Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Noach, de zondvloed en de ark

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Noach, de zondvloed en de ark

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘En de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was, en dat al de gedachtespinsels van zijn hart elke dag alleen maar slecht waren.’ – Genesis 6: 5

Over Noach, de zondvloed en de ark zijn nogal wat tekeningen verschenen. Veelal prijken ze in kinderbijbels. Je ziet vaak Noach, met zijn hamer in de hand. Hij staat dan voor een enorme boot, die vriendelijk oogt, en gezelligheid uitstraalt. De afgebeelde ark heeft vaak ook wel iets van de boot van Sinterklaas. Verder ontbreekt de uitgeklapte loopplank met een lange wachtrij van alle dieren uit Gods schepping ook niet. Verschillende speelgoedmerken verkopen zelfs zogenaamde ‘ark-speelboten’. En wat is het leuk voor je kleintjes om ze ermee te laten spelen.

Het hele verhaal vertellen

Maar Gods geschiedenis met Noach gaat over meer. Dan denk ik aan wat in Genesis 7 en 8 geschreven staat. Daar lees je over de verschrikkelijke regen van veertig dagen en nachten aan één stuk, en over de opengebroken grondwaterbronnen. Wat zal dat met een enorm geweld gepaard zijn gegaan. Hoe beangstigend zal het geweest zijn. En dan de meer dan bergenhoge zondvloed, het water waarop de ark stuurloos dobberde, met daaronder een totaal verwoeste wereld en een totaal omgekomen mensheid. Hoe vreselijk!

Houden we dit elkaar als christenen nog voor? Vertellen we er gedoseerd maar wel eerlijk onze kinderen van? Durven we het erover te hebben met mensen die onbekend zijn met de Heere en Zijn Woord? Kort gevraagd: hoe gaan we om met deze inktzwarte zijde van Gods geschiedenis met Noach?

Gods Woord ‘van a tot z’ uitluisteren

Laten we vooral het Woord van de Heere helemaal uitluisteren, van het begin tot het einde, en niets overslaan. Dat betekent dus dat we niet beginnen met de vriendelijke en gezellige ark, maar met wat de Heere eerder had moeten constateren. We lezen in Genesis 6 dat de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was en dat alle gedachtespinsels van de mensenharten ook alleen maar slecht waren. Hoe vreselijk was dat richting de onmetelijk goede Schepper. Het was zo erg dat de HEERE zelfs berouw kreeg dat Hij de mens op aarde gemaakt had, en het Hem bedroefde in Zijn hart. Verder lezen we dat Noach in Gods ogen genade vond. En dat Noach wandelde met Hem. Door de bouw van de ark als grote reddingsboot, gaf de Heere de toenmalige mensheid een onvoorstelbaar grote en nieuwe, onverdiende genadekans. Wat zal Noach met zijn hamer in de hand het iedereen voorgehouden hebben: ‘Dit is Gods genadekans, ga mee de ark in. Bekeer je. Laat je redden.’ Slechts een ‘acht-persoonsbusje vol’: Noachs familie ging bij de dieren aan boord en liet zich door genade alleen redden.

De oudtestamentische Noach-geschiedenis, het Nieuwe Testament en Jezus

Als we selectief omgaan met Gods geschiedenissen in het Oude Testament, zoals bijvoorbeeld de Noach-geschiedenis, kunnen we zomaar de zonden van de mensheid, de onverschilligheid en arrogantie erbij richting de Heere en ook Zijn rechtvaardig oordeel erover wegmoffelen. Ook blijven we dan met onszelf in valse rust buiten schot. Bovendien laten we dan Gods onmetelijke genade niet ten volle schitteren.

En we lopen meer gevaar. Want hoewel de Heere Noach beloofde de wereld te behoeden voor zo’n zondvloed als toen, de door en door zondige mensheid na Noach had en heeft nieuwe genade nodig.


‘Laten we vooral het Woord van de Heere helemaal uitluisteren’


Op Wie liet de Heere al Zijn hemelsluizen met rechtvaardig oordeel over de slechtheid van alle mensen opengaan? Wie kwam er in alle onmetelijke diepte in om? We lezen het in het Nieuwe Testament. Het was op Jezus, Overwinnaar en Borg. Het was uit onvoorstelbare genade voor de hele mensheid.

Laten we toch met het ‘van a tot z’ uitluisteren van de Noach-geschiedenis, met Gods volledige Woord in de hand, onszelf, onze kinderen en de hele wereld wijzen op Jezus, als de Enige Die redt; zoals de ark dat langgeleden tijdens de zondvloed met Noach en zijn familie deed.

Ds. W.C. van Slooten is predikant te Mussel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 2019

De Wekker | 24 Pagina's

Noach, de zondvloed en de ark

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 2019

De Wekker | 24 Pagina's