Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Synodaal kerkrecht III

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Synodaal kerkrecht III

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zagen, dat van synodale zijde het niet zo nauw genomen wordt met het kerkelijk recht.

Dit gold, evenals andere zaken, ook zo het ontslag van Dr Steenblok als docent.

De wijze waarop dit ontslag gegeven werd ging, zoals toch al zo duidelijk mogelijk is gebleken tegen Schrift en kerkelijk recht, ja tegen de burgerlijke wellevendheid in. De diepe oorzaak, waarom Dr Steenblok ontslag gegeven is zit in het verschil in de leer. Er waren ook wel andere f actoren, , maar hier is het kernpunt. De Saambinder wil dat wegdoezelen in het no. van 6 Augustus 1.1. onder het hoofd „Mededeling", als daar gezegd wordt, dat het in de betreffende aangelegenheid niet ging over de leer, doch over het docentschap van Dr C. Steenblok. We zeggen hierop, dat het maar weer eens voor de zoveelste maal aan de dag komt dat de Saambinder evenals ook de Synode, de zuivere waarheid blijkbaar liever niet aan de dag wil zien komen. Ook spreekt de Saambinder zichzelf tegen. Want in het no. van 9 Juli 1.1. wordt herinnerd aan de Synode van 1950. Nu op die Synode was er een aanklacht tegen Dr Steenblok die daarover liep, dat Dr Steenblok het welmenend aanbod van genade aan alle hoorders zou ontkennen. De Synode besloot toen de aanklacht te verwijzen naar het Curatorium, en dan gelegenheid te geven om eventuele bezwaren tegen het onderwijs in de dogmatiek door Dr Steenblok, schriftelijk bij het Curatorium in te brengen. In een volgende zitting van de Synode werd toen mededeling gedaan, dat de meningsverschillen weggenomen waren. En hierover nu beweert de Saambinder van 9 Juli 1.1.: Om echter de vrede te bewaren in het midden der gemeenten werd toen dat alles maar toegedekt en weggewerkt, ondanks het bezwaar van sommige curatoren. Ook zij (dat zijn dan de heengegane synodeleden) weten heel goed, dat in de afgelopen drie jaren tussen de vorige en de tegenwoordige Synode het niet beter, doch veel erger geworden is". In elk geval is hiervan zo veel zeker, dat het leerverschil bleef bestaan. En dat leerverschil was de kernoorzaak, waarom Dr Steenblok weg moest als docent, wat zoals duidelijk genoeg gebleken is, door complotvorming is voorbereid en op de Synode is uitgewerkt.

Trouwens, al op de eerste synodedag, toen Ds v.d. Berg er mee voor de dag kwam, werd al van de zijde van leraren als grief tegen Dr Steenblok aangebracht, dat hij in de Goudse Kerkbode andere leraren als Remonstranten wegzette, wat zij dan zeker op zichzelf toepasten. Ook werd gewezen op het artikel in het jaarboekje, dat ging over roeping, doop en kerk, en in verband waarmee hem verweten werd, dat hij ultra supra was geworden. Zowel in het jaarboekje als in de Goudse Kerkbode ging het steeds weer over de leer en het verschil in de leer, en dan met name over het welmenend, onvoorwaardelijk en algemeen aanbod van genade aan alle hoorders. Ook waren er bezwaren ter synodetafel gebracht van de kerkeraad van Gouda tegen de Saambinder en Daniël, het blad van het landelijk verband der J.V., waarbij ook weer de leerverschillen ten nauwste betrokken waren. Iedereen wist het en weet het, dat het over de leer ging en gaat. Zo was het ook al in de gemeente van Gouda zelf, al in 1948, toen het toenmalig hoofd der school, die tevens ouderling was, met bezwaren kwam tegen de prediking van Dr Steenblok, welke bezwaren zich toen ook al groepeerden om de leer van een algemeen aanbod van genade aan alle hoorders. We hoeven daar verder niet over te spreken. Maar ook in de Saambinder vóór 1950 en de tegenkanting tegen de toenmalige redacteur. Dr Steenblok kwam het al uit, dat er twee stromingen in de gemeenten waren ten aanzien van de leer, en o.i. vormde ook het leerverschil de diepere grond voor de redactiewisseling in 1950 van de Saambinder. Vervolgens kwam het nog scherper voor de dag in de worsteling van de zijde van de Saambinder en Daniël tegen de Kerkbode van Gouda, en met name ook tegen de brochure van Dr Steenblok en ouderling Bas over „Afbakening". Zo liep ook het verschil over het docentschap steeds weer m zijn kern over de leer, waarbij Dr Steenblok in zijn onderwijs aan de studenten de aloude leer van de Kruisgemeenten en de Ledeboeriaanse gemeenten, die de leer van een algemeen aanbod van genade aan alle hoorders, steeds met hand en tand hebben tegengestaan, wilde voortzetten, hetgeen trouwens overeenstemde met de voorstelling van zijn onvergetelijke vriend en ambtsgenoot, Ds Kersten, die eveneens een onvoorwaardelijk, algemeen aanbod van genade aan allen steeds heeft afgewezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1953

De Wachter Sions | 4 Pagina's

Synodaal kerkrecht III

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1953

De Wachter Sions | 4 Pagina's