Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zwijgen op Stille Zaterdag werkelijk alle stemmen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zwijgen op Stille Zaterdag werkelijk alle stemmen?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

We leven in de Stille Week, die werd ingeluid door Palmzondag. En morgen is het Witte Donderdag. De oude kerk vierde dan het Heilig Avondmaal, gedachtig aan de nacht waarin Christus verraden werd. Overmorgen heet Goede Vrijdag, staande in het teken van het lijden aan het kruis en het sterven van de Heere Jezus. Dan volgen Stille Zaterdag en Eerste en Tweede Paasdag, het feest van de verrijzenis van Christus. De periode in het kerkelijk jaar die wel wordt aangeduid als Passie en Pasen. Aangezien het nog geen Pasen is, willen wij ons beperken tot wat opmerkingen over muziek in de Stille Week, door Rome Goede Week genoemd.

Psalm 22
Zou je wel muziek mogen maken wanneer herdacht wordt dat Jezus Christus heeft geleden, is gekruisigd, gestorven en begraven? Schone passiemuziek is er genoeg. Gedachten gaan terug naar Bach, de Thomascantor, die in zijn gevaariijk populair geworden Passionen een aangrijpend Evangelie bracht, naarSchützof Vulpius, naar'' Der Tod Jesu'' van Graun of de Mattheüspassie van W. Vogel. Sommigen zien meer in passies van Distier en Pepping of de power van het showdrama "Jesus Christ, Superstar". Weer anderen houden het liever bij het vertrouwde "'t Is middernacht en in de hof", "Als ik in gedachten sta..." of Psalm 22, het meest aangrijpende "Mijn God, mijn God, waarom veriaatGij mij?" Zou je wel muziek mogen maken als vrijdag wordt gepreekt over een lijdende Borg, een stervende Zaligmaker, een begraven Middelaar? Zouden de oude vaderen gelijk hebben gehad toen zij op Goede Vrijdag de orgels lieten zwijgen? Gelet op de misstanden die je her en j der bespeurt ben je inderdaad geneigd, alles wat adem heeft het zwijgen op te leggen.

Gruwel
Gabor Presser gebruikt delen uit Bachs Johannes Passion (met Hohe messe en Toccata in dmoll) om de barok te laten overgaan in de moderne muziek: '' Passion 2000''. Ze zeggen tegenwoordig dat zoiets best mag, maar Presser speelt op ontoelaatbare wijze leentjebuur. Roek-balletdansers treden aan om het lijdensverhaal eigentijds en seksueel in te kleuren. Deze gruwel had plaats in een Eindhovens Theater. De Grote Kerk te Deventer was ook eens getuige van "Muziek op Goede Vrijdag". Er klonk angstgeschreeuw en dierengeluid, er waren sirenes van de politie en een kudde maartse katten. Goede Vrijdag, de dag van pijn en lijden, werd krijsend uitgehuild en Gottfried Sembdner was daar verantwoordelijk voor. Velen verlieten wijselijk bijtijds het kerkgebouw. Twee jaar geleden voerde het Hamburgs Staatsballet een gedanste Mattheüspassie op. Ingewikkelde lichaamsschuiverijen door dansers op sportschoenen en een danseres in joggingpak trachten de aandacht te vestigen op het lijden en sterven van Jezus Christus. Ook hier verlieten de minst onverstandigen vroegtijdig de zaal.

Ruimte
Is er wel ruimte voor muziek als Jezus Christus aan het vloekhout wordt genageld? Is het gepast te musiceren op Stille Zaterdag? Jezus de Nazarener ligt in het graf. De Zaligmaker lijkt de weg te zijn gegaan van alle vlees en de strijdende kerk zit bij de pakken neer: Wie kan nu nog zalig worden? Rome vastte vroeger op Stille Zaterdag. Het protestantisme keerde tot zichzelf in en zocht het in soberheid en matigheid. De een houdt nu een avonddienst, als voorbereiding op Pasen, een ander zoekt het in een paasnachtwake. Koren uit onze gezindte houden op Stille Zaterdag nogal eens een zangavond waarbij men opent in de Lijdenstijd en alvast maar besluit met "Christus is opgestanden". Oude liturgieën richtten zich in de Goede Week op het lijden van Christus. Op elk van de dagen werd het lijdensverhaal uit een van de vier Evangeliën gezongen. Op Witte Donderdag vierde men Heilig Avondmaal en op Goede Vrijdag was er aandacht voor het kruis. De zaterdag was met recht een stille zaterdag. We stappen niet zomaar over van Passie naar Pasen, niet zomaar van het lijden naar de opstanding, niet zomaar van het ene in het andere. Stille Zaterdag staat als een zwijgend niemandsland tussenbeide. Zou dan alle mond niet zwijgen? Aangezien het nog geen Pasen is?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 april 1990

Terdege | 80 Pagina's

Zwijgen op Stille Zaterdag werkelijk alle stemmen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 april 1990

Terdege | 80 Pagina's