Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„De Heere is uw Bewaarder”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„De Heere is uw Bewaarder”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Psalm 121:5a)

Welgelukzalig is de mens die door genade weten mag een God voor het hart en een Borg voor de ziel te hebben. Immers, zo iemand is getrokken uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht en uit de dood overgegaan in het leven. Daar komt nog dit grote voorrecht bij dat de dichter mag getuigen voor hen. die de Heere leren vrezen: ..De Heere is uw Bewaarder". Neen. zichzelf bewaren kunnen ze niet; integendeel, ze zijn tot hinken en tot zinken elk ogenblik gereed. Moest van henzelf bewaring komen, ze waren allang vergaan, omgekomen in dc strikken van de boze. van satan, de mensenmoorder van den beginne. De dichter heeft er oog voor gekregen dat hij niet voor zichzelf behoefde te zorgen, maar dat de Heere. de Koning van Zijn duurgekochte Kerk. voor hem zorgde voor tijd en eeuwigheid. De berijming zegt dan ook: ..De Heere zal u bewaken, geen kwaad zal u genaken..."

Jonge vrienden, wat zijn we toch arm als we Dt BEWAARDER nooit nodig hebben gekregen. Want weet dit: het is zo'n kostelijk wonder om te mogen weten dat we zelf het roer van ons levensscheepje niet in handen behoeven te houden, maar dat de grote Stuurman Zelf het levensscheepje van Zijn volk en kinderen bestuurt en eens zal brengen in de haven der behoudenis. Wat kunnen er ook in ons jonge leven velerlei stormen op ons afkomen. Dan moeten we soms wel uitroepen: „Wij vergaan", zoals ook de discipelen dat moesten uitroepen.

Zalig voorrecht wanneer de Heere een weinig van dat geloofsvertrouwen schenkt en het oog doet richten op Hem. Die hun Leidsman wil zijn en is in dit moeilijke leven. Voorwaar, de Heere zal nooit Zijn erfdeel begeven. In het dagelijkse leven op aarde hebben we soms dingen, waarover we in het bijzonder onze bewarende hand willen uitstrekken. Maar er is iets anders dat een veel grotere weldaad is. Want waarom is de Heere de Bewaarder van Zijn Sion? Omdat ze in zichzelf zoveel waarde hebben? O nee, wie dat van zichzelf denkt, is niet op de goede plaats. Maar omdat God in Christus Zijn ontfermende hand uitstrekt naar hetgeen in zichzelf geen waarde heeft. Maar naar Zijn eeuwig welbehagen zijn het Zijn lievelingen. Zijn uitverkorenen. Zijn oogappels die Hij beschermt en bewaart. De almachtige God. in Zichzelf bewogen, denkt aan hen in Zijn vaderlijk mededogen. Gaan ze dan door bange zielestrijd: Hij is toch hun Bewaarder. Gaan ze door velerlei aanvechtingen van de duivel: Hij is toch hun Bewaarder. Komen er gevaarvolle tijden in hun leven: Hij is hun Bewaarder en roept ze toe: „Ik zal u niet begeven, noch verlaten". Terecht mochten de discipelen zeggen: ..Tot wien zullen wij heengaan. Gij hebt de woorden des eeuwigen levens". Moeten ze dan door een periode van ziekte, door een operatie of andere moeilijke omstandigheden: Hij is hun Bewaarder.

Mijn lieve vrienden, hebt ge die Bewaarder ooit nodig gekregen? In zaken van dit tijdelijk leven? Als je op reis gaal? Voor je werk of studie? Maar bovenal opdat dc getrouwe Bewaarder onze onsterfelijke ziel zal bewaren. Als we God de Heere leren vrezen met een kinderlijke vreze dan zal Hij ons bewaren. „De HEERE zal u bewaren, uw ziel zal Hij bewaren!" Of leeft ge nog naar het goeddunken van uw hart? Weet dan dat we dan in de ure van nood en dood geen Bewaarder hebben en dat is verschrikkelijk.

Jonge mensen, bedenk toch: ie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Bedel daarom om bewaring van de hemel. En wie echt een bedelaar gemaakt wordt, zal niet teleurgesteld uitkomen. En zijn er onder onze jonge mensen die de Heere vrezen, die door veel innerlijke strijd moeten en maar niet kunnen geloven dat de Heere ook hun Bewaarder wil zijn? Hij lere je afzien van mensen en omstandigheden en opzien naar Hem. Die de getrouwe Bewaarder is van Zijn duurgekochte Kerk. Hij heeft beloofd dat Hij nooit laat varen de werken Zijner handen. „De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tol in der eeuwigheid". (Psalm 121:8)

Beekbergen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's

„De Heere is uw Bewaarder”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's