Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. G. ZWERUS †

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. G. ZWERUS †

22 maart 1906 - 8 september 1968

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Betrekkelijk nog onverwachts is onze geliefde broeder Ds. G. Zwerus in de nacht van zaterdag op zondag 8 september 1968 om kwart voor één overleden. De Heere vergunde hem de eeuwige sabbat in heerlijkheid in de onmiddellijke gemeenschap van zijn Koning, Goël en Losser te mogen ingaan. Wat zal dat voor hem geweest zijn, zo ineens in die onuitsprekelijke heerlijkheid zijn ogen te mogen opslaan om nu verlost van een lichaam der zonde en des doods, van alle vijanden en van zichzelf, God drieënig volmaakt alle eer, lof, aanbidding en dankzegging te mogen toebrengen. Welk een nacht is die nacht van sterven immers voor hem geweest om nu aanstonds de volle dag van Gods liefde en genade eeuwig in te gaan, daar waar het licht nooit meer uitgaat. Voor hem was het toen:
„Nu ga ik op tot Gods altaren,
tot God, mijn God, de Bron van vreugd,
dan zal ik juichend stem en snaren,
tot roem van Zijne goedheid paren.
Die na kortstondig ongeneugt',
mij nu eindeloos verheugt".
Een veelbewogen leven heeft onze geliefde broeder hier gehad. Welk een smarten en droefenissen heeft hij daarin moeten doormaken. Hoe ernstig ziek is hij in Amerika, zowel als hier in ons land geweest, zó zelfs, dat zijn behandelende doktoren hem meer dan éénmaal hebben opgegeven.

Maar de Heere betoonde zijn God te willen zijn, Die in Chrlstus hem voor Zijn rekening genomen had en zijn leven en sterven ia Zijn hand had. Als een wonder voor f de wetenschap, die dit onmogelijk verklaarde, mocht hij telkens herstellen en zelfs zijn geliefde arbeid verrichten. In Nunspeet verloor hij temidden van al zijn behoeftige omstandigheden ook nog zijn zo zeer geliefde vrouw, met welke hij met zeer nauwe banden natuurlijk en geestelijk verbonden was. Zelfs werd hij daarna innerlijk gedreven om het beroep, dat hij uit Slikkerveer kreeg, te aanvaarden. Met welk een groot genoegen, waarbij de Heere hem veel opening in Zijn Woord gaf, mocht hij daar van zondag tot zondag voorgaan en met de herdersstaf verder in de dagen der week de gemeente leiden en tot zegen zijn. Nog maar drie weken geleden heeft hij, hoewel hij zich erg ziek gevoelde, de gemeente aldaar op zondag nog éénmaal gediend.

Spoedig daarna vonden zijn behandelende doktoren echter het noodzakelijk, dat hij opgenomen werd in het ziekenhuis te Dordrecht. Hoewel hij erg zwak was, leek het, zoals zijn kinderen mij mededeelden, bij ogenblikken of hij toch nog weer herstellen zou. De Heere had het echter anders voorzien en sprak als het ware: „Het is nu genoeg, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt ge getrouw geweest, over veel zal Ik u zetten. Ga in in de vreugde uws Heeren". De Heere mocht de familie sterken en anderzijds geven met jaloersheid te blikken op het zeer grote voorrecht, dat de Heere hun zo beminde en zeer geliefde vader geschonken heeft. De Heere neme genadiglijk de ledige plaats met Zichzelf in, want dan zal bij die ervaring er geen misgunnen zijn van het heil, dat hun vader nu verkregen heeft.

Wel zijn de slagen voor hen zwaar, daar ze eerst hun zo geliefde moeder zich zagen ontvallen en nu hun vader. Van harte mag echter geloofd worden, dat ook hun moeder in heerlijkheid is ingegaan, zodat ze nu elkander in de Heere aan Zijn gezegende voeten weer mogen ontmoeten om nu volmaakt God te eren en zich in Hem te verlustigen. De gemeente van Slikkerveer vergunne de Heere te mogen berusten in Zijn beleid. Zeer kort hebben ze hun geliefde leraar maar mogen bezitten, van slechts verleden jaar mei.

Opgemerkt mag echter worden, dat God Zijn doel heeft met al Zijn werken. Het kome maar uit, dat de Heere de korte tijd van zijn verkeer onder hen nochtans voor velen bij aanvang of voortgang ten rijken zegen heeft willen stellen.

Hij doe maar verkleefd zijn aan Zijn trouw, opdat Hij de ledige plaats, die er nu gekomen is, genadig vervulle ai Zijn dienstwerk onder hen bestendige. Alle rechten zijn onzerzijds verbeurd, maar in soevereine ontfermingen verblijde de Heere in alle droefheid de gemeente door Zijn daden, en sterke en trooste allen, die treuren in het verlies. Ds. Zwerus werd in 1949 kandidaat, diende na zijn bevestiging als eerste gemeente de gemeente Middelharnis, in 1954 vertrok hij naar Sunnyside, U.S.A. en kwam in 1961 weer terug om de herdersstaf op te nemen te Nunspeet. Verleden jaar, 25 mei 1967, kwam hij naar zijn laatste gemeente Slikkerveer.

Rotterdam-West

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 1968

De Saambinder | 4 Pagina's

Ds. G. ZWERUS †

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 1968

De Saambinder | 4 Pagina's