Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Heilig Avondmaal (16, slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Heilig Avondmaal (16, slot)

Bijbelstudie (1 Korinthe 11:17-34)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want indien wij onszelven oordeelden, zo zouden wij niet geoordeeld worden. Maar als wij geoordeeld worden, zo worden wij van de Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden. Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, verwacht elkander. Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt. De overige dingen nu zal ik verordenen, als ik zal gekomen zijn. (1 Korinthe 11: 31-34)

Nadrukkelijk is naar ons toegekomen dat bij een verkeerde Avondmaalspraktijk de gevolgen op geestelijk en natuurlijk gebied groot kunnen zijn. Waar in de gemeente de bijzondere roeping tot geestelijke tucht wordt verzaakt, daar heeft dat schadelijke gevolgen. De vorige keer hebben we gezien wat die gevolgen waren en ook dat dit aan de orde is, zowel bij een onverantwoordelijk aangaan als bij een onverantwoordelijk afblijven. Niet voor niets besluit de apostel dit gedeelte over het aangaan tot het Avondmaal dan ook met de bovenstaande laatste verzen. In vers 31 schrijft hij: ‘Want indien wij onszelf oordeelden, wij zouden niet geoordeeld worden.’ De apostel doelt hier weer op de rechte zelfbeproeving. Deze houdt immers in, een oordelen van zichzelf. Als de leden van de gemeente te Korinthe dit meer deden, zouden zij zich van het Avondmaal hebben onthouden om dit niet op een onwaardige wijze te gebruiken. Of, en dat zou béter zijn en dáárom ging het, zij zouden hun zonden beleden en zich bekeerd hebben. Op die manier zou de weg open gekomen zijn voor een viering van het sacrament van het Heilig Avondmaal op een waardige wijze. En dan ook zouden de Korinthiërs, naar de mens gesproken, de Heere niet gedwongen hebben om hen met Zijn oordelen te bezoeken. Daarom zet de apostel deze oordelen nog in een bijzonder licht. ‘Als wij geoordeeld worden,’ zo schrijft hij verder nog, ‘zo worden wij van de Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden.’ De apostel Paulus wil hier natuurlijk zeggen, dat die oordelen, juist omdat zij nog niet definitief waren, een positieve bedoeling hadden. Het waren tuchtroeden van de Heere, wel straffen, maar genadige bewijzen, dat Hij hen nog niet had losgelaten. Roepstemmen, om hen nog tot bezinning en bekering te leiden! En zou dit inderdaad gebeuren, dan zouden zij niet eenmaal als de ongelovige wereld door het eindgericht getroffen worden…

Hartelijke opwekking
Vele dingen heeft de apostel Paulus in dit gedeelte aan de gemeente van Korinthe geschreven. Dingen die hem zeer op het hart lagen als het ging om de daar aanwezige verkeerde Avondmaalspraktijk. Zij kwamen niet tot beter, maar tot erger samen (vs. 17). Het is dan ook te begrijpen dat de apostel na alles, wat hij geschreven heeft, eindigt met de hartelijke opwekking in vers 33: ‘Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, verwacht elkander.’ Met andere woorden: houdt uw liefdemaaltijden en vooral het Avondmaal niet in die verkeerde gesteldheid, zonder de echte liefde en levend geloof. Laat het anders zijn. Staat daarnaar! Het is, als horen wij deze opwekking ook tot óns gericht. Wij mogen het Avondmaal nooit zomaar mijden, ook niet zomaar gebruiken. Matthew Henry zegt: ‘Door ons eigen wangedrag kunnen onze heilige plichten een middel voor onze verdoemenis worden. Christenen kunnen de sabbat vieren, leerredenen horen, de sacramenten gebruiken, en daardoor slechts hun schuld vermeerderen en zwaarder oordeel over zich brengen.’ En ik schrijf daarbij: wat het Avondmaal betreft, geldt dat voor een onverantwoordelijk aangaan én afblijven. En daarom legde de apostel er zoveel nadruk op dat het gaat om een aangaan niet zonder de rechte zelfbeproeving en voorbereiding, in levend geloof.

Uitzien
Dan krijgt dit ‘verwachten’ ook een diepe zin. Wij wachten op elkaar om samen in geloof en broederlijke liefde toe te treden, wachtend op onze Heere, Die aan Zijn tafel wacht op de Zijnen! Dan komt er dat zegenrijke uitzien naar de Heere. Dan zeggen we het met Micha: ‘Maar ik zal uitzien naar de HEERE, ik zal wachten op de God van mijn heil; mijn God zal mij horen.’ Waar er zo een komen is tot de tafel des Heeren, in de weg zoals de apostel ons heeft voorgehouden, dan zal dat niet zonder zegen zijn. Dan worden allen die de Heere toebehoren aan Zijn tafel gesterkt en getroost. Gesterkt en getroost door Hem, Die de hemelse Gastheer is, het Brood dat uit de hemel is nedergedaald en dat aan de wereld het leven geeft. Waar Hijzelf zo aanwezig is en ook het gelovig gebruik van de tekenen zegent, door de Heilige Geest, dan gaat er ook iets van de Avondmaalsviering uit. Dan wordt nieuwe kracht en geloofsversterking ontvangen. Zekerheid aangaande dat wonder van ‘Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood had moeten sterven.’ En dan bloeit ook de liefde onder elkaar op. Waar er een recht verstaan is van de geestelijke dingen, kan dat niet anders. Het is ons gebed dat het zo ook de praktijk mag zijn in de gemeenten. Tot eer van God, tot versterking van het ware geloof en jaloersmakend ook naar hen toe, die nog onverschillig voortleven. Het is onze hartelijke wens dat deze Bijbelstudies over 1 Korinthe 11 vers 17-34, die we nu zullen beëindigen, daartoe ook mochten bijdragen.

Vanaf volgende week zal ds. M. van Sligtenhorst te Poederoijen - Haaften de Bijbelstudies verzorgen. De redactie wenst hem daarbij Gods zegen toe.

Sprang-Capelle, ds. W.M. van der Linden

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 augustus 2014

Kerkblad | 24 Pagina's

Het Heilig Avondmaal (16, slot)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 augustus 2014

Kerkblad | 24 Pagina's