Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over erfzonde en over jou

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over erfzonde en over jou

Wij zijn allemaal erfelijk belast

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je hoeft niemand te leren wat zonde is. Zodra een jonge krokodil uit het ei gekropen is, begint hij zich te gedragen als z'n ouders en bijt direct in de stok waarmee de schaal van het ei werd gebroken. Een slang is maar net geboren of richt zich op en begint te sissen. Een jonge tijger kan grootgebracht zijn in de huiskamer maar ontwikkelt dezelfde dorst naar bloed als in het oerwoud. Zo is het ook met jou en mij, met ieder mens. De zonde behoort tot onze natuur. Uit instinct zoekt de jonge tijger naar een prooi en spuit de jonge slang het gif, zo borrelt als vanzelf de zonde op uit ons hart. Over dit gegeven gaat het in dit artikel... Over erfzonde en over jou!

David

Eva luisterde naar de duivel, de slang. Adam volgde. Toen is het begonnen. Erfzonde... geen Adamskind is er vrij van. Jij niet! Ik niet! Ben je daar ook achter gekomen? David was er aan ontdekt! Hij zegt in zijn boetgebed voor God in Psalm 51: 7 'Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijner moeder ontvangen'. In diep berouw vanwege zijn overspel met Bathseba en het vermoorden van haar man Uria, blijft David bij de zondige daden niet staan. Hij daalt dieper af tot de vuile bron van zijn wanbedrijven. Hij wordt ontdekt aan zijn aangeboren kwaad en hij bekent dat hij van zijn moeders buik af niet anders heeft meegebracht dan zonde en dat hij van nature helemaal verdorven is en met zonde besmeerd. Hij bekent dat de zonde niet van buiten en door verleidende omstandigheden in hem is gekomen, maar dat de zonde in hem zit. Dit maakt zijn schuld voor God en mensen niet minder maar meer! Want zo blijken zijn misdaden helemaal zijn eigen werk te zijn. De belijdenis van de erfzonde is dus geen poging tot verontschuldiging maar eerder een volle bekentenis van het totaal zondaar zijn voor God.

David wil hier ook zijn ouders niet beschuldigen. Dat hij in zonde en ongerechtigheid is ontvangen wil zeggen dat het zondekwaad in hem is begonnen vanaf het moment dat hij begon te leven.

 

Erfelijk belast

Erfzonde... zo staat het er dus bij in ons leven. Sinds het verloren Paradijs zijn wij allen erfelijk belast. Het kleinste kind, de liefste baby... erfelijk belast. In zonde ontvangen en geboren en daarom kind des toorns. Vanaf het prilste begin zijn wij reeds verdorven. Vanaf het allereerste begin zijn wij bedekt met het zondevuil en afzichtelijk in het heilig oog van God. Een donkere draad loopt door de geslachten. Deze draad ontrolt zich van ouders op kind(eren).

Het gaat maar door! Nee, we komen niet ter wereld als een onbeschreven blad. Vanaf het eerste begin van ons leven staat er een schuld open bij God. Maar, zo hoor ik je denken... pasgeboren kinderen doen toch geen zonde? Is het dan niet onrechtvaardig dat er sprake is van schuld terwijl zo'n klein kind nog niets bewust heeft gedaan, gedacht en gezegd? Nee, met de daad doen ze geen zonde. Toch hebben ze het zaad van de zonde in hun hart. Dit erfelijk gebrek is voor God al zo vreselijk dat Hij de mens rechtvaardig zou kunnen verdoemen (lees artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis). Dus al zouden er geen dadelijke zonden bijkomen, dan is de erfzonde reeds de oorzaak van onze rechtvaardige ondergang.

De wereld spreekt van het geboren worden onder een gunstig sterrenbeeld. Maar Gods Woord zegt dat we onder donkere wolken van schuld en toorn in de wereld komen.

Wij zijn kinderen des toorns, reeds van het uur van onze ontvangenis af. Wij gaan niet verloren, maar liggen verloren. Wij worden ellendig geboren!

 

Wat kan ik er aan doen?

'Maar', hoor ik jongeren wel eens zeggen, 'wat kan ik er aan doen?'

Het is eigenlijk helemaal niet nodig om Gods rechtvaardigheid in deze toerekening van de erfzonde te verdedigen. Wie zich aan de rechtvaardige toerekening van de erfzonde wil onttrekken, wil eigenlijk van een ander soort zijn, wil zich eigenlijk losmaken van het totaal van het menselijk geslacht en snijdt Romeinen 5 uit het Woord weg. Als Adam ons de erfenis van het eeuwige leven had nagelaten, zouden we er geen probleem mee gehad hebben als de Heere ons die toerekende.

'Ik vind het niet eerlijk', zeggen jongeren wel eens. Maar in God is geen onrecht! Hij handelt eerlijk met ons, ook als Hij op de eerste regels van ons levensboek de erfzonde uitschrijft.

 


Luisteren naar Hellenbroek

In het bekende catechisatieboekje 'Voorbeeld der Goddelijke Waarheden' van ds. Hellenbroek wordt op een heel directe manier uitgelegd wat we onder erfzonde verstaan.

Hoe velerlei zonde is er? Tweeërlei: erfzonde en dadelijke zonde.

Hoe wordt de erfzonde de onze? Door toerekening en overerving.

Wie rekent ons Adams zonde toe? God.

Wat rekent Hij ons toe? De schuld der zonde.

Romeinen 5: 19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Een velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

1 Korinthe 15: 22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Wat erven wij over? De smet der zonde.

Job 14: 4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.

Van wie? Van onze ouders.

Wat is de schuld der zonde? De verbintenis tot straf om Adams zonde.

Romeinen 5: 18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

Wat is de smet der zonde? Die inklevende verdorvenheid, welke zich verspreid heeft over de gehele mens.

Genesis 8: 21 Want het gedichtsel van des mensen hart is boos van zijn jeugd aan.

Romeinen 6: 12, 13 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams. En stelt uw leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levend geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.


 

Evenwicht

De Bijbel leert ons een helder evenwicht. Dit evenwicht moet ook aanwezig zijn bij het spreken over de erfzonde. Het gaat immers over zonde en... genade! Wat een wonder, er is genade bij God! Tegenover schuld zet Hij vergeving, tegenover zonde genade. Wat is het toch een geweldig voorrecht dit te mogen horen uit het Evangelie. Als onkruid geboren en tot bekwaam kruid gemaakt. 'Voor een doorn zal een dennenboom opgaan en voor een distel zal een mirtenboom opgaan' (Jesaja 55: 13). Schuldig vanaf de geboorte en daarom verdoemelijk voor God maar de schuld niet toegerekend, zelfs vergeven!

Hoe is dat mogelijk? Misschien is dat wel het uitziend vragen van jouw hart? Hoor dan... het is mogelijk! Bij God in Christus! Omdat Gods eigen Zoon ons vlees en bloed heeft willen aannemen. Zie hoe diep Christus af wilde dalen in het verloren mensengeslacht. Hij wilde ons in alles gelijk worden, uitgenomen de zonde. Zo is Hij Zaligmakerl Hij begint Zijn Borgtocht waar de zonde begint. En waar wij reeds schuldig zijn in de moederschoot, daar begint Christus onschuldig. Hij doorbreekt het patroon van de erfzonde. Ontvangen van de Heilige Geest wordt Christus geboren uit de maagd Maria: 'een Reine uit een onreine'! Nee, Hij is niet erfelijk belast. Zonder zonde is Zijn prilste begin. En hoewel onschuldig, toch moet Hij boeten... opdat Hij met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt (Heidelbergse Catechismus, antwoord 36).

 

De grote vraag

De bekende Samuel Rutherford schreef: 'De vleeswording (menswording van Christus) is het grootste wonder ter wereld; maar mijn zaligheid is het op een na grootste wonder van mijn Heere'. Het is de vraag of jij dit wonder kent. Met minder kan het echt niet. Je hebt de volkomen bedekking van Christus nodig. Wie een vreemdeling is van God en zijn hart en in Christus geen bedekking kent, staat nog voor eigen rekening en wordt door een heilig God aangezien in eigen zonden, van ontvangenis en geboorte af. Wat is het dan belangrijk om de Heere Jezus te leren kennen. Zoek Hem terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is. Hij is veel dichterbij dan je misschien denkt. Hij nam menshanden aan om melaatsen aan te raken. Hij nam een mensentong aan om armen het Evangelie te verkondigen. Mensenvoeten nam Hij aan om achter verloren schapen aan te lopen. Een menselijke ziel om te zuchten, mensenogen om te wenen, een menselijk lichaam om Zichzelf te offeren. O, wat is Christus dichtbij gekomen. Bedenk dat Hij dichtbij komt in Zijn Woord, in de prediking van het Evangelie. Maar vraag jezelf ook dit: wat baat Zijn komst als Hij niet in je hart geboren wordt.

 

Zondaar voor God

De totaliteit van jouw en mijn schuld tegenover God vraagt om de bedekking met het lijden en sterven van Christus. Genade scherpt de ogen en doet terugzien op de afgelegde levensweg. Stap voor stap neemt de Heilige Geest je dan mee in de weg van de overtuiging van de zonde. Hij slaat ook het begin van je leven niet over, maar leert je dat je vanaf het allereerste begin zondaar bent voor God. Zo hou je niet anders over dan armoede en zondeschuld. Je gaat het zien en belijden dat je zonde doet omdat je zondaar bent. Nee, hier baat het lapmiddel van de verbeteringspogingen niet meer. Hier voldoet er slechts Een, namelijk Jezus. In Hem is bedekking! Zoals de witte sneeuw alle ongerechtigheid en vuilheid bedekt, is er in Hem bedekking van de zonde voor Gods aangezicht. Een volkomen bedekking, zodat de Heere geen zonde meer in je ziet. Wie in deze Middelaar geborgen is kan zelfs door de erfzonde niet meer verdoemd worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2000

Daniel | 32 Pagina's

Over erfzonde en over jou

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2000

Daniel | 32 Pagina's