Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hem gebonden hebbende, leidden zij Hem wegen gaven Hem over aan Pontius Pilatus, de stadhouder. Matth. 27 : 2

„Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem en de Zoon des mensen zal de overpriesters en schriftgeleerden overgeleverd worden en zij zullen Hem de heidenen overleveren". Alzo had Christus gesproken tot Zijn discipelen, toen Hij nog met hen rondwandelde. Hoe zien we dat woord vervuld in onze tekst. Het Joodse sanhedrin had Hem veroordeeld. Welk een smaadheid was Hem aangedaan. Het vonnis des doods was over Hem uitgesproken. Maar de uitvoering daarvan berustte niet meer in de handen der Joden. De heerlijkheid van Israël was geweken. Daarom, zou het vonnis des doods kimnen worden voltrokken, moest Jezus heengevoerd naar de Romeinse stadhouder, Pontius Pilatus.

Alzo moest Grods raad worden volbracht. Als de schuldovernemende Borg moest de Heere Jezus als een publiek Persoon richterlijk geoordeeld en gevonnist worden, en, hoewel onschuldig, aan de kruisdood overgegeven worden. Neen, niet in het verborgen moest Hij gedood, maar in het openbaar geoordeeld worden, om het oordeel der zonde weg te dragen voor al degenen, die de Vader Hem gegeven had.

Zij bonden Hem. O diepe vernedering van de Zoon Gods. Hij, Die de koningen der aarde bindt met ketenen en hun achtbaren in gzeren boeien, wordt Zelf gebonden. Aanschouwt hier hoe menig profetisch voorbeeld vanouds zijn ver-viilling vindt in de gebonden Borg. Izak, zoals bij door zijn vader Abraham gebonden werd en neergelegd op het brandofferaltaar. De ram op Moria's kruin, die in de doornstruiken verward was om in Israels plaats geofferd te worden.

Jezus gebonden. Hoeveel lichter ware het voor Hem geweest deze banden te verbreken als weleer Simson. Hij laat het Zich welgevallen. De Vader had Hem deswege een gebod gegeven. Hij was niet gekomen Zijn wil te doen, maar de wil Desgenen, Die Hem gezonden had. Van eeuwigheid had Hij de borgtocht voor Zijn volk op Zich genomen, om aUes voor de Zijnen te volbrengen wat de wet en de Goddelijke gerechtigheid zouden eisen. Met niets minder kon het. Hij draagt deze banden als Borg. Daarom zegt ons Avondmaalsformulier zo schoon: waar Hij gebonden werd, opdat Hij ons, dat is Zijn volk, zou ontbinden.

Alzo leidden zij Hem weg. Hoewas hetnog slechts enkele dagen geleden, dat de lijdende Borg in de stad Jeruzalem was ingehaald onder het geroep van de menigte des volks: Hozanna! Gezegend is Hij, Die komt in de Naam des Heeren. En nu? Welk een omkeer. Hoe wordt de Rotssteen des heils door Zijn eigen volk versmaad. Maar laat het dan ook Gods volk niet bevreemden, dat het ook hen alzo gaat. „Hebben zij Mij vervolgd", zegt Christus, „zij zullen ook u vervolgen". Het is het deel van Gods kinderen op aarde. Hem gelijkvormig gemaakt in Zijn lijden en versmaadheid, zuUen de gunstgenoten Gods ook delen in Zijn verheerlijking.

Maar behalve dit, hgt er nog een sterke vertroosting in voor Sion. Een elk van de voetstappen van Christus is gans borgtochtelijk. Alzo ook deze gang, deze wegvoering, om Hem over te geven aan Pontius Pilatus, de stadhouder; werd Hij de heidenen overgeleverd.

Deze Pontius PUatus was het, die de rechtspraak had uit te oefenen. De Joden vermochten dit niet. Pontius Hiatus had de roepingrecht te doen. Moest naar het recht onderzoeken en uïspraak doen. Hoe wordenwe hier herinnerd aan het woord van Ps. 82: , , God staat in de vergadering Go des; Hij oordeelt in het midden der goden". De richters der aarde worden „goden" genaamd, waar zij hun macht en recht niet uit zichzelf noch van enig mens, maar van God, de Rechter der ganse aarde, hebben. Alzo was ook Pontius Pilatus, ofschoon een heiden, door God met majesteit en macht bekleed, opdat hij als vertegenwoordiger Gods het recht zou spreken en handhaven. Zo werd de Borg heengeleid en overgegeven aan de vertegenwoordiger Gods op aarde, om geoordeeld te worden. Met andere woorden, de Borg werd heengeleid en Overgegeven aan de vierschaar Gods; in de vferschaar van Grods recht is de Borg geoordeeld en veroordeeld en straks overgegeven aan het oordeel des doods.

Met niets minder kon het. Gods heiligheiden rechtvaardigheid vorderden dit In Zijn komst op aarde heeft de Heere Jezus dan ook bovenal bedoeld de eer van Gods heiligheid en rechtvaardigheid, welke vereist, dat Hij Zijn leven zou afleggen en Zijn ziel stellen tot een schuldoffer. Geen zondaar zou ooit het gewis verderf ontkomen, en hersteld kunnen worden in Gods gunst en gemeenschap, tenzij Diens richterlijk gezag vanrechtvaardigheiden heiligheid volkomen genoegdoening ontving. De Heere zou niet de Richter der ganse aarde kunnen zijn. Die recht doet, indien Hij de belediging ongestraft gelaten had. Het recht der wet moest onherroepelijk vervuld worden en de eer van de gekwetste Majesteit des hemels volkomen gewroken.

Ziet dan de diepe nederdaling des Almachtigen, Die Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem overgegeven tot het oordeel des doods. Ziet de oneindige liefde en gewilligheid van Christus als Borg, om deze gang te gaan en het Zich te laten welgevallen, dat Hij overgeleverd wordt in de hïinden der zondaren; in de handen van de rechter Pontius Pilatus, opdat Zijn volk van het gericht Gods zou worden vrijgesproken. Want dit is de dierbare vertroosting voor al Gods volk. Hij is aan het gericht Gods overgegeven; voor de vierschaar Gods gebracht en veroordeeld, opdat al Zijn volk nu door de Vader zal worden vrijgesproken.

Wat weldaad als de kracht van Christus' lijden dus over onze ziel komen mag. Als we aan onze verlorenheid worden ontdekt; aan onze schxild; onszelf schuldig kennen en de Heilige Israels de vierschaar in onze konsdëntie spant, welk een heil als dan Christus Zich ontdekt, Die voor onze schuldige ziel intreedt. Welgelukzalig in Hem gevonden te worden en in Zijn bloed en offer vergeving van zonden te smaken.

Wijlen Ds. Barth

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1969

De Banier | 8 Pagina's

meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1969

De Banier | 8 Pagina's