Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mijn rechterbuurman...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mijn rechterbuurman...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

Verdedigen

De zaak van het Koninkrijk is het waard om te verdedigen. Daarover nog iets. We denken dan aan de apologetiek, de geloofsverdediging. Je verantwoorden is ook een bijbelse opdracht. Petrus zegt: 'Maar heiligt God de Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording (Grieks: apologia) aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze' (1 Petr. 3:15). Waarom is dit allemaal nodig? Mijn buurman is zo verschrikkelijk onverschillig. Het is voor hem ook allemaal zo onvoorstelbaar. Daarom is het nodig dat je het verdedigt. Dat je verantwoording aflegt. Bovenal is het nodig omdat de Heere het zo waard is! De kanttekening is helder bij deze tekst. Er staat bij tot verantwoording: "Dat is openlijke belijdenis en bescherming uit Gods Woord van uw hoop, naar de mate der gaven die gij ontvangen hebt."

Voor veel christenen is het zo moeilijk zich te verdedigen, te verantwoorden wat ze geloven. Hoe komt dit? Het kan zijn dat men het heel gewoon vindt dat men gelooft. Dan is er geen liefde en vuur om het geloof te verdedigen. Dan is te vrezen dat er helemaal geen sprake is van echt geloof Het kan ook moeilijk zijn ons te verdedigen omdat we zelf worstelen met ons zielenheil. Dit maakt soms beschroomd naar buiten. Laten we in dit geval niet vergeten dat het altijd goed is om groot en goed van de Heere te spreken. Waar staat het dat het verboden is om goed van de Heere te spreken? Alleen vanuit het steeds groter wordende wonder dat de Heilige Geest mij de geloofsverbondenheid aan Christus gaf en mij vasthoudt, kan ik verdedigen met zachtmoedigheid en vreze (1 Petr.3:15). De kanttekeningen zeggen: "Dat is, met zorgvuldige voorzichtigheid, opdat u niets ontvalle dat Gods gemeente of het Evangelie zou nadelig zijn."

Hoe kan dit gestalte krijgen in de praktijk? Probeer passend en doelgericht te reageren op tegenwerpingen tegen het christelijk geloof. Probeer de tegenwerpingen te onderscheiden. Er zijn verschillende tegenwerpingen. Bijvoorbeeld de ontkenning van het godsbestaan, omdat het lijden in de wereld daarmee niet kan samengaan. Of de opmerking dat alle godsdiensten gelijk zijn en allemaal leiden tot God. Of dat er geen absolute waarheid is. Wat hebben we Zijn hulp nodig om steeds "met zorgvuldige voorzichtigheid" te reageren.

Hoe stel ik me apologetisch op? Vanuit het gebed: "Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen" (Joh. 14:14). Vanuit het geduld: "Zijt geduldig in de verdrukking" (Rom. 12:12). Vanuit het getrouw zijn: "Zijt getrouw tot de dood" (Openb. 2:10). Zonder

geweld: "Mij is de wrake en de vergelding" (Deut. 32:35). We verdedigen niet ónze zaak, maar de zaak van de Koning der koningen. En Zijn zaak heeft haast. Door de wind van de Heilige Geest kunnen mensen jaloers worden gemaakt op Koning Jezus. Wat is het geheim van evangelisatie? Een leven dicht bij de grote Ambtsdrager, Jezus Christus. Omdat Hij bidt, zullen ze komen die Hij wil zalig maken. Ja, het is volle ernst, want: "Mijn rechterbuurman is vannacht gestorven en ik heb nooit één woord tot zijn behoud gezegd." Wat een ernst, want in die 'rechterbuurman' spiegel ik mezelf. Ook ik ben zonder genade bezig voor eeuwig verloren te gaan. Toch is er hoop. Waarom? Omdat in het Evangelie alles wordt verteld, verhelderd en verdedigd. Daarin lezen we wat zowel mijn 'rechterbuurman' in de straat en op het werk aangaat als wat mijn 'rechterbuurman' in de kerk aangaat: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe" (Joh.3:16).

Amsterdam,

J. Krijgsman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2005

De Saambinder | 16 Pagina's

Mijn rechterbuurman...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2005

De Saambinder | 16 Pagina's