Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeugdwerk in Izi

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeugdwerk in Izi

Verslag van de jongerenbijeenkomst in Onuenyim Agbaja op zaterdag 21 juli 1990

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om half negen in de morgen luidt de kerkklok. Zondag? Nee, vandaag is het zaterdag. De dag waarop de jongeren uit Izi in distriktsbijeenkomsten bij elkaar komen. Laten we er ook maar eens heen gaan. De planning is om negen uur te starten. Dat is echter vanwege het regenachtige weer onmogelijk. Het heeft vannacht behoorlijk hard geregend. De wegen zijn daardoor vroeg op de dag bijna onbegaanbaar. Sommige jongeren komen van ver over de rivier en moeten door stroompjes waden.

Om half elf' beginnen we. Voor de aanvang van de bijeenkomst is er door de jongeren al veel gezongen, met begeleiding van hun inlandse muziekinstrumenten.

De voorzitter, de heer Rijneveld, opent de bijeenkomst met gebed. Hij vertelt dat dc weg om vanuit Abakaliki naar Onyenyim te komen behoorlijk kapot geregend is. Onderweg heeft hij heel wat jongeren gezien die op weg naar de bijeenkomst zijn. Zijn auto was echter niet groot genoeg om iedereen mee te kunnen nemen. Een jongen is vanuit ccn afgelegen plaats op de fiets onderweg. Hij zai drie uur moeten fietsen voor hij er is. Hierna deelt hij het programma van de dag mee.

* Een bijbelstudie over Prediker 4.

* De bespreking van een van de vijf punten van het Calvinisme (bij ons de Dordtse leerregels).

* Een inleiding „Mag een verloving verbroken worden? ”

* Een Bijbelk wis.

De bijbelstudie

Dit jaar wordt het boek Prediker behandeld. Dc heer Rijneveld heeft hierbij de leiding. Deze bijeenkomst is hoofdstuk 3 aan de beurt. Vragenderwijs worden eerst de al behandelde hoofdstukken teruggehaald. Een tekst uit Prediker is de kerntekst, niet alleen voor deze inleiding, maar voor heel ons leven. Sommigen weten de tekst nog feilloos, voor anderen moet hij herhaald worden. Samen opzeggen is een goede manier om dc tekst te leren. „Vrees God en houd Zijn geboden, wam dit betaamt alle mensen" (Prediker 12:13). Het boek Prediker is reeds in het Izi vertaald. Zo klinkt uit de mond van alle jongeren het Woord van God. in hun eigen taal. Het hoofdstuk dat nu aan de beurt is, wordt uitgelegd en tussendoor is er ruim de gelegenheid om vragen le stellen.

Voorbeelden van vragen zijn: „Wat betekent het dat er een tijd is om te doden? Mag je doden? " (naar aanleiding van vs. 3). „Wat betekent de volgende tekst: „Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde? " (vs. 21).

The five points of Calvinism

Wat bij ons in Holland de Dordtse Leerregels heet, is hier 'The five points of Calvinism'. Vandaag is aan de beun het punt dat behandeld dat de leer van de verkiezing niet algemeen en onbepaald is. Joseph Nwibo, een van dc leden van het bestuur, verzorgt de inleiding. In dit punt raken we de kern van het Evangelie. „Wat was het doel van Christus' sterven aan het kruis? ”

Dc Heere Jezus stierf aan het kruis om mensen zalig te maken. Maar stierf Hij om alle mensen zalig te maken? Dat is de kernvraag van de inleiding. Als we ons dan verder gaan verdiepen komen we tot dc volgende drie punten:

1. Christus stierf voor zondaren. ..Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering" (Luk. 5:32).

2. Christus stierf voor degene die gegeven zijn van de Vader. ..Ik bid voor hen: k bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw". (Joh. 17:9).

3. Christus stierf om een zeker aantal mensen te redden. „En die Hij tc voren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt" (Romeinen 8:30).

De vraag wordt aan het hart gelegd: is Christus ook voor jouw gestorven?

Na een kleine zangpauze wordt het volgende onderwerp aan de orde gesteld.

„Mag een verloving verbroken worden? ”

Deze inleiding wordt verzorgd door mr. Onwe. een leraar van de Bijbelschool.

Ook dit is een onderwerp uit een vervolgserie. Aan de beurt zijn al geweest de onderwerpen „verliefdheid" en „verkering". Vanuit Prediker 4:8-12 wordt dit onderwerp toegelicht. Er wordt benadrukt dat het in een relatie tussen een jongen en meisje heel belangrijk is, te weten dat beiden Christen zijn. Dat vraagt de Heere van ons. De verkeringstijd verloopt anders dan in Holland. De jongen en het meisje zien elkaar alleen in gezelschap van anderen. Op deze manier kunnen ze elkaar wat meer leren kennen. Als de jongen en het meisje zeker zijn van elkaar komt de tijd om te verloven. Hier in Izi is dat heel kon voor de bruiloft. De vraag: mag een verloving verbroken worden", werd daarom door sommigen met „nee" beantwoord. Zo vlak voor het huwelijk, als alles al geregeld is, als de dominee en heel de gemeente al op de hoogte gesteld zijn. is dat toch niet mogelijk. Hoewel hier verschillend over gedacht werd, wordt na een levendige diskussie toch wel duidelijk dat een verloving nog geen huwelijk is. Een verloving kan nog verbroken worden, maar je mag er zeker niet lichtvaardig over denken.

Tenslotte, merkt de inleider op, dat ccn verkering waarin God centraal staat, de belofte geeft voor een gelukkig huwelijk. De tijd is omgevlogen. Het is inmiddels half drie geworden. Geen pauze, harde houten bankjes zonder rugleuning om op te zitten en toch... luisterende jongeren. Dc bijbelkwis zal uitgesteld worden. Er zijn tenslotte jongeren die nog drie uur moeten reizen om thuis te komen.

Jongeren bijeen in dc kerk van Onuenyim Agbaja. Jongeren gebogen over Gods Woord. Jongeren die de belijdenisgeschriften bestuderen. Jongeren die nadenken over een christelijke levenshouding. Als je dat als blanke jongere mee mag maken in een groep van zwarte christcnjongeren gaat Gods Woord spreken:

„Zijn naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is. zal zijn naam van kind tot kind voortgeplant worden: n zij zullen in hem gezegend worden; alle heidenen zullen hem welgelukzalig roemen. Geloofd zij de HEERE God. dc God Israëls, Die alleen wonderen doet. En geloofd zij de Naam zijner heerlijkheid tot in eeuwigheid; en de ganse aarde worde met Zijn heerlijkheid vervuld. Amen. ja, amen (Psalm 72:17-19).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1990

Daniel | 40 Pagina's

Jeugdwerk in Izi

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1990

Daniel | 40 Pagina's