Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een liefdevolle nodiging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een liefdevolle nodiging

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

IJülEPDmTÖI

"Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven ".

Matth. 11 : 28.

In bovenstaande woorden ligt een lieflijke nodiging van het Evangelie. Letten we nu eerst even op het verband in hetwelk die nodiging voorkomt.

Eerst vinden we een grote bestraffing van het ongeloof, vers 20 tot 24. Dan spreekt Christus: "Ik dank U Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt ze de kinderkens geopenbaard. Ja Vader! Want alzo is geweest het Welbehagen voor U". Christus spreekt in opdracht van de Vader, als de Zoon des Vaders en als de Knecht des Vaders. Hij nodigt met macht en gezag, met wijsheid en welwillendheid degenen die vermoeid en belast zijn. Tot hen komt Christus welmenend, bemoedigend, uitlokkend, onconditioneel op Evangelische wijze.

Er is een uitwendig komen tot de genademiddelen, onder het Woord Gods. Dit kan met belangstelling en met levendige behoefte gepaard gaan. Komen wij met onze kinderen toch wel naar Gods huis om de waarheid te beluisteren? Maar het is ten uiterste noodzakelijk dat wij inwendig geroepen worden tot waarachtige bekering tot de levende God. Het moet komen tot onderwerping

Het moet komen tot onderwerping aan Zijn heerschappij. Men heeft nodig een ware en levendige behoefte aan een Borg en Zaligmaker vanwege de onmisbaarheid. Ook is zo nodig licht en geestelijk gezicht op de gepastheid, dierbaarheid en beminnelijkheid van onze Heere Jezus Christus.

Het is grote genade, om met volvaardigheid des gemoeds, dus niet twijfelend, met toestemming van de voorwaarden des Verbonds, te omhelzen de beloften des Verbonds. Ongeloof is verwerping van Christus en het Evangelie. Hoogmoed werkt het ongeloof in de hand, ontdekking van zonde en schuld is zeer noodzakelijk, want onze blindheid belet de mens om de weg der zaligheid als een diepe verborgenheid te zien.

Eigengerechtigheid wil dat de mens er ook wat aan moet en kan doen, maar genade valt zo vrij, als de regen, die van boven op de aarde valt. De Heere heeft gezegd: Neemt Mijn juk op u, want het is geen slavendienst. Doet het met blijmoedige onderwerping aan Mijn liefdewet, in navolging van Mij, Die des Vaders juk gedragen heeft met volkomen gehoorzaamheid.

Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Er valt wat te leren op de school van Jezus Christus, en wij zijn zeer moeilijke leerlingen. Het gaat zo langzaam en de lessen zijn ook zo gemakkelijk niet te leren.

Leren gaat gepaard met het maken van fouten en het maken van verbeteringen.

De nodiging om tot Christus te komen, komt tot allen die onder het Evangelie leven, en de eigenschappen van dit komen tot Christus zijn te vinden bij degenen, die met een inwendige roeping van de Heere getrokken zijn uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. Alleen vermoeiden en belasten komen tot Hem, doordat Hij ze trekt door het Woord en de Heilige Geest. En de voordelen uit dat komen zijn vele.

De vermoeiden van strijd en geestelijke werkzaamheden geeft de Heere rust en voldoening langs trappen van geleidelijkheid, en naar de Heere het nodig en nuttig voor hen vindt en naar onbegrijpelijke wijsheid. De rust is geen valse rust, ook geen vadsige rust, geen rust gelijk de wereld geeft.

Het is geen rust die steunt op wat men zelf gedaan of beleefd heeft, maar het is een rust die steunt op hetgeen de Borg en Middelaar gedaan heeft.

Christus de Vredevorst heeft gezegd: "Mijn vrede geef Ik u, Mijn vrede laat Ik u, niet gelijkerwijs de wereld die geeft".

Hij mag en kan die vrede geven, want die heeft Hij verdiend en verworven voor vermoeiden en belasten.

Hun onrust over hun staat voor de eeuwigheid, wordt veranderd in rust en het juk van wettische dienstbaarheid, dat niet te dragen is, wordt weggenomen en veranderd in het juk van Christus, dat vrede geeft en zahgheid in het vooruitzicht, omdat Hij Zichzelf gegeven heeft tot een rantsoen voor velen. Zijn juk is zacht en Zijn last is licht, door de liefde, uitgestort in het hart.

Al de onrust, vanwege de nood van de ziel zal verdwijnen door het gelovig komen tot Christus, en door de liefde Gods uitgestort in het hart door den Heiligen Geest, en door de hoop, die ziet op de toekomst en het geloof dat alle zwarigheden overwint. Maar ook door de versterking met geestelijke spijze en door bemoediging uit het Woord Gods.

Maar het geestelijk leven is zeer persoonlijk, het zal er voor elk mens op aankomen als het eeuwigheid zal worden. Er kan zoveel zijn, wat er wel op gelijkt, en toch niet is wat men er voor houdt. Het komen tot Christus is niet een daad van des mensen welwillendheid, maar van de vrije soevereine genade Gods, maar het niet tot Christus komen is het droevig gevolg van des mensen hardnekkigheid en ongeloof, zodat men geen behoefte heeft aan een Borg en Zaligmaker. Vandaar dat de Heere Jezus het ongeloof der joden zo zwaar heeft bestraft. En het is zo moeilijk voor velen, te moeten geloven en het toch niet te kunnen.

Och, werd het maar eens een opgebonden zaak tussen God en de menselijke ziel, en werden we maar eens vermoeid en belast. Maar rustig leeft de mens door met wat beschouwende kennis van de waarheid, maar dood in zonden en misdaden. Men zoekt rust, waar het niet te vinden is. Het juk van de wereld is hard en zwaar, maar de Heere zegt het zo duidelijk: "Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht".

En dat zullen al Gods gunstgenoten van harte toestemmen, want Zijn dienst is een zalige liefdedienst voor Zijn volk.

Dat maar geen rust mocht worden gevonden voor het hol van de voet, zolang men niet zeggen kan of durft: "ik ben de Zijne en Hij is de mijne". Daar wordt de rust geschonken, in de gemeenschap met Christus door het geloof, want dat is het wat de wereld overwint. Gelukkig is de mens die het van God geleerd mag hebben in der waarheid, wat wel eens gezegd wordt: "Niets uit ons, maar alles uit Hem, zo gaan wij naar Jeruzalem".

Wijlen ds. Chr. van Dam.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1994

De Saambinder | 12 Pagina's

Een liefdevolle nodiging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1994

De Saambinder | 12 Pagina's