Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Huiswerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Huiswerk

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe jong begin je iets aan te leren bij een kind? Voor het cognitieve deel van leren lijkt daar wel een bepaalde gemeenschappelijke overtuiging over te zijn. Lezen begint rond het vijfde jaar, zaakvakken rond het tiende, enzovoort. Maar wat betreft vaardigheden en verantwoordelijkheid is het minder eensluidend. Hoeveel verantwoordelijkheid geef je een kind voor het eigen leerproces? Een belangrijk onderdeel daarvan is huiswerk. Lang was de gedachte dat leerlingen daar vanaf de brugklas aan toe zijn. Pas dan wordt voorzichtig begonnen met huiswerk. Al een flink aantal jaren is dat anders. Ook in groep 7 en 8 wordt stevig huiswerk opgegeven. De reden? Kinderen krijgen op het voortgezet onderwijs veel huiswerk, dus moeten ze alvast oefenen. Daarnaast heb ik de indruk dat scholen het doen om de resultaten op te drijven.

Ik vraag me weleens af waar de ondergrens qua leeftijd is. Waarom niet alvast in groep 5 en 6 veel huiswerk geven of in groep 4? En daarnaast is de onderbouwing wankel. Waar is bewezen dat jong beginnen met huiswerk een voordeel oplevert op vijftien- of twintigjarige leeftijd? Kan het ook niet zo zijn dat je op een bepaalde leeftijd nog niet toe bent aan verantwoordelijkheden, ook niet aan huiswerk? Dat is tenslotte de gedachte achter je rijbewijs halen en stemrecht.

Dit nummer gaat over leren en het brein. Kennis over het brein kan ons veel brengen over leren en leerstrategieƫn. Maar laten we ook gewoon het gezonde verstand van meesters en juffen gebruiken om te zien waar kinderen aan toe zijn.


GIJSBERT VONK
hoofdredacteur

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Huiswerk

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's