Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus de enige weg tot behoud voor christenen èn Joden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus de enige weg tot behoud voor christenen èn Joden

Een vraaggesprek met Rev. Baruch Maoz

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op een zaterdagavond zijn we met zo 'n twintig jongeren bijeengekomen ten huize van de familie Mauritz in Kamerik. We. hadden daar een vraaggesprek met Rev. Baruch Maoz - zelf een Jood - die tot het geloof in de Messias is gekomen en predikant is van een kleine christelijke gemeente in Israël. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onder andere hoe hij christen en uiteindelijk predikant geworden is. het werk van de organisatie Christian Wit ness to Israël en zending bedrijven onder de Joden. Al met al stof genoeg voor een boeiende avond.

Bent u in Israël geboren? Nee. ik ben in de Verenigde Staten geboren en in 1953 met mijn ouders geëmigreerd naar Israël.

Hoe bent u tot het geloof in de Messias gekomen?

Mijn ouders waren geen christen. Integendeel, ze waren overtuigde Joden. Mijn vader was zelfs voorzanger in de synagoge. Ik bracht mijn diensttijd door in Eilat. in het uiterste zuiden van Israël. Daar werd ik erg aan-

gesproken door hel leven van een christelijke familie, die ik er ontmoette. Ik leefde in de veronderstelling dat de boodschap die ze brachten niet voor mij was. Ik was immers een jood en voor mij was er een andere weg tot God.

Toen ontmoette ik daar een Jood die christen was en bemerkte dat het feil dat hij christen was niels afdeed aan zijn Joodse identiteit. De Heere gebruikte Zijn Woord. gebracht door deze christenen. om mij tot de overtuiging van mijn zonden te brengen, maar ook bracht het me tot dc enige weg tot behoud: Jezus Christus.

Hoe werd u predikant?

Na mijn bekering kreeg ik van meet af aan dc begeerte om de schatten van het Evangelie en de vreugde die mijn deel was geworden te delen met anderen. Toch was er veel schroom, omdat ik in Eilat bekend stond als iemand die dingen deed waar | een predikant zich voor zou schamen.

Toen bood iemand mij aan een theologiestudie te betalen. Ik ging daarop naar Wiek College, een onbekende universiteit in Schotland. Ik had daar een hoogleraar die dc Westminster Confessie onderschreef. Daar heb ik het leerstuk van dc vrije genade, het kernleerstuk van dc Reformatie, leren kennen en omhelzen.

In 1969 ben ik bevestigd als predikant en vertrokken naar Israël naar een plaats ongeveer 15 kilometer zuidelijk van Tel Aviv. Ik kende er twee of drie christenen. Ieder ging echter naar zijn eigen gemeente in een andere plaats. Toen rees bij mij dc gedachte dat het goed zou zijn als deze christenen in de eigen plaats naar de kerk konden. Op basis van de Westminster Confessie werd in het Hebreeuws een belijdenisgeschrift gemaakt, waaraan zaken zijn toegevoegd die specifiek in Israël van groot belang zijn. In 1974 zijn we toen begonnen met samenkomsten bij mij thuis, terwijl in 1976 de gemeente reeds achttien gezinnen telde.

Bent u daar predikant van uw eigen gemeente of predikant namens de organisatie Christian Wil ness to Israël (Christelijke getuigenis aan Joden)?

Mijn werk in Israël bestaat

uit twee delen. Enerzijds ben ik predikant van mijn eigen gemeente en anderzijds verricht ik werk voor Christian Witness to Israël in Israël. Mijn gemeente cn Christian Witness to Israël staan los van elkaar.

Waar ligt het begin van de organisatie Christian Witness to Israël.' Wie waren de oprichters?

In 1842 maakten Robert Murray McCheyne en Andrcw Bonar een reis naar Israël. In 1843 schreven zij een verslag over deze reis, met daarin een advies om een interkerkelijke organisatie op te richten voor getuigenis onder de Joden. Dit was de aanzet tot de oprichting van Christian Witness to Israël. Het hoofddoel van Christian Witness to Israël is dan ook om het Evangelie onder de Joden te prediken. Deze organisatie is werkzaam onder de Joden in verschillende landen onder andere Australië. Groot-Brittannic, Canada, Nieuw Zeeland. Frankrijk. India en Israël. In Israël concentreert het werk zich met name rond het publiceren van bijbelstudiemateriaal en meditatieve uitgaven. Daarnaast hebben wc twee periodieken, een voor ouderen en een voor jongeren, worden veel boeken vertaald en vestigen we dc aandacht op Christian Witness to Israël door middel van advertenties in dagbladen.

In het evangelisatiewerk is het belangrijkste dat dit werk door de kerk gedaan wordt. Wij zien hel dan ook als een taak voor Christian Witness to Israël om de kerk te stimuleren haar plicht te doen in deze. Werkt Christian Witness to Israël alleen onder de Joden? Nee. maar het Evangelie brengen aan Joden is wel ons hoofddoel.

Waarom moet het Evangelie in de eerste plaats aan de Joden worden gebracht?

Omdat het uit de hele Bijbel blijkt dat de Joden ccn bijzondere plaats hebben. In het bijzonder blijkt dit wel uit Rom. 9-11.

In Hand. 11 zien wc dat de andere apostelen verbaasd en zelfs geërgerd zijn als Petrus tot cle heidenen gegaan is met het Evangelie, omdat zij de voorhuid hebben en dus niet die speciale plaats hebben die de Joden hebben.

In Ef. 2 beschrijft Paulus zijn nieuwe ontdekking: eerst waren de heidenen vervreemd van het burgerschap Israëls en vreemdelingen van de verbonden der belofte en leefden ze zonder Christus en zonder hoop in de wereld. Nu heeft God de afscheiding weggenomen en zijn ze één met dc Joden.

Degenen die eertijds verre waren zijn nu nabij gebracht, hl Hand. 11 cn Ef. 2 blijkt uit de manier waarop over hen gesproken wordt dat de Joden een bijzondere plaats houden.

Het sterkste argument is Rom. 1:16, waar Paulus schrijft dat het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid, eerst de Jood cn ook de Griek. In feite zie je dit ook terug in de wijze waarop in Handelingen het Evangelie gebracht wordt: e apostelen gingen eerst naar de Synagoge en daarna pas naar de heidenen.

Waarom wordt het Evangelie steeds eerst aan de Joden gebracht en daarna pas aan de heidenen? Je kunt dat zien als een uitdrukking van Gods trouw. God houdt Zich aan Zijn Woord.

In Rom. 11 zie je toch juist dat het Evangelie in deze tijd aan heidenen gebracht wordt en dat de tijd. waarin de Joden het Evangelie zullen horen nog komt?

Jullie denken bij het verstaan van dit bijbelgedeelte teveel in ccn lijn van opeenvolgende gebeurtenissen. Paulus gaat

juist naar de heidenen om de Joden jaloers te maken. In Rom. 11:13 en 14 zegt hij dat hij is gaan preken tot de heidenen, opdat de Joden zullen komen. Dit is een logische en geen chronologische volgorde. In de tussentijd zijn er toch nog uit de Joden bekeerd geworden: ods werk onder dc Joden staat niet stil.

Is de spits van ons zendingswerk dan verkeerd? Wij bedrijven zending in onder andere Irian Jaya en Nigeria, maar niet onder de Joden.

Ja en nee. het is zeker niet verkeerd om zending te bedrijven onder andere volken. In Matth. 28:19 geelt de Heere Jezus aan. dat cr uit alle volken toegebracht moeten worden. Hij wil dan ook niet dat we stilzitten of ons alleen richten op de Joden.

Toch moeten we de Joden niet vergeten in ons zendingswerk.

Hoe moeten we de Joden benaderen met het Evangelie?

Als elke andere zondaar: we moeten hen onomwonden zeggen dat ze een Zaligmaker nodig hebben. Met nadruk wil ik stellen dat Jezus Christus voor heidenen èn Joden de enige weg tot behoud is. De Heere Jezus zegt zelf dat niemand tot de Vader komt dan door Hem.

Maar hebben wij na de kruistochten en de holocaust nog het recht om deze boodschap tot de Joden te brengen?

Wat heeft de holocaust met het brengen van het Evangelie te maken? Het waren zogenaamde christenen die deze misdaden begingen. Jullie moeten juist door je houding het verschil duidelijk maken. Het is juist het grootste teken van liefde tot hel Joodse volk om hen het Evangelie te brengen, de boodschap van vrije genade en mogelijkheid van vergeving der zonden. Het is een uiterste vorm van antisemitisme om aan andere volken het Evangelie wel te brengen, maar dit de Joden le onthouden.

Zijn de redenen die aangevoerd worden om hel Evangelie niet aan de Joden te brengen vaak geen drogredenen? Is het vaak niet zo dat er een aarzeling is, omdat men het Evangelie niet volledig gelooft? Als de schuld, die het christelijke Westen wel degelijk heeft, op de schouders drukt, moeten zij zich niet hierachter verschuilen, maar tot Christus gaan. Bij Hem is vergeving.

Hierna besloot Rev. Maoz met ons dc avond. Hij las met ons Galaten 2:11 tot het einde. Rev. Maoz maakt twee opmerkingen naar aanleiding van het gelezen gedeclle.

Paulus verwijt hier Petrus huichelachtigheid, omdat hij zich afscheidde van de gelovigen uit de heidenen toen er gelovigen uit de Joden kwamen, terwijl hij eerder met de eersle leefde als een christen onder christenen. Paulus wijst hem erop dat de Joden niet anders in Christus zijn dan de heidenen, omdat ze beiden gerechtvaardigd moeten worden door het geloof van Jezus Christus.

De tweede opmerking die hij plaatste had tc maken met een belangrijk discussiepunt in Israël: moeten christenen uit de Joden de wet houden? Petrus en Paulus kwamen tot Christus en werden ontdekt aan hun schuld door dc wet: ze stierven aan de gerechtigheid die uit dc wel is. In Christus kregen ze een nieuw leven en waren vrij van de dienstbaarheid van de wet. Daarom moeten ze niet teruggaan tot het houden van de wet tot rechtvaardigheid. Alleen Christus heeft Gods wet volkomen gehouden. Omdat alleen Christus zalig kan maken en niet de wet. moeten ook de Joden alleen tol Christus gaan.

Daarna eindigde Rev. Maoz met gebed.

Nog wat napraten...

Hoe is de positie van christenjoden in Israël?

Israël is een democratie, maar de mensen zijn niet gewend om democratisch tc leven. Meer dan 50% is afkomstig uit landen waarin geen democratie is (Arabische landen. Sovjet-Unie). Er is dus vrije meningsuiting voor christenen, maar ze ontmoeten veel tegenstand. Deze tegenstand komt tot uiting in verstoorde familierelaties - toen Rev. Maoz zijn moeder vertelde dat hij christen was geworden, gooide zij zijn koffer uit het raam van haar Hat en verzocht hem er achteraan te springen - . demonstraties bij kerkdiensten cn vandalisme aan het kerkgebouw. Al deze dingen gebeuren niet elke dag, zodat gezegd kan worden dat dc meeste messiasbelijdende joden een normaal leven leiden.

Hoe wordt de zondag in Israël.' gehouden

Omdat de zondag een wettelijk vastgelegde werkdag is. kunnen we onze kerkdienst alleen op zaterdag houden. Eerst waren er twee diensten achter elkaar, maar om praktische redenen kan dit momenteel niet meer en hebben we één dienst. Een week van te voren is bekend welk gedeelte overdacht zal worden. Verschillende, niet alle. mannen gaan voor in de dienst. We bespreken zowel het Oude als het Nieuwe Testament.

Een dienst ziet cr ongeveer als volgt uit. We beginnen om ongeveer half 11 en zingen en bidden eerst, wat ongeveer twintig tol zestig minuten duurt. Daarna gaan de kinderen naar een soort zondagschool. Dan volgt de overdenking, waarvan de lengte afhangt van hel aantal keren dat de spreker onderbroken wordt door vragen vanuit dc gemeente. Na de dienst is er gelegenheid om met de voorganger van gedachten te wisselen over dc preek. Dit duurt ongeveer twintig minuten, maar het kan ook wel eens uitlopen lot vijftig of zestig minuten. Mecslal gaan we om ongeveer één uur of half twee naar huis.

Dc gemeente bestaat uit ongeveer 120 mensen en groeit wekelijks. Er is inmiddels een ernstig ruimteprobleem.

Hoe komt het dat er een goede hand is tussen Israël en Nederland?

Dit komt voornamelijk door het vele goeds dat de Joden in Nederland ondervonden hebben tijdens de Tweede

Wereldoorlog. Helaas heeft dit zich tot nog toe alleen maar vertaald in economische banden, en nog niet in een drang om het Evangelie in Israël te verkondigen.

Dc orthodoxe Joden maken ook misbruik van de holocaust door de christenen in Nederland te laten geloven dat je het Evangelie na de holocaust niet meer aan de Joden kunt brengen. Dat verklaart de aarzeling bij velen.

En als het gaat om de vraag: wat is waarheid? dan is de kernvraag niet: heb ik of heb jij de waarheid, maar: erken je dat Jezus de Zaligmaker is? Is Hij jouw Zaligmaker? Dit is de vraag waar het om gaat.

Woerden

J. de Wildt

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's

Jezus de enige weg tot behoud voor christenen èn Joden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's