Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zuchten van verlangen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zuchten van verlangen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen. (Rom. 8 : 26)

Onze zekerheid hier beneden draagt altijd het kleed van het verlangen om zich heen. Een door de Geest verwekt verlangen. U kent Psalm 42 wel. Over het hijgende hert en de frisse waterstromen. Die gebogen hals. Ver uitgestoken. Door de wind ruikt hij het water al. Maar hij ziet het nog niet. Waar is het toch? Of heb ik mij soms vergist? En nog eens rekt het de hals. Eén en al verlangen is zo'n dier. Reikhalzend verlangen. Beeld van ons hart, dat zucht omdat de Geest ons te machtig is geworden. Ons iets van de volkomen verlossing heeft laten proeven. In onze harten heimwee naar een beter vaderland gelegd heeft.

Laat u nooit wijsmaken, dat de Geest zo'n zwak, zo'n gedurig zuchtende gelovige niet vervuld kan hebben. Of er niet mee van doen wil hebben. Het tegendeel is waar. Moet u horen wat Paulus schrijft: En de Geest komt onze zwakheden mede te hulp. Hij is de Helper bij uitstek. Hij gaat als het ware met ons mee zuchten. Zoals een moeder dat doet bij haar kleintje, dat zo asthmatisch is. Diep zuchten Jorien! Probeer heel diep te zuchten! En dan rustig uitademen. En onderwijl zucht moeder mee. En daar zitten ze dan samen te zuchten, net zo lang tot de kleine Jorien weer wat adem heeft. Zo draagt moeder mee aan de benauwdheid van haar kind.

De Geest komt alle zwakheden mede te hulp. Temidden van al het zuchten vanwege de zonde, klinkt dat als een onverwachte jubel. Er is hulp besteld bij een Held. En die Held is de Geest. Die overvloedig is uitgestort als een verkwikkende regenbui in de woestijn. De tekst is een uitnodiging om in de regen van de Geest te gaan staan. Wie nat wil worden, moet in de regen gaan staan. Nee, het is nog mooier! Bij de Heere God gaat het er nog genadiger aan toe. De Heere kent de kwaal van Zijn zuchtende kinderen wel. Hij weet heel goed dat zuchters veelal geen adem meer hebben. Ze kunnen niets meer grijpen, maar moeten alles ontvangen. Juist daarom komt de Geest naar òns toe. Hij komt onze zwakheden te hulp. 'Mede te hulp komen', daarvoor staat een heel bij­zonder woord in het Grieks van het N.T. Het is nauwelijks te vertalen. Uit drie stukjes is het samengesteld: Samen — ten behoeve van — en: dragen. Samen, ten behoeve van die ander, zijn zware last dragen.
Je hebt een loodzware last op je rug. Je gaat er helemaal gebogen onder. Je staat op het punt van bezwijken. Steeds dieper zak je door. Je zucht het uit. Dan komt je beste vriend naar je toe. Hij ziet je zwoegen. En komt bij je staan, Nee, niet rechtop. Hij buigt ook. Even diep als jij gebogen bent. En dan zet hij zíjn schouder tegen jóuw schouder. En begint samen met jou die loodzware last te dragen. En dan kan het weer verder. Je kunt weer opademen.
Zo komt de Geest onze zwakheden te hulp. En Hij tilt er zwaar aan. Zoals er geschreven staat: In al hun benauwdheid was Hij ook benauwd (Jes. 63 : 9). In al onze zwakheden is Hij mede zwak. De Geest buigt even diep. Waar zal de Heilige Geest dat toch van hebben? Van wie anders dan van onze Heere Jezus Christus? Wie heeft zich meer onder onze last gebogen dan Hij? De Geest is dan ook de Geest van Christus. Alles wat Hij ons geeft, neemt Hij uit Christus. Dan komt Hij naar ons toe om ons in onze zwakheid bij te staan.

Het gevolg van onze zwakheid is ons onvermogen om te bidden naar behoren. Wij weten niet, wat wij bidden zullen gelijk het behoort. Fatsoenlijk bidden is er niet bij. En zover zal het hier beneden ook niet komen. Kunt u dan niet bidden, apostel Paulus? Nee, ik niet. Heeft u de Heilige Geest dan niet ontvangen? Jawel, maar dat is het nu juist. Vroeger dacht ik te kunnen bidden als de beste. Maar nu de Heilige Geest in mij woont, nu kan ik het niet meer.

Wat wordt er over het gebed soms grenzeloos gemakkelijk gedaan. O, zeggen sommigen, heb je wat? Ja, ik heb wat. Nou, dan moet je bidden! Gewoon bidden. Alsof het gebed een automaat is. Kwartje erin, verhoring eruit. Alsof er geen tijden en toestanden in een mensenleven kunnen zijn, dat er geen woord meer over je lippen komt. De pijn in je ziel, of in je lichaam of allebei kan zo groot zijn, dat je alleen nog maar kunt schreeuwen.
Even bidden. Handen samen, ogen dicht. Man, houd toch op! Ik schreeuw het uit! O God, mijn God! Je hijgt naar Boven. Als een hijgend hert. Hier komt hij weer terug. Nu het op bidden aankomt. Plaag uw medebroeder of -zuster niet door temidden van zijn of haar nood te zeggen: Je moet meer bidden man, je moet meer geloven vrouw! Of, nog erger: Als je werkelijk vervuld was met de Heilige Geest, zou je zó niet zuchten. Dan zou je een leven van overwinning leiden. Wee hem, zegt Christus, die één van deze kleinen ergert. Het ware hem beter njiet een molensteen om zijn hals in de diepte der zee gegooid te zijn!
Wat is dat ook voor onzinnige praat? Ziet u dan niet dat zo'n geslagen mens helemaal niets meer kan? Niet meer geloven kan en niet meer bidden kan? Val hem daarmee dan ook niet lastig! Er is een Ander, die voor hem bidt. En er is een Ander, die voor hem gelooft. Deze zwakke, en alle zwakken, zijn behouden door het geloof van Christus (Gal. 2 : 20). En wat de Heilige Geest betreft, Die heeft zo iemand gerust wel ontvangen. Want wij, schrijft Paulus, juist wij die de Geest als eerste gave, als voorschot ontvangen hebben, wij zuchten met de ganse schepping mee. Wij zuchten bij onszelf van verlangen naar de volkomen verlossing.

Wie niet meer bidden kan, wie niet meer geloven kan, die heeft geleerd wat gelovig bidden is. Heere God, zegt zo'n zwakke. Ik kan niet gelovig bidden, want ik kan niet geloven en ik kan niet bidden zoals het behoort. Maar één ding weet ik, en daardoor ben ik vastgehouden: De Geest Zelf bidt voor mij met onuitgesproken zuchtingen.
Zó doet de Geest dat: Al die woordeloze zuchten van mij en al die onbehoorlijke gebeden legt Hij in de doorboorde handen van de Zoon des Vaders. En in die handen van de Zoon wordt het allemaal gereinigd. Hoe het er dan uitziet kan hier beneden niet gezegd worden. Onze zuchten, onze gebeden worden getransformeerd tot hemeltaal. Zij worden op de hoogspanning van de hemel gebracht. Onuitsprekelijke verzuchtingen worden het daardoor. Met onuitsprekelijk wordt steeds bedoeld: De heilige hoogte van de hemel, die in mensenwoorden niet is weer te geven. Op die wijze voert de Heilige Geest het pleit voor ons. Hij doet zogezegd het werk van een advocaat. Hij geeft de goede betekenis aan al die verkeerde woorden van ons. Hij voert rechtsgronden aan in de hemel. Vader in de hemel, zegt de Geest, ook voor dat zwakke kind van U heeft Chrisuts' bloed gevloeid. Hoor haar toch zuchten. Hoor hem kreunen. Zij weten niet wat zij bidden zullen. Maar Ik weet dat wel. Hun hart is vol verlangen. Vol heimwee smeken zij om de erfenis. Zij verlangen naar het openbaar worden van al Uw kinderen. Al met opgestoken hoofde zien zij uit naar de volkomen verlossing. Met reikhalzend verlangen hunkeren zij naar de jongste dag. Zo bidt de Geest voor ons. 'Zo zucht de Geest door alles heen. Hij laat ons, zuchtend, niet alleen' (A.F. Troost).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 mei 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Zuchten van verlangen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 mei 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's