Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gebeurtenissen in de Geref. Gemeenten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gebeurtenissen in de Geref. Gemeenten

onder de loupe van Dr F. L. Bos

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het centraal weekblad ten dienste van de Geref. Kerken in Nederland van 15 Augustus j.1. bevat een artikel van de hand van Dr F. L. Bos, waarin de schrijver een beschouwing geeft, van uit zijn eigen standpunt en opvatting over de gebeurtenissen van de jongste tijd in de Geref. Gemeenten. We kunnen zijn beschouwing typeren met deze woorden, dat hij uit de verte de klok wat heeft horen luiden, maar niet goed weet waar de klepel hangt, en nu met behulp van zijn fantasie èr een geheel van tracht te maken.

We gaan eens wat nader in op sommige punten. Zo beweert hij: „In de gereformeerde gemeenten overheerst de verkiezingsgedachte al het andere, ook in de prediking". In de Geref. Gemeenten gaat het ook in de prediking over de Zelfverheerlijking Gods, en dat dan zowel in het voor eeuwig verloren gaan van de goddelozen, als in de eeuwige behoudenis van de Zijnen in Christus. Deze zo schriftuurlijke regel met de praedestinatie tot haar grondslag zal Dr Bos niet als het centrale van de prediking kunnen verontachtzamen, zonder de Schrift geweld aan te doen. Durft hij soms te ontkennen, dat de middelen der genade allereerst zijn verordend om de uitverkorenen tot de zaligheid te brengen, en vervolgens, om verworpenen, voor zover ze er onder verkeren mogen, te minder onschuldigbaar te stellen? Het Evangelie is alleen een kracht Gods tot zaligheid voor een iegelijk die gelooft. Het ware geloof zal een gave Gods zijn, dat alleen aan de uitverkorenen ten deel valt. En prediking, die niet het souvereine, eenzijdige werk der genade Gods in Christus als centraal punt heeft, zal volgens de Schrift zelf niet anders kunnen zijn dan een Evangelie naar de mens. Dr Bos vervolgt: „De doop heeft vrijwel niets te zeggen, zolang men niet door bekering van zijn verkiezing verzekerd wordt".

Dat de Doop wel wat te zeggen heeft voor elk gedoopte is leer der Schrift en Belijdenis en wordt dienovereenkomstig ook in de Geref. Gemeenten gehandhaafd. Maar Dr Bos zal naar zijn beschouwing er denkelijk wat anders onder verstaan dan in de Geref. Gemeenten. In onze gemeenten wordt deze beschouwing gevonden, dat de doop zowel de vloek van het werkverbond betekent en verzegelt als de belofte van het genadeverbond. De vloek van het werkverbond wordt betekend en verzegeld aan alle gedoopten als hun toekomend, maar de belofte van het genadeverbond wordt betekend en verzegeld als toe te komen aan de verkorenen. Het komt er dus maar op aan wat de doop te zeggen heeft, iets goeds voor de gedoopte of iets kwaads. Dr Bos gaat als vanzelf uit van zijn eigen doopsbeschouwing, en meent, dat die de ware zal zijn. Strekt hij nu soms in zijn doopsbeschouwing de beloften der zaligheid uit tot alle gedoopten, zodat de doop dus voor allen iets uitnemend goeds zou betekenen, dan zouden we hem toch tegemoet moeten voeren, dat hij daarmede dan toch in botsing zou komen met art. 35 van onze Ned. Gel. Belijdenis, welk artikel duidelijk leert en aanwijst, dat de goddeloze het sacrament tot zijn verdoemenis ontvangt, en dus niet tot zijn zaligheid. Dat zal toch zeker ook voor het sacrament van de doop gelden, zodat de verworpene ook het sacrament van de doop niet anders dan tot zijn verdoemenis zal ontvangen, hoe schrikkelijk deze zaak ook zal mogen zijn. En verder zal de doop toch ook al niet meer kunnen zeggen voor alle gedoopten dan dat er in de weg van waarachtige bekering en geloof, door Gods dierbare genade in Christus gewrocht, alleen genade en zaligheid te ontvangen is. Of wal Dr Bos soms de kant van de algemene verzoening op en de belofte toegekend zien van Godswege aan alle gedoopten, dus ook aan verworpenen, die veeltijds in het grootste aantal zijn geweest, zodat ieder maar beginnen moet om de belofte zich toe te eigenen, ook al is men nog als onherborene in de staat der gevallen natuur? Dan zal de belofte zeker ook nog gebroken kunnen worden, zo lijnrecht tegen D.L.V. par. 8 in.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1953

De Wachter Sions | 4 Pagina's

De gebeurtenissen in de Geref. Gemeenten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1953

De Wachter Sions | 4 Pagina's