+ Meer informatie

Twente heeft het nakijken

_ Vliegveld Greve heeft straks een miljoen passagiers

3 minuten leestijd

ENSCHEDE/GREVE Flughafen Münster-Osnabrück (FMO) is het snelst groeiende vliegveld van Duitsland en vast van plan om een deel van de Nederlandse passagiersmarkt in te pikken. Marketing-directeur Holger Terhorst besteedt volgend jaar een aanzienlijk deel van zijn budget (in totaal zo'n 750. OOb mark) aan reclame in Twente en de Achterhoek.

Terwijl vliegveld Twente binnen de stedendriehoek Enschede-OldenzaalHengelo voortdurend kampt met financiële zorgen, gaat het MünsterOsnabrück bijzonder voor de wind. Naast de al bestaande lijndiensten op binnen- en buitenlandse bestemmingen staat er op korte termijn uitbreiding van het aantal vluchten op het programma.

President-directeur Jürgen Weber van Lufthansa overweegt nieuwe dagelijkse lijndiensten vanaf Greve op Leipzig, Dresden, Londen en een straalverbinding met München op te zetten. Weber is ervan overtuigd dat Greve een snelle groei doormaakt, maar hij stelt wel eisen aan FMO. Zo moet de start- en landingsbaan worden verlengd tot 3500 meter, om ook DC-lO's en Jumbo's te kunnen ontvangen. Greve moet met een nieuwe Autobahn direct worden verbonden met Hamburg en het Ruhrgebied. En er moet een bijna honderd miljoen mark kostende passagiersterminal worden gebouwd. Marketingman Terhorst zegt dat de plannen doorgaan. De aandeelhouders hebben inmiddels 35 miljoen toegezegd.

Euregio

Wat heeft FOM wat Twente blijkbaar mist? Is het een gebrek aan flair of willen de oosterlingen het vliegtuig niet in? Terhorst: „De grensoverschrijdende organisatie Euregio heeft zich duidelijk uitgesproken voor één luchthaven in dit gebied en dat is Greve. Wij zijn er niet op uit om Twente de nek om te draaien, maar de verkeerspolitiek in Euregio is complex".

Beleidsmedewerker R. Meijer van, Euregio weet het wel: Twente heeft Een mentaliteitskwestie.

Aandeelhouders

In feite zijn zo'n drie miljoen inwoners gezamenlijk eigenaar: de "Kreisen" Osnabrück, Steinfurt en de steden Greve en Munster. Binnenkort treedt ook Coesfeld toe tot de club.

Twente heeft een lijndienst op Amsterdam en twee charters, waaronder een bedevaartsvlucht naar Lourdes. FOM verzorgt binnenkort twaalf lijndiensten, waaronder vijf naar buitenlandse bestemmingen (Zwitserland, Frankrijk en Engeland) en er vliegen charters op zeven bestemmingen. Via Twente werden in 1990 8500 passagies vervoerd, via Greve meer dan 280.000.

Holger Terhorst lanceert nog wat feiten: in 20 jaar groeide Greve uit van een zweefvliegveld tot een luchthaven met internationale allure. In 1991 300.000 passagiers, in het jaar 2000 moeten dat er een miljoen zijn.

Enthousiast vertelt hij over het vrachtvervoer via FOM: „Dit jaar transporteren we 3000 ton, in 1988 was dat nog maar 31 ton". Overigens gaat de meeste luchtvrfccht via de Autobahn naar luchthaven Frankfort. Hij relativeert: „Greve heeft het geluk dat Düsseldorf propvol zit en niet mag uitbreiden. Het Ruhrgebied is dan ook onze grootste doelgroep".

Gele nummerborden

In ieder geval kunnen Achterhoekers en Twentenaren binnenkort kennis maken met het vliegveld bij Greve. In samenwerking met grote Duitse touroperators worden onze oosterlingen en ook zakenmensen bewerkt met huis-aan-huis-kranten en advertenties, uiteraard in perfect NederdTr'pleS°g1teeds meerSe'tm": merborden op de parkeerplaats te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.