Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Apostolicum (14)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Apostolicum (14)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het apostolicum heeft een plaats (zondag 7) in de Heidelbergse Catechismus. Een duidelijke, onderwijzende, bevindelijke verklaring wordt van de 12 artikelen gegeven. Opvallend is ook het persoonlijk karakter van het belijden. Het vangt aan met het credo Ik geloof. De naamgeving apostolische geloofsbelijdenis wil zeggen dat de inhoud van de artikelen volledig in overeenstemming is met het Evangelie van Christus door de apostelen verkondigd.

In zijn institutie (11.16,18) zegt Calvijn dat hierin, namelijk het Apostolicum, de gehele beschrijving van ons geloof in het kort en in duidelijke orde verhaald wordt en dat het niets bevat dat niet door vaste getuigenissen der Schrift bevestigd is. Het Sola Scriptura en zo de belijdenis naar de Scriptura is onveranderlijk. Wie zich gereformeerd weet wil staan op het gegeven fundament en wil versterkt worden in het geloof. Nu kan de vraag naar boven komen: is het wel nodig op het geloof nader in te gaan? Elke zondag wordt het Apostolicum beleden en via de Catechismus horen we de verklaring van elk artikel. Trouwens, nalezen kan. We bezitten een kerkboek in groot of klein formaat. Is het niet overtrokken dat we het doen? Wordt Gods Woord niet enigszins verdrongen? Onderzoeken en herlezen is vandaag hard nodig. Een feit is dat bij velen de Catechismus niet meer aanspreekt. Het wordt opgemerkt dat de Catechismus geen eigentijdse taal spreekt. Wat kun je met de Catechismus doen in de wereld van de 21e eeuw? Wat heb je eraan? Wat heb je in handen en wat kun je ermee doen tijdens discussies? Niets. In refokringen is de reactie verschillend. De Schrift, zo zegt men, wijst erop hoe het zal zijn in de laatste periode van de wereld. Bij dit Bijbelgegeven wordt het gelaten of als het gaat over polemiseren dan wordt opgemerkt dat dit behoort tot het werk van de predikant, die heeft ervoor geleerd. De refodocent heeft een taak. Het is erg dat de gelatenheid toeneemt. De berusting in de uitverkiezing. Het gaat zoals het is besloten. Met voorbijzien van eigen verantwoordelijkheid. Wie doet het pijn als ambtsdragers, dat de verstandelijke kennis van de Bijbelse, confessionele, geestelijke beleving op retour is en dat de avondmaalstafels al voller worden? Een eigentijds geestelijk leven komt op en dit kan met de feiten bewezen worden. Enerzijds is er het afhaken van jongeren en anderzijds een leven bij en uit een eigen geestelijke cultuur. Drijft het uit naar de Heere? Daarin zou bijzonder de eenheid van predikanten moeten blijken en zo het spreken en leven met elkaar. Want waar leven we bij en onder? We leven onder de verkondiging en de verklaring van een drie-enig God. We worden daar al op gewezen bij het begin van de diensten. Er moet ook gedacht worden aan waar we mee naar huis gaan. De wereld in van elke dag. Aan het einde van de dienst klinkt het: De genade van de Heere Jezus Christus en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen (2 Cor. 13:13). Ook is praktijk wat er staat in Numeri 6:24-27. De HEERE zegene u en behoede u. De HEERE verheffe Zijn Aangezicht over u en geve u vrede. Alzo zullen zij Uw Naam op de kinderen Israƫls leggen en Ik zal hen zegenen. Een zeer dove vrouw zei: Ik blijf naar de kerk gaan. Ik weet wat daar gebeurt. Daarbij mag ik leven en geloven. Ik wil ook de opgeheven handen van de predikant zien en ik ken het votum en de zegenbede. Bijzonder de zegen na de dienst. Een ontroerend getuigenis. Wie stellen de tweede dienst ter discussie? Ambtsdragers behoren op de akker van het blijvende, het eeuwige Woord te zijn. Ambtsdragers hebben een voorbeeld functie. In de vorige eeuw waren er helpers van een dierenarts. Een bevoegde en kundige assistent was ouderling. Hij was een Godvrezend man. Hij werd op zondagmorgen, vroeg in de morgen geroepen omdat er een koe in nood was. Hij kon het dier helpen. Na geholpen te hebben zei hij tot het gezin dat onkerkelijk was geworden: Luidjes, we kunnen nu naar de kerk, ik en jullie, en na de dienst kom ik even kijken hoe het met de koe gaat. Het gezin volgde de ouderling. Woorden wekken, voorbeelden trekken. Welk voorbeeld geven wij als ambtsdrager? Staan wij in het geloof? Bij het voortgaande ontdekkende licht van Gods Geest wordt het wonder al groter dat ik mag blijven bij het geloof in, want op dat geloven in komt het aan en op geloofserkenning heeft de Heere recht. Het belijden, het beleven van het geloven in wordt sterker en vertrouwelijker naarmate het uit de Schrift en in de prediking naar voren komt. Het eigene van de Drie-eenheid wordt verstaan en beleefd. Met verootmoediging, in het licht van onze onwaardigheid, mag er zijn de hartelijke belijdenis: ik geloof in God de Vader en onze schepping. God de Zoon en onze verlossing. God de Heilige Geest en onze heiligmaking. Eer zij de drie-enige God voor geloof, voor het geloven in. U bent de Gever, de Werker en Bewerker van geloven in. In die belijdenis, in die levenshouding schittert de Bijbelse eenheid. Zoeken we elkaar op om het met elkaar te bespreken en elkaar te steunen op de ambtelijke weg? Het werk van de drie-enige God gaat door. Wordt er moed en vertrouwen uit geschept. Stimuleert het bij het werk?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 oktober 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het Apostolicum (14)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 oktober 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's