen de rug en op die rug de uitgespreide handen van dc Vader. Dit is de diepste uitbeelding van het Evangelie.

De handen van de vader zijn het voornaamste. De verloren zoon is aan de voeten van de vader neergevallen. Aan zijn berouw valt niet te twijfelen.

Daarop valt echter de nadruk niet.

Milde handen zijn bij U van eeuwigheid.

Met innerlijke ontferming bewogen

Met innerlijke ontferming bewogen. Dat wordt slechts twee keer van mensen gezegd in de Bijbel. En dan nog van mensen in een gelijkenis: de

barmhartige Samaritaan, en de vader van dc verloren zoon. Verder wordt het alleen van Jezus gezegd, in Wie God Zijn Vaderhanden naar een mens uitstrekt.

Het diepste geheim van Evangelie zijn de milde handen van de Vader. het

Onze handen zijn hard.

De handen van God zijn mild. van eeuwigheid af. In het Evangelie strekt God de Vader in Christus Zijn handen uit naar de wereld in nood.

Een biddende gemeente

Maar het mag niet worden gepreekt.

De apostelen Petrus en Johannes komen met die boodschap bij de gemeente in Jeruzalem. En de gemeente ziet de nood. Zij zien al die lammen en kreupelen, doven en dode zondaren. En zij gaan bidden. Zij gaan de handen vouwen. Waar de Heilige Geest werkt en woont daar zijn gevouwen handen. Handen worden opgeheven naar de hemel. Daar woont de Heere. Zij bidden de woorden van Psalm 2. Zij passen die woorden toe. Zo zijn Herodes en Pilatus met de heidenen en de volken Isracls vergaderd tegen uw Heilig Kind Jezus.

Uw Heilig Kind Jezus. Dat is de allergrootste gave van de milde handen van de Vader.

Dat moet worden bekend gemaakt.

Gebed om vrijmoedigheid

Er is een biddende gemeente die smeekt om vrijmoedigheid. Vrijmoedigheid om het woord tc spreken. Om het Evangelie te spreken.

Zij weten dat het zo snel mis gaat met ons. Wij kunnen niet op onze houding bouwen. Wij zijn zo gauw aan het eind van onze krachten en durf. Petrus weet het nog goed waar hij met zijn 'en wanneer ik met u sterven moet, zo zal ik u niet verloochenen' gekomen is. Het is Gods gave. Het is gave uit handen van liefde, van eeuwig erbarmen wanneer wij te midden van bedreigingen zonder vrees het Woord, de boodschap van het mogen brengen.

De Jeruzalemse gemeente weet van de noodzaak van het gebed. Weten wij dat ook?

Zeg niet te snel ja! Want dan komt dc vraag: waarom zijn er dan zo weinig mensen die zich geven en zich geroepen weten tot het zendingswerk?

Zijn wij zo snel gereed met ons gebed? De Jeruzalemse gemeente wist dat het een gave van de ten hemel gevaren Jezus is wanneer er evangelisten en dienaren van het Woord zijn. Zij hebben gebeden. Gebeden om vrijmoedigheid. Satan is altijd bezig om de prediking weg te nemen. Ook uit jullie gedachten. Hij wil maar zo gauw mogelijk het Evangeliewoord weer weghebben. Vandaar dat zij bidden: geef hun vrijmoedigheid ondanks alle dreigingen. Het Woord moet verder.

Gevouwen handen boze handen. tegenover

Opgeheven handen harde handen. tegenover

Milde handen tegenover moordenaarshanden.

Uitgestrekte handen

De gemeente weet dat als de prediking er is, dal dan de Geest wonderen van liefde doet. Daar vragen zij om.

Daarin dat Gij Uw hand uitstrekt tot genezing, cn dat tekenen en wonderen geschieden door de Naam van Uw heilig Kind Jezus. Een uitgestrekte hand.

Daar heb je die Vaderhand weer. Dc vader van het heilig Kind Jezus, Zijn hand, die milde hand wordt uitgestrekt in de prediking van het Evangelie.

Israël wist van deze uitgestrekte hand. Die hand komt niet om te verderven. Dat is geen hand van willekeur. Dat is geen hand van een tyrannieke God. Dat is de hand van de Vader van het heilig Kind Jezus. Dc hand die uitgestrekt was over de Schelfzee toen Farao dreigde Israël onder de voet te lopen. Zij wisten van de hand van de Meester die uitgestrekt was over de woeste zee van Tiberias. Zij wisten van de Zaligmaker die altijd Zijn reddende hand uitstrekte over vele zieken, ja, zelfs over doden. Nee, zij bidden niet om donder en bliksem, niet om dood en verderf, niet om vuur en zwavel, maar om gezondheid. Om wonderen van liefde. Bij de Schone Poort was dat wonder van genezende liefde en vergevende liefde gezien.

De gemeente bidt om nieuwe wonderen van liefde en vergeving in deze wereld in nood door cle prediking.

Hier is dc Heilige Geest, het vuur van de Heilige Geest die bidt. Voorbidt en meebidt. Hij is er nog. En Hij werkt ook nu in het hart van mensen dit gebed. Want het gaat om de eer van Gods Naam. Om de eer van Christus. En zo om de redding van verloren mensen.

Een wonder van liefde

Waar zo gebeden wordt daar komt antwoord. Antwoord van de hemel. Geloven jullie dat? In jc persoonlijk leven? In het kerkelijk leven?

Zie maar naar deze discipelen.

In de eerste plaats werd de plaats waar zij waren bewogen. Daar heb je die sterke hand van God weer. Hij Iaat zien: Ik ben er. Mijn macht is groter dan van de vijanden. Vrees niet voor hun dreiging. De hele schepping ligt in Mijn handen. Geen vijand kan jullie treffen.

In de tweede plaats worden zij vervuld met de Heilige Geest. Zij werden al vervuld met de Heilige Geest op de dag van het Pinksterfeest. Nu staat het er weer. Nu betekent het dat zij worden toegerust tot de taak van het prediken van het Woord. God neemt ze door Zijn Geest in Zijn hand.

Zo zullen er tekenen en wonderen geschieden van genade cn ontferming. Zo gebeurde het ook bij de Schone Poort met de verlamde. Zo zal het weer gebeuren.

In de derde plaats spreken zij het Woord van God met vrijmoedigheid. Zij zijn verhoord. Zij hebben gekregen wat zij vroegen. Het ging immers niet om hen zelf maar om dc Heere en om de mensen in nood.

Wat een machtig wapen is het gebed. Onvoorstelbaar krachtig. Krachteloze en vreesachtige mensen mogen bij de Heere komen om hun lege hart en hun bange hart voor Hem uit te storten. Dan gebeuren er wonderen. In onze ellendige verwereldlijkte maatschappij, in de wereld die in brand staat, bij mensen zonder God. Ook bij jullie en bij mij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juli 1993

Daniel | 32 Pagina's

Een wonder van liefde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juli 1993

Daniel | 32 Pagina's