Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pasen 1981

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pasen 1981

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Door de opstanding van Christus was de winter van de oude bediening voorbij. De nacht had nu plaats gemaakt voor de morgen der opstanding. Het oude was voorbijgegaan en alles was nieuw geworden. Het aangename jaar des Heeren was aangebroken.

Toen de mens het werkverbond verbrak, hetwelk berustte op volmaakte gehoorzaamheid, kon hij door de werken niet meer tot de zaligheid komen. Door ongehoorzaamheid van God afgevallen lag het pronkjuweel der schepping in een drievoudige doodstaat - dood in zonden en misdaden voor het heilig oog des Heeren.

En alleen een volk, dat recht heeft leren kennen nooit meer vrucht te kunnen voortbrengen noch te kunnen leven - al is Christus opgestaan en al is de lente of het jaar der vrijlating aangebroken, al gevoelt het zich gebonden in de banden des doods en de Goddehjke sententie "Vervloekt" op hen rusten, waardoor het van hun zijde onmogelijk is - dat volk mag door een éénzijdige Godsdaad gaan leren weer te zullen leven en vruchten voort te brengen ter bekering waardig. Die verschrikkelijke doodstaat is opgeheven.

De genadetijd is aangebroken. Dat volk gaat wenen, zoeken, vragen, kermen, ondanks alles tegen is, maar zij zullen toch vrucht voortbrengen. Want wat Christus op het kruis aangebracht heeft, toen Hij het afgesloofde door de zon verteerde lichaam en het hoofd liet hangen met "Het is volbracht", die verworven weldaden moest Hij toepassen aan Zijn kerk en daarvoor moest Hij opstaan. Zo wordt de opstanding van Christus de bron van alle leven voor een volk, dat midden in de dood ligt. Niet zoals de modernen door te beweren, dat met Pasen de lente weer begint en alles dat dood was weer gaat leven. Zo gaat het niet, want wat in de natuur opkomt is nooit werkelijk dood geweest. Met Christus was het geheel anders. Hij kon niet van dat kruis afgenomen worden voor dat de vrede hersteld was met de Vader en de kerk en dan alleen door Hem, die dierbare Immanuel. O, dat soevereine Godswerk is nu volbracht, de eeuwigheidsgedachte vervuld, het offer gebracht: "Vader, in Uwe handen beveel Ik mijne Geest".

Zo stierf Christus voor het aangezicht des Vaders, als Zijn kind in de volmaakte gehoorzaamheid, lees het Hogepriesterlijke gebed in Johannes 17.

Zo werd Zijn sterven een uitgang op aarde en tevens een doorgang tot het eeuwige leven. Nu kon Hij Zijn middelaarsvolheid geheel ontplooien in de eeuwige heerlijkheid, die Hij vrijwillig verlaten had om Zijn volk in het recht te kopen.

Dus de waarde van Pasen hangt af van de waarde van Golgotha. Daar moest voldaan worden. Zonder opstanding was Golgotha een mislukking. Er was geen hoop meer voor Gods volk op aarde en alles was kwijt. Er is echter een opstanding, omdat er workelijk een doodstaat was. Maar nu heeft Christus die dood zó geheel doorstaan, dat er geen dood meer over is voor de kerk. Voor een volk dat op aarde leert sterven, door genade overal de dood op moet gaan schrijven, op bidden, tranen, beloften, uitgangen en zelfs ook de bevindingen, dat met alles in de dood is gekomen, uitgewerkt, doodgewerkt, geen zucht meer heeft om te zuchten, ja, met alles aan een einde is. gekomen.

Op Paasmorgen is die grote Triumfator opgestaan, omdat Hij de opstanding is en wel zó, dat Hij door de dood is heengegaan en als het eeuwige leven daaruit weer opkomt, hebbende de dood verslonden tot overwinning. Dat is Pasen!

Daarom is Hij dan ook de eerstgeborene uit de doden, ook al waren er vóór Christus reeds mensen opgewekt. Maar Christus is zelf opgestaan. Hij had macht Zijn leven af te leggen en weer aan te nemen, omdat Hij de opstanding was reeds van eeuwigheid. Martha, Martha, Ik ben de opstanding. Wat een lief onderwijs voor een mens die het niet meer weet, die altijd-de dood maar voor ogen heeft en om dan eens uit vrije genade achter die dood te mogen blikken op Hem, die de opstanding en het leven is. Dan leert de kerk een vernederde Borg volgen als schuldenaar aan het recht, om zoals Christus afgesneden door het recht te zien op de verhoogde Middelaar, die nu vrij gesproken is door recht. Paulus riep uit: "Och, dat ik Hem kenne in de kracht Zijner opstanding!"

De Heere gedenke ons allen daartoe in deze donkere tijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Pasen 1981

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's