Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veluwse Modelvlieg Club Nunspeet heeft eigen vliegbasis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veluwse Modelvlieg Club Nunspeet heeft eigen vliegbasis

Peter Petersen: „Vliegen kun je niet in je eentje leren"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De groene start- en landingsbaan ligt er keurig bij. Geen markeringslichten, geen verkeerstoren, geen hangars, geen aankomst- en vertrekhal. Wel een windrichtingmeter, wel spotters langs de start- en landingsbaan en wel vliegtuigen. Miniatuurvliegtuigen welteverstaan. De Veluwse Modelvlieg Club Nunspeet heeft zijn eigen vliegbasis op de heide tussen Elspeet en Uddel.

Er heerst grote bedrijvigheid op en rond het groene veldje. Leden van de modelvliegclub mogen er naar hartelust vliegen met hun broze eigendommen. Met een trotse glimlach turen de mannen en enkele jongeren naar hun vliegtuigjes in het luchtruim. Anderen maken hun vliegtuig startklaar of voeren een kleine reparatie uit.
Ergens klinkt een waarschuwing om niet zomaar even de landingsbaan over te steken. Verschrikt haast een nieuwsgierige toerist zich naar de kant. Met een zoevend geluid maakt een blauwwit gestreept vliegtuig zich op voor de landing. De vingers van zijn bestuurder op de grond behandelen de hendeltjes van de radiografische zender met grote behendigheid. Met een plof raken de wieltjes de hobbelige grasmat. Het lijkt wel of iedereen zn adem inhoudt en in spanning afwacht of het landingsgestel van het luchtdwergje het houdt. Als het tot stilstand is gekomen, onderwerpt de eigenaar het stukje techniek aan een uitgebreid onderzoek. Blijkbaar is hij niet tevreden over de vliegprestaties. Er kan immers wat aan het vliegtuigje haperen, voor een leek vaak onzichtbaar, voor de hobbyist direct merkbaar.
„Zon modelvliegtuig is broos en zeer licht, hooguit drie kilo, legt voorzitter P. Petersen van de Veluwse Modelvliegclub uit. Het bestaat uit een lichaam van hout, een model dat vaak als pakket wordt gekocht. Het in elkaar zetten van zon model vergt veel tijd en geduld. De bedekking van het hout bestaat uit folie. Dat wordt er met een strijkbout opgeperst en met een föhn gladgestreken.

Dertig cc
Het belangrijkste aan een vliegmodel is de motor die de propeller aandrijft. Zelf heeft Petersen deze dag een tamelijk klein type vliegtuig meegenomen. Hierin is een motortje van 4 cc gemonteerd. Er zijn zelfs vliegtuigjes met motortjes van maar liefst 30 cc. De brandstof bestaat uit een mengsel van methanol en wonderolie.
Petersen neemt even een praatpauze om zijn vliegtuigje te starten voor een demonstratievlucht. Eerst gloeit hij de motor voor. Vervolgens drukt hij een kleine startmotor op de voorzijde van de propeller. Na enkele pogingen slaat de propeller aan. Een vliegtuig als dit heeft maar weinig meters nodig om van de grond los te komen. Even later maakt het zijn keurige rondes in het luchtruim boven onze hoofden. Petersen bedient het luchtbeestje van grote afstand. Het bereik van een zender is ongeveer vijf kilometer. De vliegtuigen zelf stijgen meestal niet hoger dan tot 150 meter.
Het contact tussen de bestuurder op de grond en het vliegtuigje in de lucht is een bijzonder vernuftig stukje techniek. De zender seint via een bepaalde radiogolflengte signalen naar de ontvanger die achter de motor is gemonteerd. De ontvanger zet de signalen om in bewegingen die ten uitvoer worden gebracht door zogenoemde servos. Dat zijn twee kleine blokjes waaraan kabeltjes zijn gemonteerd die het staartroer naar links of naar rechts kunnen bewegen. Bovendien zorgen de servos bij het landen of stijgen voor de juiste stand van de vleugelkleppen.

Thermiek
Verder zijn er ook zweefmodellen die in de lucht de thermiek op moeten zoeken en waarbij het voor de piloot op de grond de kunst is om zijn toestel zo lang mogelijk in de lucht te houden. De zweefvliegtuigjes hebben vaak een elektromotortje dat net de benodigde energie levert om op hoogte te komen. Een zweefvliegtuig kan ook in de lucht gebracht worden door een ander, gemotoriseerd modelvliegtuig. Bij die actie wordt het zweefmodel met elastieken bevestigd op een hucke pack, een houten standaard op het gemotoriseerde model. In de lucht volgt op 150 meter hoogte de ontgrendeling. De elastieken schieten eraf en het zweefvliegtuig begint zijn zoektocht naar geschikte thermiek.

Crash
Een crash hoort ook bij het modelvliegen en is voor de toeschouwer een spektakel om te zien. Voor de bouwer van het model echter niet, want soms kunnen vele uurtjes arbeid in een ogenblik vernield worden. Het crashen kan vele oorzaken hebben. Een daarvan is dat een andere piloot die in de buurt is op dezelfde radiofrequentie vliegt of op een frequentie die er dichtbij ligt.
Aan de andere kant van de vliegweide is een beginner zo trots als een pauw dat hij ook eens zon heftig vliegtuig mag besturen. Zijn lichaam beweegt mee met de bochten van het vliegtuigje. Plotseling neemt het vliegtuig een duik zoals de Britse Spitfires dat in de Tweede Wereldoorlog deden. Met verbijstering kijkt de bestuurder toe en zijn handen omklemmen de zender. Met een doffe klap werpt het modelvliegtuigje zich tussen de heidepollen. Er blijkt gelukkig niets kapot te zijn gegaan. Oorzaak was waarschijnlijk dat twee vliegers op één frequentie vlogen.

Vergunning
De Veluwse Modelvliegclub, die vorig jaar zijn 25-jarig bestaan vierde, kon vijf jaar geleden op het nippertje voorkomen dat de gemeente Nunspeet de vergunning voor het grasveldje op de heide permanent introk. Volgens het gemeentebestuur paste het modelvliegen niet in het bestemmingsplan. Uiteindelijk kreeg de club na veel gesprekken met het college toch de vergunning terug. De vereniging heeft sindsdien zelf de regels aangescherpt. Er mogen geen autos in de omtrek van de vliegweide geparkeerd worden en de geluidsnormen zijn verder verlaagd.
De vliegclub van Nunspeet heeft intussen 70 leden, onder wie 15 jeugdleden. Petersen is erg tevreden over dat aantal, maar toch zag hij graag dat zich nog meer jeugd bij de vereniging zou voegen. „En duur is de hobby ook niet, zegt Petersen. „Er is veel tweedehands spul dat erg goed is. Voor beginners is dat een aanrader. Er is ook een prachtige beurs in Utrecht waar dit soort spullen te koop zijn. Bovendien moet je niet zomaar gaan vliegen, maar je moet het proberen van anderen te leren. Daarom is aansluiting bij een club zo belangrijk. Het vliegen kun je niet in je eentje leren.
De modelvliegclub werkt nauw samen met een vereniging uit Apeldoorn. „Leden van de Apeldoornse vereniging mogen op ons veld vliegen. Zij hebben trouwens een schitterend clubgebouw waar alle hobbyisten lekker kunnen prutsen. Als wij wat willen knutselen aan onze luchtreusjes, moeten we dat thuis in onze eigen schuur doen. Wij zouden graag nog een eigen clubhuis hebben. Dan ben ik een volkomen tevreden man, glimlacht Petersen, terwijl hij toekijkt hoe een modelhelikopter langzaam opstijgt.
„Het vliegen met helikopters is bij onze vereniging niet gebruikelijk. Wij vliegen op ons veld in principe niet met hefschroefmodellen. Maar deze man, die geen lid van onze club is, wilde vandaag graag een demonstratie geven van zijn eigendom. Daar maken we geen probleem van.
Voorzichtig laveert de helikopter enkele decimeters boven de grond. Langzaam zakt het gevaarte centimeter voor centimeter naar de veilige begane grond. Dan zakken de twee skis in het gras. Terug van een geslaagde missie.

Informatie
Op de heide tussen Elspeet en Uddel wordt in het zomerseizoen
gevlogen op dinsdagavond, woensdagmiddag en -avond, donderdagmiddag en -avond en zaterdagmiddag.
De contributie van de Veluwse Modelvlieg Club Nunspeet bedraagt voor jeugdleden tot 18 jaar ƒ 27,50 per jaar; de anderen betalen 55 gulden per jaar.
Meer info: Peter Petersen (voorzitter), Hoofdstraat 9, 3781 AA Voorthuizen, tel. 0342-476323

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 september 2001

Terdege | 120 Pagina's

Veluwse Modelvlieg Club Nunspeet heeft eigen vliegbasis

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 september 2001

Terdege | 120 Pagina's