Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Piet van Egmond, een romantische vakman

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Piet van Egmond, een romantische vakman

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

<p>Ruim een halfjaar nadat de platenmaatschappij EMI (HisMaster's Voice) een eerste serie van twee grammofoonplaten uitbracht van de enkele jaren geleden overleden Piet van Egmond, gleed onlangs de tweede serie van twee platen bij mij in de bus: „Improvisaties: 2 op Psalmen en Gezangen uit het Liedboek voor de Kerken; bewerkingen van Jan Zwart''. Zo, nu weten we tenminste waar we' t over hebben. </p><p>Toen ik eens gewaagde van het feit dat ik bij het beluisteren van Piet van Egmond mij met volle teugen laafde aan dit mijn jeugdsentiment, wekte dat bij sommigen verbazing. Zo in de geestvan ,,ikdatdatjij niks van Piet van Egmond moest hebben". Nou, dat was dus mis! Ik zou geen maandagse populaire radio-orgelbespeling overgeslagen hebben, waarin de gloedvolle romanticus door middel van zijn rijk besuikerde improvisaties er voor zorgde dat ik een brok emotie moest wegslikken. <br /></p>

Stormen
Thans moet ik oppassen, want ik zou weer gaan slikken. Laten we eerlijk zijn, ik heb nooit iemand de ,,ruwe stormen" van Piet van Egmond zo levensecht horen nabootsen. Nu ik de stilte voor de storm en de zwiepende storm zelf na twintig jaar weer eens uit de zwarte groef hoorde gieren, omgeven door het angstig gelui van de scheepsbel, is het of de tijd heeft stilgestaan.

Ik vrees dat menige orthodoxe kerkmusicus zal rillen van wat deze nieuwe platen bieden. Alhoewel, zo nieuw is de inhoud ook weer niet. Het is eigenlijk een verzameling van eerder uitgegeven opnamen (1957,1967, 1969 en 1974) op de orgels van de Prinsessekerk in Amsterdam, de Wilhelminakerk in Haariem, de Grote Kerk te Dordrecht en de Grote- of Sint Bavokerk in Haariem, de Grote Kerk te Dordrecht en de Grote- of Sint Bavokerk in Haariem. Ooit had de gereformeerde Wilhelminakerk in Haarlem het voorrecht Piet van Egmond als vaste organist te hebben voor de zondagmorgendiensten. Toen Piet verhuisde naar het orgel van de Grote Kerk te Apeldoorn, nam Teke Bijlsma zijn plaats in. Doch één zondagavond per maand ruilden Piet en Teke van orgel. Dan ging Teke naar de Amsterdamse Spuikerk, waar Piet de overige zondagavonden te vinden was ter opluistering van de diensten ,,zingen bij Piet van Egmond". De mensen stroomden naar de kerk, stonden in lange rijen voor de deur te wachten en stortten zich naar binnen alsof er uitverkoop was.
Iedereen mag over Piet van Egmond denken hoe hij wil. Eén ding staat voor mij vast: er is maar één Piet van Egmond geweest. Niemand heeft hem echt kunnen nadoen, hoewel sommigen aan zijn nagedachtenis een slechte dienst bewezen hebben door zogenaamde vrije interpretaties van zijn improvisaties op papier te zetten, waarna een uitgever zo dom geweest is dat uit te geven.

Vakman
Piet van Egmond was geenszins onomstreden, doch zijn vakmanschap was buiten kijf. Wanneer ik hem op deze platen een aantal werken van Jan Zwart hoor spelen, dan is dat in schrille tegenstelling tot de nog immer gangbare amechtige hijg van een groot aantal aanbidders. Piet van Egmond zet het toch al niet bijster hoogstaand compositorisch werk van Jan Zwart met gulle romantische hand technisch onvergelijkelijk gaaf neer. Dat is een wijze van muziekmaken die aanstekelijk werkt. Op deze manier is Piet van Egmond mij lief en komt er van het koraalwerk van Jan Zwart nog aardig wat terecht.
Bovendien doet Piet met een orgel wat hij wil. Zelfs met een instrument als het Müller/Marcussen-orgel van de Haariemse Bavo in het bekende Engelse lied ,,VanU wil ik zingen". Hij tovert met alleriei snel wisselende registraties. Op een andere plaats tingelt hij een levensecht klinkend carillon uit de klavieren.

Truc
Ik ben van mening dat hierover lang niet altijd terecht schampere opmerkingen zijn gemaakt. Het heette de ,,truc" van Piet van Egmond. Doch als ik lelijk wil doen, zou ik met gemak een aantal epigonen kunnen aanwijzen die ook vol zitten met bekende,,trucjes". Misschien hoor ik iemand pruttelen. Ik geef toe, één ding staat voorop; ik heb groot respect voor onbetwist vakmanschap. En dat moet beslist niet verward worden met ,,hark-maarwat-an". Luister daarom gerust naar Piet van Egmond en geniet met volle teugen van zijn volbloed vakmanschap dat meesterschap is.
De platen zijn, waarschijnlijk om de prijs te drukken, in één hoes gestopt, die te weinig informatie geeft. De prijs ligt rond de twintig gulden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1984

Terdege | 60 Pagina's

Piet van Egmond, een romantische vakman

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1984

Terdege | 60 Pagina's