Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nadenken over  (christelijke) symbolen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nadenken over (christelijke) symbolen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In onze laatste schoolkrant stonden twee ingezonden stukken met als thema: het visteken. Voor-en tegenstanders konden hun zegje doen. Het was een reactie op een artikel dat in het herfstnummer van diezelfde schoolkrant was geplaatst. Docenten en leerlingen gaven hun mening ten beste over het visje, je kent het vissymbool toch wel, achter op een auto? Maar weet je betekenis ook? Symbolen wijzen altijd naar iets anders, naar een bepaalde betekenis of een diepere inhoud. Dit visteken dateert al vanuit de eerste eeuw van onze jaartelling.

In catacomben

Waarschijnlijk heb je op school bij godsdienst of kerkgeschiedenis weieens gehoord over de vervolgingen in het Romeinse rijk. De mensen mochten niet in vrijheid samenkomen om naar de kerk te gaan. Dat moest in het geheim. In de stad Rome had je veel onderaardse gangen, catacomben geheten. Daar kwamen vaak christenen bij elkaar. Op sommige muren kun je de tekeningen en schilderwerken nog zien. Het symbool van de vis ontbreekt zeker niet.

Ichtus

In het Grieks heet een vis: ichtus. Als je de letters apart zet kom je tot de volgende verdeling: I (of J) - Ch - U - S . Dit zijn de eerste letters van Jezus Christus (Zoon van God) Soter. Sotèr is Grieks woord voor Zaligmaker, Behouder, Redder. De christenen in Rome wilden door dit symbool aangeven, dat voor hen de Heere Jezus de Zaligmaker was. Tegenover de verering van de keizer als God. En om niet direct ontdekt te worden, gaven ze dit aan door middel van een vis. Op deze manier gaven ze uitdrukking aan hun geloof in de Heere Jezus.

Levenswandel

Ik ga nu niet in op de vraag of het goed is om zulke symbolen te dragen. Het gaat in dit artikel om de betekenis ervan, want op de een of andere manier heeft zo'n visje achter op de auto meer te zeggen dan je denkt. Duidelijk is wel, dat je op verschillende wijzen kunt laten merken, dat je een christen wilt zijn. In woord, in daad, in handel en wandel. Maar het moet wel te zien, te horen en te merken zijn, dat je gedoopt bent, dat je 's zondag naar de kerk gaat. Dat mag geen zaak van de buitenkant alleen zijn! Sommige mensen hebben geen vis op de auto, omdat ze zich dan ook aan 'alle' verkeersregels moeten houden, je kunt met een vis achterop je auto niet door rood rijden, een ander niet bewust 'snijden' of vijftig kilometer harder rijden dan is toegestaan. Wel of geen vis zegt dus nog niet alles over de persoon in kwestie.

Geloof, hoop en liefde

Van het visje naar de sieraden. Sommige meisjes (tegenwoordig ook al jongens) dragen een kettinkje met drie symbolen om de hals: een kruis, een hart en een anker. Trouwens bij ons in de kerk zijn ook panelen met houtsnijwerk die een symbolische betekenis bevatten: een duif (een teken van vrede en van de Heilige Geest), een anker (het teken van de hoop) en een vis. De drie begrippen geloof, hoop en liefde komen uit 1 Korinthe 1 3: En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Hart

De liefde wordt gesymboliseerd door het hart. Liefde moet iets van het hart zijn, geen hartstocht, geen erotiek, geen oppervlakkig geflirt. Maar ook geen verstandelijke liefde, want liefde kun je niet beredeneren. Dat voel je, of je voelt het niet! Dat geldt voor een jongen of een meisje bij verliefdheid, verkering, verloving of huwelijk, maar dat geldt zeker de

liefde, die God in het hart van zondaren uitstort.

Golgotha en het kruis

Het geloof heeft een ander symbool: het kruis. Wij zijn niet rooms, we hebben geen beelden in huis, toch kunnen we bij het kruis als symbool wel iets voorstellen. Het geloof in de gekruisigde Christus is het enige houvast. Bij het kruis van Golgotha verloor Christen in de Christenreis van Bunyan het pak van zonde. Dat zondepak rolde de heuvel af en kwam in het graf terecht en hij (Christen) zag het nooit weer. Vergeving van zonden door het bloed van het kruis. Soms wordt dit ook wel eens afgebeeld door een herder met een schaap. Het Agnus Deï. Het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt. Zo heeft Johannes de Doper de Heere Jezus mogen aanwijzen en aanprijzen. Geloof jij in de vergeving der zonden, alleen door het bloed des kruises?

Het anker der hoop

Het anker symboliseert de hoop. Een anker is nodig om een schip dat niet verder vaart op z'n plaats te houden. Dat anker moet buiten het schip, in een vaste bodem houvast hebben, anders blijft het schip niet op z'n plaats. Het christelijk geloof spreekt van het anker der hoop, dat 'buiten' de mens uitgeworpen moet worden. Hoop heeft altijd iets te maken met toevlucht nemen tot de Heere. Hoopt op de Heere, gij vromen, is Israël in nood...? Er zal verlossing komen, Zijn goedheid is zeer groot. Dat is een hoop die niet beschaamd. Maar in de Bijbel is ook sprake van een hoop der spinnekoppen, een hoop, die nergens op gegrond is... die hoop vergaat.

Nog meer symbolen...

Dit is zomaar een greep uit de symbolen. Je kunt ze zelf aanvullen. Toch zijn symbolen niet zo onschuldig als ze lijken. Bovenstaande symbolen kun je herleiden tot het christelijk geloof. Maar elke godsdienst heeft zijn eigen symbolen, ja elke sekte, stroming of richting. New Age, met zijn yin en yan tekens van goed en kwaad, de islam met zijn halve maan, de Roomse kerk met zijn gewaden, hostie, mijter, staf enzovoort. En een haan op de kerk: een teken van protestantisme. En de duif, als symbool van de Heilige Geest, maar ook van de vrede. Heel de eredienst in het Oude Testament heeft een symbolisch karakter: bloed, offer, altaar, goud, koper, zilver, hout, de verschillende kleuren: wit, van de reinheid, blauw, van de hemel. Tenslotte hebben ook de getallen in Openbaring een symbolisch betekenis: drie (goddelijkheid), vier (aarde, vier windstreken) zeven (volheid) twaalf (stammen, apostelen, een geheel volk), tien (totaliteit), veertig (het buitengewone, een bepaalde tijdsaanduiding) 666 (het getal van het beest) en 144.000 (12 x 12 x 1000).

Ring als symbool

Tenslotte nog een bekend symbool: de ring. Ze zijn er in soorten en maten. Sommigen hebben er aan elke vinger een. Erg druk! Wat is de oorspronkelijke betekenis? Als twee jonge mensen elkaar trouw beloven, maar nog niet gaan trouwen, geven ze elkaar bij de verloving vaak een ring. Die ring is het teken van onderlinge liefde en trouw. De jongen heeft een ring met de naam van zijn meisje erin gegraveerd, het meisje precies andersom. Het is altijd de gewoonte geweest, dat een verloofd stel de ring aan de linkerhand draagt en wanneer ze gingen trouwen, werden de ringen verwisseld. Al of niet met veel ceremoniën op het stadhuis.

Meerdere symbolen in één

In de ring komen verschillende symbolen bij elkaar: goud spreekt van duurzaamheid (het gaat lang mee), rond, de liefde is oneindig. Als er ooit sprake is van een symbool, dan hier wel. Hoe vaak wordt een huwelijk niet vroegtijdig ontbonden. Altijd trouw blijven, duurt dan wel erg lang. De ring is ook het symbool van weer in ere te zijn hersteld. Denk aan de gelijkenis van de verloren zoon. Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan zijn voeten...

De doop: een teken (symbool) en zegel

Symbolen zijn goed, maar de zaken die zij symboliseren zijn van hoger waarde. Ik ken een symbool (een teken en een zegel van Gods verbond), dat (bijna) iedereen draagt: de heilige doop. Dat gesprengde water is nooit meer af te wassen. Draag jij dat symbool met ere of doet het je niets? De Heere komt daar eenmaal op terug! Hij heeft Zijn genade aan jouw voorhoofd gesymboliseerd, ja betekend en verzegeld! Dat ziet op een rijk voorrecht, maar ook op een grote verantwoordelijkheid. jij bent getekend! Jij hoort niet bij de satan of de wereld, maar je behoort de HEERE toe! Heb je daar al eens bij stil gestaan?

Dan gaan symbolen spreken! Dan krijgen ze pas echt waarde: in leven en sterven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 januari 1998

Daniel | 32 Pagina's

Nadenken over  (christelijke) symbolen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 januari 1998

Daniel | 32 Pagina's