Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De maan in de psalmen (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De maan in de psalmen (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door W.Chr. Hovius, Apeldoorn

Hij zal eeuwig bevestigd worden gelijk de maan; Psalm 89 : 36

Schone vergelijkingen

In hoe menig beeld wordt zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament de heerlijkheid van de Zaligmaker getekend. Trouwens, Hij doet dat van Zichzelf ook. We kunnen denken aan de „Ik-ben-woorden" uit het Johannes-evangelie, waarin Hij Zich noemt „het Licht der wereld, het Brood des Levens, de goede Herder, de Deur van de schapen, de Weg" om er enige te noemen. Maar ook Zijn handelswijze vergelijkt de Schrift met die van andere schepselen om maar duidelijk te maken hoeveel Hij betekent, ja, dat Hij alles voor Zijn volk is in leven en in sterven, zeg maar gerust voor eeuwig!

Een vergelijking met wat de maan doet treffen we aan in onze tekst.

1. Dat de maan staat aan de liemel

Van Ethan is de bij zovelen van Gods volk bekende en geliefde Psalm 89 afkomstig. De vraag is dan nog wel van welke Ethan dit lied is. Sommigen denken aan Ethan de zanger, anderen aan één met de gelijke naam die als wijze optrad, zie 1 Kon. 4:31. Dan zou dit lied ontstaan kunnen zijn in de tijd van koning Rehabeam, de opvolger van Salomo toen het koningshuis van David meer dan slechts gezichtsverlies leed door de inval van koning Sisak van Egypte. Deze nam schatten van het paleis en van de tempel in beslag. Andere exegeten dateren deze psalm uit veel later tijd. Hoe dan ook, duidelijk is dat deze lange psalm de goedheid en trouw van God bezingt, vooral aan David in Zijn verbond met hem getoond en daartegenover de desolate toestand in het heden, waarin het lijkt of God al wat Hij beloofde terugneemt en de troon van David terneer werpt.

In onze tekst is het slot van het eerste deel te vinden, de lofzang dus op de goedheid en trouw van God aan David en Zijn nageslacht. De belofte door de profeet Nathan aan de eerste theocratische koning van Israël gedaan, zie 2 Samuel 7, staat op de achtergrond van dit lied. Ook ons tekstvers wijst als wii aan de zin en mening van de Heilige j o o Geest recht doen heel duidelijk naar Christus.

Nu lezen we dat Hij eeuwig bevestigd zal worden als de maan. Deze laatste staat aan de hemel te schijnen in de donkere nacht. T^V * 1 * . l 1 1 * 1 1 1 . Daar is voor dit hemellichaam de plaats door God gesteld.

De vergelijking met de maan is onderdeel van de inhoud van de eed die God aan David bij wijze van onverbreekbare belofte zwoer. Welke dag het ook is, welke omstandigheden ook gelden, de maan staat en schijnt getrouw, ook al zien we deze door een dik wolkendek niet altijd. Maar de maan is er wel en blijft op zijn post. En wie de maan ziet in Israël wordt steeds herinnerd aan de door God gegeven belofte van de Messias.

Misschien is het wel de eerste keer dat u de maan in verband ziet gebracht en zelf ook o brengt met de Zaligmaker. Als in Israël de oudtestamentische gelovigen dat al deden zouden wij het dan nalaten? De tekenen aan de hemel van de Schepper zijn betrouwbare bewijzen van Zijn genade op aarde in de zending van Zijn Zoon. Wij zijn zoveel meer bevoorrecht, wij weten meer dan zij die nog leefden onder de belofte. Wij leven na en door genade vanuit de vervulling. Gaat het ook ons om de uit David en zijn nageslacht voortgekomen Heiland? Denken we eigenlijk wel genoeg aan Hem, aan Zijn komst en aan Zijn werk? Hij is dat toch zo eeuwig waard? O, laat de maan misschien vanavond u opwekken om Hem in gedachtenis te hebben!

2. Hoe de maan functioneert aan de hemel

De maan is van grote waarde en betekenis voor ons. Wat is het licht als het volle maan is en de hemel is onbewolkt!

En nu bezingt Ethan de maan, die aan de hemel bevestigd is als een getrouw getuige. God heeft het bestendigste in het heelal gekozen als type en voorbeeld van het Koninkrijk van Zijn Gezalfde! Zo getrouw is Hij en zo vol waarheid is Zijn Woord, vooral in betrekking tot Zijn eigen Zoon.

Eenmaal riep Mozes in zijn afscheidsrede aan Israël de hemel en de aarde op als getuigen dat hij getrouw met Israël had gehandeld en beide, leven en dood, zegen en vloek had verkondigd met de oproep „kiest dan het leven!"

Nu getuigt ook de maan aan de hemel van de trouw van God, dat Hij niet liegt en nooit Zijn Woord breekt. En de komende Messias Zelf, de Christus van God, zal bevestigd worden gelijk de maan die een getrouw en hemels getuige is.

Zeg eens, blijft er dan nog een verontschuldiging over voor uw ongeloof en twijfel of God het wel echt met u meent en of de Heere Jezus u wel echt kan en wil zaligmaken? Je zult maar zulk een „maanprediking" mogen beluisteren! Pas er maar voor op om deze maanprediking naast u neer te leggen, dan zal deze nog eenmaal tegen u getuigen in de dag van het oordeel!

Maar rust dan ook anderzijds niet het geloofsvertrouwen blijmoedig op de belofte van Gods genade voor arme en verloren zondaren? Zal dan ook niet voor het getuigenis van de maan dat heen wees naar de trouwe Getuige Die schittert voor elks ogen gedankt mogen worden?

3. Waarom de maan troost aan de hemel

Hij zal eeuwig bevestigd worden gelijk de maan. In dat woord ligt ook een rijke troost opgesloten. Wij spreken wel van wassende maan als die na het eerste kwartier steeds groter wordt tot de volheid wordt bereikt. We hebben het daarentegen ook wel over afnemende maan wanneer deze kleiner wordt en in het laatste kwartier tot een smalle sikkel ineenschrompelt.

Zo schijnt ook in het oog van de mensen, zelfs soms van wankelmoedige gelovigen het Koninkrijk van God nu eens op te komen dan weer weg te zakken in een altijd doorgaande beweging. En stel eens dat dat Rijk ophoudt en zelfs... verdwijnt! Maar vergeten wordt dat de dichter hier belijdt dat Hij eeuwig als de maan zal bevestigd worden. De beloofde Messias Die door Ethan in het geloof wordt aanschouwd als de uiteindelijke vervulling van de heilsbelofte zal er altijd zijn. Eeuwig bestendig zal Hij zijn als de maan aan de hemel. Hij is niet meer weg te werken en weg te denken. O, het zicht op Hem moge met altijd helder zijn, maar dat ligt meer aan ons zicht dan aan Zijn aanwezigheid. Eens gegeven blijft ook gegeven bij God. Hij neemt Zijn belofte en Zijn Zoon nooit meer terug. Deze Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid toe. Zijn arm volk kan er van op aan dat Hij nooit weggaat en hen nooit opgeeft.

Wat zal het zijn Hem eens ten volle m al Zijn luister te zien als de getrouwe Getuige! Dan zal ten volle blijken dat God een Waarmaker was en is van Zijn eigen Woord. En dat de Heere Jezus een volkomen Zaligmaker is. En dat de Heilige Geest niet liegen kon en kan. Dan is de maan weg. Maar de Gezalfde van God is er altijd. Gelooft u dat?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 januari 2003

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De maan in de psalmen (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 januari 2003

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's