Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Je eerste psalmversje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Je eerste psalmversje

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weet je het nog? Het psalmversje dat je voor het eerst geleerd hebt? Op school, of misschien thuis Je eerste a). van je moeder: ..Opent uwe mond"... "t Kan zijn, dat het niet echt je eerste psalmvers was. maar dan toch vast één van de eersten. Je snapte het misschien niet helemaal, maar zingen kon je het! Denk je er nog wel eens aan terug? Of ken je dat versje zo goed uit je hoofd, dat je er nu eigenlijk nooit meer bij nadenkt, wat je zingt?

Open/ uwe mond. eist van Mij vrijmoedig op Mijn trouwverbond. Al wat u ontbreekt., schenk Ik. zo gij 't smeekt, mild en overvloedig.

De Heere roept je in dit psalmvers toe. alles wat je ontbreekt, aan Hem te vragen. Maar weet je wat zo erg is? Wij denken dat ons niets ontbreekt. Zo (ijken we precies op die rijke jongeling, die vroeg: ..Wat ontbreekt mij nog? " We hebben de Heere helemaal niet nodig. We leven rustig door in de zonde, zonder Hem. En dat. terwijl ook jij leven mag op het erf van het ..trouwverbond", waar de Heere Zijn Woord laat verkondigen. Zijn Woord, dat zegt: Door de zonde ontbreekt je alles, maar wend je naar Mij toe. word behouden, want Ik ben God en niemand meer. ..Doe uw mond wijd open cn Ik zal hem vervullen".

Je zult zeggen: „Gaat dat dan maar vanzelf: als je bidt komt automatisch de verhoring? " Nee. uiteraard niet. Een vorige keer heb ik in Daniël een stukje geschreven over de Doop. Ik heb toen het voorbeeld gebruikt van een cheque, die ik niet had ingewisseld. Een cheque waarvan het geld het mijne was geworden, als ik er op tijd mee was geweest 0111 het in ontvangst te nemen.

Ik had er immers recht op. Nu zullen jullie wel begrepen hebben, dat ik niet bedoeld heb dat je bij de Heere zo. automatisch, „je deel" kunt opeisen. Toch neem ik dat voorbeeld terug. Het gaat mank. De Doop geeft niet hetzelfde persoonlijke recht op Gods genade als mijn cheque recht gaf op het geld. We hebben immers geen recht op Gods genade? Maar. je mag er de Heere wel ootmoedig en vrijmoedig om vragen. versje Denk dan juist aan jc eerste psalmvers: „Opent uwe mond". En: „Schenk Ik. zo gij 't smeekt". Dus dan gaat het toch automatisch?

Nee. Heb je wel eens aandachtig doorgezongen met de versjes die op „Opent uwe mond" volgen? „Maar Mijn volk wou niet naar Mijn stemme horen. Israël verliet Mij en Mijn gehoon". En vers 15: „Och. had naar Mijn raad zich Mijn volk gedragen!" Bij Israël ontbrak het aan bekering en geloof, gewerkt door de Heilige Geest. Zij naderden wel tot de Heere met hun lippen, maar hun hart hield zich verre van Hem. In plaats van hun mond wijd open te doen was het: „Israël verliet Mij en Mijn geboön". Hun hart bleef onvernieuwd.

Hoe is dat bij jou? Heb jij door de genade van de Heilige Geest al leren zien dat je precies hetzelfde bent als Israël, en dat je in het Paradijs al de Heere verlaten hebt? En dal nu. door eigen schuld, alles je ontbreekt? Geloof, bekering. berouw en ga zo maar door.

Wat moet er dan gebeuren? Je moet wederom geboren worden! Want dan schenkt de Heere door Zijn Geest juist die genadegaven als geloof en bekering en berouw.

Ontbreekt je dat? Ja, moet je tot je verdriet bekennen, dat alles je ontbreekt? Wel. dan kom ik weer terug bij je eerste psalmversje: „Al wat u ontbreekt, schenk Ik. zo gij 't smeekt, mild en overvloedig".

Is dat dan nog mogelijk? Ja. want er is er Eén geweest. Die Zijn mond niét opengedaan heeft, toen Hij als een lam ter slachting werd geleid.

Door Hém. de Heere Jezus, kunnen verloren zonen en dochters niet alleen een plaats krijgen op het erf van dat „trouwverbond", maar kunnen ze door wedergeboorte in dat verband worden ingelijfd. Is dat niet „mild en overvloedig"? „Opent uwe mond", het versje dat je 't eerst leerde, op school, of van je moeder. Vraag aan de Heere of je het nóg eens leren mag. Maar dan van Hem.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1990

Daniel | 32 Pagina's

Je eerste psalmversje

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1990

Daniel | 32 Pagina's