Evert Jan Keuter: ‘De tweede fase was ideaal voor mij’
Evert Jan Keuter (1983) uit Dodewaard kan zich de komst van de tweede fase nog goed herinneren. De medewerker roostering en planning van Driestar educatief haalde zijn mavo-examen aan de Pieter Zandt scholengemeenschap in Kampen en stroomde door naar het vierde jaar van de havo. Precies op het moment dat de onderwijsvernieuwing van de tweede fase zijn intrede deed.
De verhalen komen vanzelf, als Keuter nadenkt over zijn middelbare schoolperiode. Een prachtige tijd was dat, vindt hij. Ook aan de nieuwe tweede fase heeft hij positieve herinneringen overgehouden. ‘Ik herinner mij dat het een behoorlijke schok was in de onderwijswereld. Je moet het zo zien: eerst stond de kennisoverdracht en het aan de hand nemen van de leerlingen centraal. Maar ineens moesten die leerlingen losgelaten worden en draaide het om zelfstudie. Wij kregen voor elk vak een overzicht met de belangrijkste opdrachten en de lesstof die voor de toets geleerd moest worden. Aan de hand daarvan mochten wij zelf een planning maken en leertijd reserveren. Als leerling stond je ineens op eigen benen. Het nieuwe leren werd dat genoemd om de zelfstandigheid van jongeren te bevorderen.’
Proefkonijnen
Oudere docenten in het onderwijs konden de stap niet goed meemaken, herinnert Keuter zich. ‘Zij dachten bij zichzelf: O, nu moet ik die jonge leerlingen loslaten maar dat kan ik nog helemaal niet. De docenten lieten dat ook doorschemeren aan ons. Het maakte dat wij ons proefkonijnen voelden voor de nieuwe tweede fase, dat was niet altijd fijn. Ik denk dat het voor de studenten makkelijker schakelen was dan voor de docenten. Wij konden ineens vakken laten vallen en een profiel kiezen dat bij ons paste. De tweede fase had zeker zijn voordelen. Voor docenten was het veel meer een onzekere tijd. Zij wilden eerst resultaten zien. Zij voelden zich verplicht om ons toch nog te sturen in het plannen van het huiswerk.’
Zelfdiscipline
Keuter zelf heeft de tweede fase als een positieve onderwijsvernieuwing ervaren. ‘Het paste bij mij. Ik vond het heerlijk om alles zelf te kunnen plannen; om geen schoolse opdrachten te hoeven maken voor morgen of nog snel te leren voor een onverwachtse schriftelijke overhoring. Dat was allemaal niet meer aan de orde. Je wist gewoon waar je aan toe was en je werkte in eigen stapjes naar het tentamen toe. Dat oefenen in zelfdiscipline en plannen zorgde ervoor dat de overstap naar het hbo veel minder groot werd dan vroeger het geval was. Maar de manier van werken was niet voor alle leerlingen geschikt. Als je wat chaotischer was, had je het zwaar in de tweede fase. Ik kan me niet heugen dat er leerlingen gezakt zijn door de nieuwe onderwijsvorm, maar al had je een groot verstand: als je geen overzicht hield over je leerwerk kon je zomaar vastlopen.’
Hogere cijfers
Het onderwijs zal voortdurend veranderen, weet Keuter door zijn werkervaring bij Driestar educatief. ‘Dat is niet erg. Maar het is wel belangrijk dat docenten daar goed op voorbereid worden. Voor leerlingen kan het verschillen welke onderwijsvorm bij hen past. Dat zal nooit voor iedereen hetzelfde zijn. De tweede fase was ideaal voor mij. Uiteindelijk heb ik mijn havo met hogere cijfers afgesloten dan de mavo. Natuurlijk had dat deels te maken met mijn drive om naar het hbo te gaan. Maar de manier van werken, de vrijheid om zelf te plannen, heeft er zeker ook aan bijgedragen.’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2016
De Reformatorische School | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2016
De Reformatorische School | 52 Pagina's