Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE KRACHT DES GEBEDS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE KRACHT DES GEBEDS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel. Elia was een mens van gelijke bewegingen als wij, en hij bad een gebed dat het, niet zoude regenen; en het regende niet op aarde in drie jaren en zes maanden. En hij bad wederom en de hemel gaf regen, en, de aarde bracht hare vrucht voort. Jac. 5:16b-18

De: God des Verbonds heeft in het natuurverband met Noach, na de Zondvloed, vastgelegd dat zaaiing en oogst, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht, niet zullen ophouden.

Het jaargetijde van zaaiing is weer aangebroken en in de bereide aarde wordt het zaad gebracht, wat onder de zegen des Heeren vruchten zal voortbrengen, dertig-, zestig- en honderdvoudig tot Onderhouding van ons tijdelijk leven. Zaaitijd is tevens gebedstijd van de vierde bede, door de grote Voorbidder in hart en mond van Zijn gemeente gelegd: „Geef ons heden ons dagelijke brood”, dat is: Wil ons met alle nooddruft des lichaams verzorgen, opdat wij daardoor bekennen, dat Gij de enige oorsprong alles goeds zijt en dat noch onze zorg en arbeid, noch Uw gaven, zonder Uw zegen ons gedijen en dat wij derhalve ons vertrouwen van alle schepselen aftrekken en op “U alleen stellen.

Het gebed is een van de vele gouden schakels in de keten van Gods raadsvervulling, ook wat betreft de tijdelijke of lichamelijke nooddruft. Het gebedsleven wordt dan ook in de Catechismus het voornaamste stuk der dankbaarheid geriemd; hetwelk God van ons vordert.

In onze tekst dringt de Apostel Jacobus dan ook bijzonder aan tot het gebed en wijst tevens aan wat een krachtig geloofs gebed van een rechtvaardige vermag bij de grote Hoorder der gebeden, wijl Hij het geroep Zijns Volks hoort en verhoort. Welk een licht doet dit Gods-woord over ons gebedsleven opgaan tot onderzoeking en zelfbeproeving; in dit licht bemerken wij hoe krachteloos ons gebedsleven is; een ijdel verhaal van woorden, harteloos en reukeloos, dikwijls meer een toespraak tot, dan een aanspraak van God. Alle gebeden met gebedsbegaafdheid en bewogenheid uitgesproken, zijn geen krachtige gebeden, hoe strelend dezelve ook zijn mogen voor het niet geestelijk onderscheidende oor, in het Oor van Hem die de harten proeft, klimmen ze niet op als toegericht welkriekend reukwerk wat, Plein aangenaam is en verhoord wordt.

De oorzaak van ons krachteloos gebedsleven is dit:.we, missen van nature alle rechte kennis van onze nood en ellendigheid, rijk en verrijkt en geen dings gebrek, onwetend van onze ellendigheid, jammer, armoede, blindheid en naaktheid; mitsdien zijn we vreemdelingen van een krachtig geloofsgebed.

Doch ook na ontvangen genade wordt zo weinig bemerkt het doorgaande werk der ontdekking aan onze geestelijke nood en ellendigheid, wel veel holle klachten over ellende, doch geen grondige kennis van: „Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods.” Hoe noodzakelijk is voor Gods kinderen dat wij ons levenlang onze zondige aard hoe langer hoe meer leren kennen, om des te begeriger te zijn om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken.

(Wordt vervolgd)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1962

The Banner of Truth | 8 Pagina's

DE KRACHT DES GEBEDS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1962

The Banner of Truth | 8 Pagina's