Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PINKSTERWEELDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PINKSTERWEELDE

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En het zal te dien dage geschieden, dat de bergen van zoeten wijn zullen druipen en de heuvelen van melk vlieten en alle stromen van Juda vol van water gaan. Joel. 3 vs 18a.

Wij mensen van de twintigste eeuw — sterk klinkt dat en trots — kijken strak voor ons uit naar de toekomst. Soms houden we de hond boven de ogen, om haar scherper in ons gezichtsveld te krijgen; wetenschap en techniek helpen ons. Eigenlijk leven wij met het oog op die toekomst.

De toekomst, waarvan in de tekst sprake is, is van een andere orde. Joel, de ziener, schouwt haar, voorzover God haar aan hem onthult. Het toekomstbeeld dat hij schetst is niet helemaal helder; de beelden schuiven voor elkaar heen; wat heeft het een, met het ander te doen; het een, dat zo los aan het ander geregen wordt? Dat hoort bij dit schouwen, dit zien, van wat de waarneming te buiten gaat. Dit zien van Gods toekomst, die reeds beginnen is.

Met Pinksteren gaan jongeren en ouderen gezichten zien! De Heilige Geest zorgt daarvoor; Hij schept de ogen voor dit aanschouwen. De gezichten zijn vol van de wonderen Gods. Wij mogen de kijker van het woord in handen nemen, en zo Gods toekomst naar ons toe halen. En, kan iemand zijn ogen niet geloven, het woord is betrouwbaar; God liegt niet. Hij bedriegt ons niet. Daarom is het geen gezichtsbedrog en geen zinsbegoocheling wat wij mogen aanschouwen. Het zijn de wondere daden des Heren. Te mooi om waar te zijn. Het gaat helemaal niet om mooi, het is alleen maar waar.

Wat Joel ziet, is schrikwekkend. Sprinkhanen, die in gesloten gelederen voortkruipen over de grond, langs stam en tak, een leger dat verwoestend verder trekt, alles kaalvreet, honger en angst achter zich overlaat. De wijngaard en het korenveld leveren niets op, de sprinkhanen waren er immers. Dat geschiedt op de dag des Heren. Het is een oordeelsdag, en het is nog geen avond. Bekeert u daarom, eer Hij het volslagen duister maakt. Het is de dag van vrede en overvloed; daarna! God stort de Geest der genade uit, de genade in Christus Jezus. Het oordeel wendt zich tot de genade. De genadetijd duurt, totdat de dag des Heren ten einde is. Zij verduurt het oordeel! De Heilige Geest is zegenrijk werkzaam.

Joel ziet het met verbazing. Hij ziet het midden op de dag, hij ziet het tot in de late avond. Het zal te dien dage geschieden. Op de dag, des Heren. Zijn werkdag, waarop de genade roemt tegen het oordeel en de Geest twist met alle vlees. Met Pinksteren gebeurde het, en nog is het niet vervuld. De dag des Heren strekt zich over de eeuwen uit. Zet zich in de eeuwen door, ook over en in onze twintigste eeuw. Zien we er zo weinig van? Het zal te dien dage geschieden! Wij mogen het verwachten, wij zullen het aanschouwen. Want wij hebben te maken met de levende God, met de Heilige Geest, Die Here is en levend maakt.

In een bevrijdende en verblijdende tegenstelling met de verwoesting, waarvan hij getuige was ziet Joel, de welvaart, de weelde. Hij heeft er geen woorden voor. De beelden kunnen de werkelijkheid van het heil niet bevatten, het is boven iedere voorstelling verheven: dat de bergen van zoete wijn zullen druipen. Juda is een bergland, de hellingen zijn hier en daar met wijnstokken beplant. Ziet u het, de bergen zijn er mee begroeid, de wijnstokken buigen door onder de druivenvracht, druiven waar het sap uitloopt, zonder dat iemand ze uitperst. Er komt geen mensenhand aan te pas, de most stroomt langs de hellingen, de bergen druipen van zoete, jonge wijn. Verblijd u, o land, want de Here heeft grote dingen gedaan. De onvoorstelbare vruchtbaarheid is een teken van zijn heil. Wijn betekent verkwikking. Overvloed van wijn is overvloed van vreugde. Schept vreugde uit wat God deed; vangt de wijn op, die van de bergen Gods druipt, drinkt ze op met volle teugen.

De vrucht van de Geest is blijdschap. De vreugde van het heil, dat God schenkt, in Christus Jezus. Wat waren ze verblijd op de Pinksterdag; het kon niet op. En het kan niet op, als de bergen van zoete wijn druipen. Als de Heilige Geest die vreugde vernieuwt en vermenigvuldigt. Deze zoete wijn maakt de tongen los, die stamelden worden welsprekend. Ze zijn vol zoete wijn! De bedeling van Pinksteren is een zegenrijke bedeling; de bediening van Pinfo stèren, een zegenrijke bediening.

Brulde het vee van honger en vooral van dorst, omdat nergens meer gras groeide, omdat de weidegrond, wildernis werd: de heuvelen vlieten van melk. De kudden mogen grazen, er is groen gras. Wat een melk geven de dieren, de heuvelen smelten, zij vloeien van melk. Melk is room en kaas en boter, kortom levensonderhoud. Vindt u dit overdreven? Alweer, de wonderen treden buiten de oevers van de woorden. Een volk dat van honger moest omkomen, mag leven in overvloed. Onuitsprekelijk, onuitputtelijk zijn de genadegaven Gods! Wijn en melk zijn de gaven van het paradijs. Het woeste bergland wordt een paradijs! De Heilige Geest leidt er ons binnen, de gezegenden des Heren, hebben het goed. Als de heuvelen gaan vloeien, dan behoeven wij niet te verhongeren en te verkommeren. Als alles wat Christus verworven heeft, ons geschonken wordt, komen wij niets te kort. Dat doet nu de Heilige Geest. In de volmacht van de Vader ontvangen, in opdracht van de Zoon. Hij gaat immers van de Vader en de Zoon uit. Er komt wat los, als de Heilige Geest wordt uitgestort. De melk van het Woord, om een voorbeeld te noemen, waarnaar we zeer begerig zijn, tot groei en bloei van het geloof en de liefde. De vloek der onvruchtbaarheid, waaronder wij van nature liggen, wordt uit genade, in een zegen van vruchtbaarheid veranderd. Wie Pinksteren viert, boort niet de bronnen van zijn eigen bestaan aan, plukt geen vruchten van eigen bodem, melkt geen vee uit eigen stal. Hij valt onder deze heilsbeschikking: Dat de bergen van zoete wijn druipen en de heuvelen van melk vlieten.’

Wijn, melk, water. Van meer naar minder? Nee, waar geen water is, daar kan de wijnstok niet tieren, daar kan de wijnstok niet tieren, daar vindt het vee geen voedsel. In het bergland van Juda gaat het allereerst om water! Het is een ruig en droog land. Wil het léven, dan moet het water er doorheen stromen. De woestijn wordt dan een tuin: Wij kunnen ons-nauwelijks voorstellen, hoe dit land om water schreeuwt. U weet uit de Schriften, dat God het land water geeft, en dat daarmee alles wat leeft, gebaat is. Water op het droge, water voor de dorstige. Droogte is dorst, en dorst is dood. Water is levensvoorwaarde en levensweelde: En alle stromen van Juda vol water gaan. Deden ze dat dan niet? Meestal niet! En onder het oordeel Gods helemaal niet. De stromen van Juda. Een groot woord. U kunt ze niet ontdekken in het berglandschap, hoogstens wat diepe sporen, en kale strepen. Daar liep wel eens water door, maar nu zijn ze uitgedroogd. Beddingen, door het water in het landschap uitgeslepen, maar stromen, dat is te veel gezegd. En toch! Plotseling breken de wolken, de regen gutst eer, een gietregen! Hier en daar sijpelt het water over de stenen, het springt over de rotsen, kleine beken vinden hun loop, naar bredere beddingen. Er komt beweging in. Mens en dier zoekt bescherming, zo hevig is de regenval. Zie, de stromen. Inderdaad, daar zijn ze, ze gaan vol water, er is geen houden aan, het klatert van de bergen, het kolkt door de dalen. Het klinkt ons als muziek in de oren. Alle stromen van Juda — het land is er van doorsneden — gaan vol water.

Zo komt de Heilige Geest, zo werkt de Heilige Geest. Daar zijn beddingen, maar ze zijn zo ontzettend droog. Is het zo niet onder ons? Is het zo niet in de gemeente. Het water heeft een bedding; wat is een bedding zonder water? Een beek, een stroom? Het lijkt er niet naar! De gemeente is stellig een bedding, lang geleden stroomde er water doorheen. In uw en mijn leven zijn de sporen van het werk des Geestes te vinden, maar het ligt droog, en stil.

Alle stromen van Juda zullen vol van water gaan. Dat is een rijke belofte. De Heilige Geest brengt alles in beweging, er komt vaart in, onvermoede vaart. Het loopt vol! Het loopt over. Het levende water spoelt over de stenen van onze hardheid heen, het laat zich niet stuiten, het wordt een rivier, schuimend en bruisend, brengt zij vruchtbaarheid in het doodse land. Wie ervan weet, verlangt er naar. Wie ernaar verlangt, vraagt er om. Een land, dor en mat zonder water, roept om het water. Ik zal de hemel verhoren en die zal de aarde verhoren, en de aarde zal het koren verhoren, mitsgaders de most en de olie. Het water gaat stromen door de bedding van de bediening van Woord en Sacrament, van gebed en gebod, hoe verkwikkend, hoe versterkend. Er is water genoeg.

Zeggen wij: Dat kan niet? Dat kan hier niet en nu niet, daarvoor ontbreken de voorwaarden? Wat voorwaarden, als de Here zo mild en zo goed wil zijn! Laat de wijnstok haar blad hangen, vergeeld voor de tijd, zijn de druiven verdroogd en steenhard? Zoekt het vee naar een plekje groen, naar een sprietje gras, en zoekt het tevergeefs, zodat het loeit in stervensnood. Daar ontfermt zich de Here! De stromen, zo waar ze zijn er. En ze gaan, o wonder, vol van water. Dat is van de Here geschied. Dat is de dag die de Here gemaakt heeft: En het zal te dien dage geschieden, dat de bergen van zoete wijn zullen druipen en de heuvelen van melk vlieten en alle stromen van Juda vol van water gaan.

 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

PINKSTERWEELDE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's