Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Krachtig antwoord eerder uitzondering dan regel”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Krachtig antwoord eerder uitzondering dan regel”

vraaggesprek met ds. W. Harinck over Gods leiding in het leven

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Ik zet mijn treden is Uw spoor": het is gemakkelijker ge/.ongen dat gedaan. Hoe weel je in het dagelijkse leven wat Gods weg is, wat de Heere van jc eist, nat Zijn bedoeling is? Deze vragen kunnen een oudere bezighouden, maar kwellen vaak in nog meerdere mate jongeren. Zij staan immers op kruispunten in hun leven. Ds. VV . Harinck, de jonge predikant van Kapelle-Biezelinge, pleit in dezen voor nuchterheid én afhankelijkheid.

W. Harinck. zoon van ds. C. Harinck van Ooslkapelle, werd in 1958 te Kloetinge geboren. Op vierjarige leeftijd verhuisde hij mee naar Utrecht, waar zijn vader diens eerste predikantsplaats vervulde. Op zijn dertiende emigreerde het predikantengezin naar Franklin Lakes in dc Verenigde Staten. In 1974 leidde de weg naar Dordrecht. alwaar zoon W. gebleven is tot hij het beroep naar Kapelle-Biezelinge aannam. Acht jaar lang had hij er een administratieve baan bij een bank. hij trad er in het huwelijk met C. Theunissen cn volgde uiteindelijk vanuit deze woonplaats dc lessen aan de Theologische School te Rotterdam. Het echtpaar Harinck heeft drie kinderen, in de leeftijd van acht. vijf en twee jaar.

De dominee ziet het als een bijzondere bemoeienis van God dat hij in een pastorie mocht opgroeien, in een gezin waarvan vader en moeder dc 1 lecrc vreesden. Als jongen werd hij door dc Heere jaloers gemaakt op het mooie werk dat zijn vader deed. ..Ondanks mezelf cn in soms moeilijke omstandigheden is de weg naar het ambt wonderlijk gebaand", aldus de predikant.

Van tevoren

Een jongere staat voor een lastige keuze in zijn leven: hij weet niet welke beroepsopleiding hij moet kiezen. De één raadt hem dit aan en de ander dat. Bovendien zit hij met de vraag: hoe weet ik wat de Heere wil? Wat zou ti tegen zo 'n jongere zeggen?

Om te beginnen is een zekere nuchterheid gewenst. Je hebt talenten, aard en aanleg van de Heere gekregen. Bij je overwegingen kun je daarvan uitgaan en jezelf afvragen: wat doe ik graag? en waarmee behaal ik goede resultaten? Praat erover met je vader en moeder. Van beide kanten ligt

er een taak om die gesprekken een wezenlijke plaats in de beslissing te geven. De maatschappij is zodanig, dat je al heel jong moet kiezen. Je hebt bijna de tijd niet meer om jong te zijn. Dan is het des te meer zaak om goed met jc ouders te overleggen. Laat ook het advies van de schooldekaan een leidraad zijn.

Het kan een probleem zijn. wanneer een kind iets heel anders wil dan zijn ouders voor hem in gedachten hadden. Zo komt het voor. dat een vader zijn jongen graag boer zag worden, maar dat de zoon daar niet zoveel voor voelt. Het is goed. wanneer ouders voor ogen houden wat nuttig is voor het kind.

Naast deze nuchtere overwegingen ligt de vraag: wat is Gods wil en weg? Laat het gebed een belangrijke plaats innemen: Heere. wat wilt Gij dat ik doen zal? Vraag Hem om licht. God regeert over alle dingen. We lezen in Spreuken 16 vers 9: Het hart des mensen overdenkt zijn weg. maar dc Heere bestuurt zijn gang. Wij kunnen en moeten onze weg overdenken, maar God staat erboven cn regeert.

Een voorbeeld uit het Oude Testament: in Genesis 20 lezen wc van koning Abimelech die het plan opvat om Sara. de vrouw van Abraham, te huwen. God weerhoudt hem hiervan door middel van een droom. Abimelech heeft zijn weg overdacht en zijn beslissing genomen, maar hij kan niet doen wat hij wil. De Heere staat erboven.

Zo kan het ook nu zijn. dat je, zonder dat je dc Heere gevraagd hebt. naar het goeddunken van je eigen hart een beslissing genomen hebt en dat de Heere er dan een streep door haalt. Wi j moeten van tevoren vragen wat de Heere wil dat we doen zullen.

Verborgen omgang

Hoe vraag je dat aan de Heere?

Zoals David in Psalm 25: Maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden. Hij vraagt of de Heere hem leiden wil. of God zijn hand wil vatten. Dat is best een moeilijk gebed. Wie wil er nu afhankelijk zijn? Het betekent. datje het stuurrad van je leven uit handen moet geven en aan een Ander over moet laten. Het zit diep in ons, om het zelf te willen doen.

Volgens Psalm 25 had David een nauwe omgang met de

Heere. Dat kan voor jongeren heel anders liggen.

Ik kan me best voorstellen, dat je zegt: in de schaduw van David kan ik niet staan. Maar je mag wel heel eenvoudig zijn gebed nazeggen. Jc vraagt niet teveel van de Heere als je om Zijn leiding bidt. Wij verwachten eerder te weinig. Wachten we wel op antwoord? Je moet niet op de deu r kloppen en direkt weer weglopen.

Maar hoe krijg je dan het antwoord te horen?

Dat zat nu niet meer. zoals bij Abimelech. door een droom gebeuren. Wij hebben het profetisch Woord dat zeer vast is. Vooral moet jc letten op Gods voorzienigheid. Als je op een tweesprong staat en je maakt je vragen aan de Heere bekend, kan het zijn dat God de ene weg afsluit, zodat je de andere moet gaan. Wacht op Gods tijd. Daarnaast heb je een eigen verantwoordelijkheid, in het bidden, maar ook in het gebruiken van jc talenten cn in het opvolgen van adviezen. De Spreukendichter zegt: in de veelheid der raadslieden ligt de overwinning.

U hebt nu iets gezegd over de voorzienigheid, maar u noemde ook het Woord. Hoe kun je daaruit antwoord krijgen?

Niet door zomaar de Bijbel open te slaan en een tekst te prikken. Wel door de Bijbel dagelijks, hoofdstuk aan hoofdstuk, te lezen en te onderzoeken. Dit regelmatige onderzoek wil dc Heere zegenen. Het Woord is immers Zijn geopenbaarde wil.

Het gebeurt soms zelfs, in bijzondere gevallen, dat Hij door Zijn Heilige Geest een krachtig antwoord geeft: „Dit is de weg, wandel in dezelve". Maar dat is eerder uitzondering dan regel. Kortom, lees

de Bijbel regelmatig en let op Gods voorzienig handelen. In Romeinen 12 vers 2 staat een oproep om de volmaakte wil van God te beproeven, dat is: te onderzoeken. Dat gebeurt door Gods Woord te lezen, door te letten op Zijn handelen, maar vooral door de verborgen omgang met de Heere. Het gebed is de geestelijke omgang met God. Ik hoop dat veel jongeren zelf de Heere mogen leren kennen en mogen leven in Zijn vreze.

En als een jongere moet zeggen: ik ken die vreze des Heeren (nog) niet?

Dan zeg ik twee dingen. Ten eerste heeft niemand het recht om onbekeerd te zijn. We kunnen soms zo wettig onbekeerd zijn, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar het is onze eigen schuld! Tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

In de tweede plaats: een jongere mag en moet de Heere vroeg zoeken. De mogelijkheid van bekeerd worden is cr! Hierbij wijs ik op dat andere woord uit Johannes 3: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Kleine stapjes

Stel. iemand krijgt verkering. Zij of hij heeft er wel voor gebeden, maar had ook al helemaal in het hoofd hoe het zou moeten gaan. Hoe weet zo iemand nu of hij niet toch zijn eigen zin doordrijft? Wat is Gods wil en wat je eigen idee?

Als God je voor elkaar bestemd heeft, dan kun je elkaar niel meer missen en houd je van elkaar. Ik hoop dal jongeren dan samen de Hccrc zoeken cn vragen ol Hij hun Zijn zegen wil geven.

Het is goed. wanneer jongeren elkaar ook op die wijze leren kennen

In hel algemeen (dus ook bij vakkenpakket-cn beroepskeuze) geldt, dat je bi j grote beslissingen kleine stapjes moet nemen Overdenk je weg cn zoek het bij de Heere Houdt aan als Abraham in Genesis 18, op eerbiedige wijze. Vertel de Heere in het gebed hoe het bij je is cn hoe het ervoor staat: Heere, ik meen deze weg te moeten gaan. maar als dat niet Uw wil is. houdt U me dan tegen.

Wat is de betekenis van de leiding door Gods Geest in deze zaken?

Er is een noodzakelijk en geoorloofd gebed om Gods wil te beproeven, zoals we gezien hebben in Romeinen 12, maar daaraan is ook een grens. Mozes zei al: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God. maar de geopenbaarde dingen voor ons en onze kinderen. In het gebed moeten we buigen voor dc grenzen van Gods Woord en de leiding van Zijn Geest.

In artikel 13 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat het zo verwoord: „Aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des mcnsclijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk (nieuwsgierig) onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan: maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods. die ons verborgen zijn. ons tevreden houdende, dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen (grenzen) te overtreden.”

Geweten

Wilt u iels 'eggen over de ml van hel geweien hierin?

Het geweten heelt een beoordelende liinktic Pilatus werd gewaarschuwd vóói hi| zijn vonnis uitsprak. Davids hart sloeg hem toen hij het volk liet tellen en Kaïn had wroeging nadat hij zijn daad had begaan.

Ieder mens heeft een geweten. In Romeinen 2 vers 15 wordt van de heidenen gezegd, dat zij. hoewel zij geen wet hebben, „betonen het werk der wet in hun harten geschreven te hebben, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende". Men kan dus een goed en een kwaad geweten hebben.

Voor de zondeval was het geweten er ook. maar toen had het geen beschuldigende funktie; het geweten bevestigde de mens erin. dat hij leefde naar Gods wil en wet. Het is Gods algemene genade, dat het geweten er na de zondeval nog is.

Je dient er daarom ook voorzichtig mee om te gaan. Als je keer op keer handelt tegen je geweten in. kun jc hel toeschroeicn. Het waarschuwende stemmetje wordt dan niet meer gehoord. Dan ben je ver heen. hoewel voor God niet te ver.

Het geweten is echter geen absolute maatstaf. Dat is Gods Woord. Het geweten kan dwalen. Men kan een nauw en een ruim geweten hebben: dit is mede afhankelijk van de genoten opvoeding. Het is nodig, dat ons geweten gelijk gezet wordt met het Woord van God.

Is ongerustheid over een keuze of daad hetzelfde ais de stem van het geweten?

Nee, de stem van het geweten houdt meer in dan alleen verstand of gevoel. Hel geweten werkt zowel beschuldigend als ontschuldigend en is als een rechter over ons.

Wel moet je. als die ongerustheid er is. de zaak nog eens op een rijtje zetten.

Kun je ook te bang zijn om te zondigen? In de /'salinen lees je soms heel triomfantelijk: k heb mijn voeten geweerd van alle kwade paden (Ps. 119:101). En Job zegt: k ben rechtvaardig. Dit hoor je bij ons niet zo gauw zeggen.

„Triomfantelijk” is een wat ongelukkig woord. In deze psalm zien we nu echt de vreze des Heeren. Er staat achter: opdat ik Uw Woord zou onderhouden. Iemand die God liefheeft, zoekt met alle liefde een pad te gaan dat overeenstemt met Gods Woord.

Bang zijn om te zondigen is een gezonde vrees. Zonde is in zijn ware gedaante oneer tegen God. Dc zonde bedroeft God. doet Hem smart aan. Als je dat hebt geleerd, ga je de zonde juist haten en vlieden.

Bij David klinkt (inderdaad) iets door van vrede, verwondering en blijdschap. Hij ziet terug en zegt het heel eerlijk tegen de Heere: Ik heb mijn voeten geweerd van alle kwade paden. In het volgende vers gaat hij verder: Ik ben niet geweken van Uw rechten, want Gij hebt mij geleerd. Hij zegt niet: ikzelf heb het gedaan, maar: Gij hebt mij onderwezen.

Bij Job is er iets anders aan de hand. Hij werd ten onrechte beschuldigd. Men veronderstelde, dat zijn ellende een straf van God was op een bepaalde zonde. In dat licht kon Job met een eerlijk geweten zeggen: Ik ben rechtvaardig.

Hoe zou het. in dit verband, komen dat je dat nu bijna nooit hoon?

David was ccn van God geleerd mens. Dal onderwijs door Woord en Geest hebben wij nu ook zo hard nodig.

Licht

De Bijbel bevat Gods wil. Toch is de Schrift niet altijd even helder. Hoe komt dat?

Wij verkeren niet meer in de staat der rechtheid, zoals Adam cn Eva in het paradijs, die in kennis, gerechtigheid en heiligheid leefden. Ons verstand is verduisterd door de zonde.

Er zijn inderdaad moeilijke bijbelgedeelten, zoals Ezechiël en Openbaring. Maar wij geloven, met artikel 7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, dat „deze Heilige Schrift de wil Gods volkomcnlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt". Over dc weg der zaligheid bestaat in elk geval geen onduidelijkheid.

Hoe kan het Woord een licht op ons pad zijn?

Als God onze ogen opent en ons leert lezen door de bril van de Heilige Geest. De Moorman verstond ook niet wat hij las. maar God zond een uitlegger op zijn pad. Zo zendt de Heere ook nu uitleggers die het pad van jongeren doorkruisen, overal waar het Woord gelezen en gepredikt wordt.

En daarbij, het is Pinksteren geweest! Dc Heilige Geest is uitgestort op alle vlees en Hij zal. naar het Schriftwoord, het uit Christus nemen en het ulieden verkondigen. Met dc kerk van alle eeuwen belijden we: Ik geloof in de Heilige Geest, de Uitlegger én Toepasser.

Als die Geest in het leven werkt, wordt het Woord een lamp voor je voet en een licht op je pad. Je moet jc dat voorstellen in een oude Oosterse stad: smalle straten, nachtdonker, de lamp moet vlak voor de voet gehouden worden om niet te vallen. Zo verlichtte Gods Woord Davids pad.

In enkele afrondende opmerkingen gaat de dominee in op het dienen van God in dagelijkse situaties; hij eindigt met een laatste bijbelverwijzing. Altijd geldt: Hetzij dat gij eet of drinkt, hetzij dat gij iets anders doet. doel het al tot eer van God. Zijn we daarvan diep doordrongen? Is het ons beginsel om te leven tot Zijn eer? Laten we. op de plaats waar God ons gesteld heeft, in voorzichtigheid en afhankelijkheid. maar ook in nuchterheid, beproeven wat Gods wil en weg is.

Laat Zijn Woord de regel van jc leven zijn en let op Zijn voorzienigheid in je leven. Spreuken 3 vers 6 zegt: Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken. Luister naar Zijn stem. hoe Hij spreekt in Zijn Woord. Let op Zijn hand in je leven. Aanbidt Zijn wijsheid en buig eerbiedig voor Zijn majesteit. Dan zal Hij je paden recht maken.

Utrecht

Sarina van der Wekken

Gerda Dekker-van de Haar

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1990

Daniel | 32 Pagina's

„Krachtig antwoord eerder uitzondering dan regel”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1990

Daniel | 32 Pagina's