Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In gesprek over hyves

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In gesprek over hyves

Internetgebruik onder jongeren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ouders weten vaak niet waarmee hun kinderen op het internet bezig zijn. Ook de christelijke gemeente heeft de antwoorden op het gebied van de moderne media niet altijd paraat.

De Brochure Hyves, een korf vol vrienden is een uitgave van Mediawijzer. De ondertitel is veelzeggend: ouders en kinderen met elkaar in gesprek.

Achter de naam Mediawijzer schuilt een groep van betrokken mensen vanuit kerk, onderwijs en kranten. Mediawijzer wil nieuwe ontwikkelingen tijdig signaleren en deze doordenken. Vervolgens wil ze de oogst van de studie in brede kring bekend maken. Zo krijgen jongeren, ouders en leraren steun bij een verantwoord omgaan met de media. Dat doet de kerngroep middels het uitgegeven van brochures. Hyves is de tweede pennenvrucht die wordt gepubliceerd. Eerder is de brochure DVD’s kijken of niet kijken uitgegeven. Zie voor meer informatie: www.mediawijzer.nl
Voor Mediawijzer is het uitgangspunt van het handelen de Bijbel, Gods Woord, opgevat naar de Drie Formulieren van Enigheid.

Ouders en kinderen
De doelgroep vormen vooral ouders en kinderen. Daar is dan een punt van kritiek. Dat ouders deze brochure boeiend en lezenswaard vinden begrijp ik volkomen. Daarom alleen al beveel ik de brochure (en de website) van harte bij u aan. Ook onderwijsgevenden kunnen dit materiaal gebruiken voor bezinning. Maar dat jongeren de brochure ter hand zullen nemen betwijfel ik. Wellicht komt dat al door de gesignaleerde verandering van het vergaren van informatie: niet via krant of boek, bibliotheek of studiegroep, maar via de pc, internet en met gebruik van MSN en Hyves.
Mijn suggestie aan de kerngroep is: maak van deze brochure een editie voor jongeren, iets minder tekst en meer uitnodigend tot verwerking. Is een lesbrief of vorm van een (flitsend) tijdschrift een idee?

Virtuele vriendennetwerken
Hyves is één van de bekendste profielsites. Je kunt op internet een eigen pagina vullen, met informatie over jezelf, aangevuld met foto’s en je favoriete muziek, boeken, eten enzovoort. Het is echt een modern poëziealbum of vriendenboekje. Iedereen die jouw pagina bezoekt kan ‘vriend’ worden. Zo heeft onze eigen minister-president J.P. Balkenende 100.051 Hyves-vrienden, en vice-premier A. Rouvoet 6347 (22 maart 2008). Door middel van je pagina kun je contact leggen met nieuwe kennissen, die bij Hyves ‘vrienden’ worden genoemd. Het is feitelijk een uitholling van het begrip ‘vriend’.
Het gaat hier om vluchtige contacten. Maar de brochure is er eerlijk in; onderzoek heeft aangetoond dat de communicatie niet per definitie onpersoonlijker is geworden. Binnen drie jaar na de start van Hyves in 2004 heeft de site al ruim 5 miljoen leden: enorme populariteit.

Vinger aan de pols
Bezinning is geboden. Het profiel op internet kan echt afwijken van de werkelijkheid. Is dat wenselijk? Ook in de digitale wereld geldt: ‘Zeg me wie je vrienden zijn, en ik zal je zeggen wie jij bent.’ Al de hyves-vrienden geven een beeld van een groepscultuur. Wat de groep vindt, is van belang, maar het doorslaan daarvan ontaardt wellicht in groepsdwang.
Het is opvallend dat de brochure een voorbeeld noemt van een ouderling op huisbezoek die ter voorbereiding Hyves gebruikt. Ook bij sollicitatieprocedures kijken steeds meer werkgevers op dit medium. De vraag blijft: is een Hyves-vriend, niet gelijk aan die spreekwoordlijke verre vriend en is dus een goede buur niet veel meer waard?
De brochure is niet uitgesproken negatief over dit nieuwe communicatiemiddel. Wel geeft ze een nadrukkelijk waarschuwing: blijf op je hoede. Tips en suggesties daarvoor:
- Eerlijk zijn houdt niet in dat alles verteld moet worden.
- Ouders moeten mee kunnen kijken over de schouder van hun kind. Het moet in ieder geval een gespreksonderwerp in de opvoeding zijn.
- Jongeren (en ouderen) moeten geen vrienden toevoegen die ze niet kennen.
- Kunnen jongeren – als ze gebruik maken van Hyves – ook hier een ‘lichtend licht’ zijn?

Hyves, bijenkorf of wespennest?
De stelling Hyves, bijenkorf of wespennest? is van de kerngroep zelf. Dat moderne media kunnen verworden tot een wespennest behoeft geen betoog. Maar dat geldt net zo goed voor muziek en boeken. Moeten christenen zich niet wapenen in de vijandige godvergeten wereld? Is keuzes maken niet zo oud als de wereld? Moeten we daarom niet heel dichtbij de Goede Herder blijven?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

In gesprek over hyves

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's