Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van het Reve vrijgesproken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het Reve vrijgesproken

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men zal zich wellicht nog herinneren, dat tegen de schrijver Van het Reve in oktober 1966 vanwege zijn als godslasterlijk aangemerkte uitdrukkingen, door hem in geschriften gebezigd, een boete werd geëist van f 100, - subs, een aantal dagen hechtenis. In november van voornoemd jaar achtte de rechtbank echter dat de schrijver zich wel aan godslastering had schuldig gemaakt, maar dat niet bewezen was, dat hierbij sprake was van smalende godslastering. Op grond hiervan werd Van het Reve wel niet vrijgesproken, maar toch van rechtsvervolging ontslagen.

De Officier van Justitie, de heer Mr. Abspoel, ging toen tegen de uitspraak van de rechtbank in hoger beroep bij het Gerechtshof te Amsterdam. In oktober 1967 wasdeadvokaat-generaal bij dit Hof, de heer Mr. Kemper, van hetzelfde gevoelen als Mr. Abspoel, nl. dat de schildering van God als een dier dat „verwerpelijke handelingen toelaat niet anders dan smalende godslastering kan zijn". Andermaal werd een boete van 100 gulden opgelegd. Veertien dagen later luidde de uitspraak van het Gerechtshof echter, dat niet gebleken was, dat de verdachte bedoeld had God te beschimpen of te honen of op enigerlei wijze uiting te geven aan verachting voor God. Van het Reve werd dan ook vrijgesproken van de hem ten laste gelegde smalende godslastering.

De advokaat-generaal nam hiermede echter geen genoegen en tekende kassatie tegen het arrest van het Gerechtshof aan bij de Hoge Raad.

De vorige week nu heeft de Hoge Raad de advokaat-generaal bij het Amsterdamse Gerechtshof niet ontvankelijk verklaard in zijn beroep.

Dit hoogste rechtskollege was van oordeel, dat niet bewezen is, dat de in de tenlastelegging vermelde passages smalend zijn bedoeld. Derhalve werd Van het Reve door de Hoge Raad vrijgesproken.

Het is wel zeer opmerkelijk, dat de ene jurist het geschrijf van Van het Reve wel smalende godslastering acht te zijn en de andere niet. De Officier van Justitie van de Arrondissementsrechtbank, Mr. Abspoel, toch was van oordeel, dat de desbetreffende uitdrukkingen inderdaad als smalende godslastering moesten worden aangemerkt, bij de uitspraak van de rechtbank werd ook godslastering gekonstateerd, maar werd het smalende karakter betwist.

De advokaat-generaal van het Gerechtshof achtte weer wel, dat van smalende godslastering moest worden gesproken, het Gerechtshof echter was een tegengestelde mening toegedaan. Wij zien hieruit, dat het hierbij in sterke mate aankomt op de interpretatie, waarbij onzes inziens de geestelijke instelling van de rechter wel degelijk een voorname rol speelt.

Atheïsten, die men ongetwijfeld onder de rechters aantreft, zullen tegenover een verdachte als Van het Reve geheel anders staan dan rechters, die in de God des Bijbels geloven.

Mr. Groen van Prinsterer verweerde zich ook reeds tegenover zijn liber'^^3 tegenstanders met op te merken, dat hij wel op de Grondwet de eed had afgelegd, maar niet op de interpretatie, die de liberale heren aan bepaalde artikelen der Grondwet gaven.

Wij zijn het dan ook geheel eens met het oordeel van de heer E. Hofinan, die in het febru ar i-nummer van „Wapenveld" onder meer schreef:

„Qm zijn god te benoemen en elders om uiting te geven aan zijn religie\aze gevoelens schept hij (nl. Van het Reve) echter geen eigen taaisymbolen, maar maakt hij gebruik van de Bijbeltaal. Zo spreekt hij zijn ezelgod aan met „Mijn Heer en mijn God, geloofd weze Uw naam tot in alle eeuwigheid". En op talrijke andere plaatsen maakt hij kwistig gebruik van de Bijbelse woorden om zijn godsbegrip te stofferen. Zo is het wellicht te verklaren, dat velen de god van Van het Reve met God vereenzelvigen. In werkelijkheid houdt de schrijver er echter zijn eigen god op na, die hij met Bijbels taalmateriaal leven in wil blazen. Hij verbindt dan de Naam van God met zijn ezelgod. En niet alleen stelt hij God daarmee als een dier voor, maar bovendien pleegt hij met dat dier seksuele handelingen. Hij spreekt dus zijn godsbeeld aan in termen van God, waarmee hij God identificeert met de zonde.

Li dit openlijk verbinden van God in de gedaante van een ezel met de zonde van Sodom is de godslastering gelegen. Daarmee is God gehoond en vernederd. Op grond daarvan ishetvanzelfeprekend dat „godsdienstige gevoelens" door deze uitlatingen gekrenkt zijn. Het is een demonische lastering God tot een bedrijver van zonde te maken, die Hij verfoeit, en dat nog wel in de gedaante van een ezel. Het is toch wel duidelijk, dat we hier te maken hebben met godslastering".

Uit het vervolg blijkt voorts, dat de heer Hofman aan de gebezigde godslastering wel degelijk een smalend karakter toekent. , , Door echter met de Bijbelse namen van God over zijn god te spreken, geeft hij er blijk van God niet in Zijn waarde te kunnen laten. Van het standpunt van de schrijver uit gezien, vernedert hij God door Hem van Zijn Namen te beroven. Hij acht God Zijn Namen waarschijnlijk niet waard. Dit is wel degelijk krenkend, smalend, d.w.z. vernederend voor brede lagen van ons volk, die deze God van harte dienen".

Het is wel allerbedroevendst, dat Van het Reve met de vrijspraak van de Hoge Raad nu op dezelfde voet kan doorgaan, wat ongetwijfeld van hem te verwachten is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1968

De Banier | 8 Pagina's

Van het Reve vrijgesproken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1968

De Banier | 8 Pagina's