Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelse lijnen voor onze kleding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelse lijnen voor onze kleding

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In elk gezin komt het thema kleding regelmatig aan de orde. Soms leidt dit onderwerp tot felle discussies en grote spanningen, bijvoorbeeld tussen ouder(s) en kind. In dit artikel trek ik drie Bijbelse lijnen om het gesprek over dit onderwerp te sturen. Voor verdere informatie verwijs ik u naar mijn boekje Kleren maken de m/v, 2e druk (De Banier, 2014).

Bijbelse lijnen
Het thema ‘kleding’ komt voor de eerste keer in Genesis 3 aan de orde. Wanneer Adam en Eva van God afscheid nemen, keren zij zich ook tegen elkaar. Ze verstoppen zich voor God in het struikgewas. Ze houden afstand van elkaar door zich te kleden met vijgenbladeren. Achter deze grondhouding schuilt onder andere schaamte voor God en voor elkaar. Schaamte verschilt van schuldgevoel. Dit is het accepteren en belijden van eigen verantwoordelijkheid tegenover God en mijn naaste. Daarvan is hier geen sprake. Het bedekken van hun lichaam is een uiting van een veranderd beeld van God, van elkaar en van zichzelf. De vertrouwelijke omgang met de Heere is nu radicaal verbroken. Hij wordt gewantrouwd en beschuldigd. Het beeld van elkaar is grondig gewijzigd. Adams vreugde om Gods gave van zijn vrouw aan hem, is omgeslagen in een fel verwijt. Ook het zelfbeeld is totaal veranderd. Adam kijkt vanaf nu anders naar zichzelf. Trots, hoogmoed, maar ook angst en boosheid kenmerken zijn zelfbeeld. Vanuit deze houding kleedt de mens zichzelf. De eerste kleding is op zichzelf gericht. Het moet God en zijn naaste op afstand houden en ruimte bieden om zichzelf te kunnen handhaven.

Deze drie motieven zijn óók vandaag de grondlijnen voor een bezinning op het thema kleding: mijn Godsbeeld, mijn beeld van mijn naaste en mijn zelfbeeld. Aan ons de roeping om binnen deze drie lijnen onze kinderen te leren hoe ze zich voor God en de ander mogen kleden.

Gods beeld
Na de zondeval geeft de Heere ons Zijn belofte en Zijn kleding. Deze twee gaven vormen een eenheid. Gods belofte staat niet los van kleding, kleding niet van Zijn belofte. Zijn belofte is bedoeld om de relatie tussen Hem en mij en tussen mij en mijn naaste te herstellen. Zijn kleding is gegeven om deze relaties te bewaren. Deze twee-eenheid, belofte en kleding, is onverbreekbaar! Het voorkomt of weerlegt de gedachte dat God alleen maar voor mijn innerlijk een boodschap heeft (belofte), maar niets over mijn uiterlijk (bijvoorbeeld kleding) mag zeggen. Achter deze mening schuilt een versmald Godsbeeld. Het thema ‘kleding’ zal altijd besproken moeten worden binnen een breder kader, namelijk: Wie is God voor jou en mij? Wie deze vraag niet stelt, bewerkt of versterkt in het leven van onze kinderen en jongeren een on-Bijbelse visie op kleding. Dan komt het thema al snel in de sfeer van ‘het moet van de dominee, de kerkenraad of het schoolbestuur’. Omgekeerd mogen opvoeders en gezagsdragers vanuit deze invalshoek dit onderwerp positief aan de orde stellen. Kleding hangt direct samen met Gods belofte. We mogen van God ons kleden om te kunnen omgaan met Hem en onze naaste.

Zelfbeeld en beeld van mijn naaste
Kleding heeft ook alles te maken met de vraag hoe ik door anderen bekeken wil worden. Voor onze jongeren is dit in de puberteit dé vraag, voor de meesten van hen dé enige vraag. Het is op zich geen verkeerde vraag. Wie zichzelf ontdekt en bewust wordt van het feit dat hij zich voortdurend onder anderen beweegt, denkt vaak ook na over zijn of haar kledingstijl. Ik zal wel moeten bedenken dat ‘de ander’ voor mijn dochter iemand anders is, dan ik, haar vader, met ‘de ander’ bedoel. Voor mijn dochter is ‘de ander’: die ene jongen of haar vriendinnengroep. Door haar kledingstijl wil ze bijvoorbeeld de aandacht van die leuke jongen vangen en vasthouden. Voor mij, haar vader, is de ander: die grote groep van 80% mannen en jongens die mijn dochter met zijn ogen uitkleedt … Daar heeft dochterlief op jonge leeftijd geen weet van. Wie dit onderscheid niet maakt, bereikt zijn kind niet. Waarschuwingen zullen niet landen, maar afkeer, onverschilligheid of verzet oproepen. ‘Wat denkt mijn vader of moeder wel niet van me!’

Daarbij komt dat de directe omgeving het zelfbeeld van een jongere bepaalt. Die loopt vaak dwars door de identiteit heen, die een jongere aan zijn familie ontleent. Hierin spelen de klas, vriendengroep en de samenleving een steeds grotere rol. Een 15-jarige jongere heeft ongeveer 14.000 beelden van het ideale lichaam gezien. Voor hem of haar zijn die beelden maatgevend. De innerlijke onzekerheid over eigen identiteit, die nog ontwikkeld wordt, wordt vaak gecamoufleerd door groepsgedrag, ook in de kledingstijl. Ook daarom hebben onze kinderen gidsen nodig. Ouders, docenten en ambtsdragers die de Heere vrezen en vanuit de verborgen omgang met God onze jongeren voorleven hoe ze de Heere anno 2015 mogen dienen. Alleen zo is het mogelijk om een discussie over broek, legging of rok, de roklengte of het niet dragen van een ‘afzakbroek’, te tillen naar het niveau van het hart van onze jongeren. Zo’n gesprek lopen onze jongeren niet uit de weg, zo is mijn ervaring. Het voorleven van godvrezende ouders, leerkrachten en docenten, doet discussies vaak verstommen en geeft opening voor een gesprek van hart tot hart voor Gods aangezicht over het dragen van het kleed van Christus’ gerechtigheid.

Urk, ds. C.P. de Boer


C.P. de Boer vdm (1975) is sinds 2010 predikant van de christelijke gereformeerde kerk Urk-Maranatha en diende daarvoor de gemeente te Werkendam (2003-2010). DV promoveert hij, in het OT en NT, aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

Bijbelse lijnen voor onze kleding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2015

Kerkblad | 24 Pagina's