Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bron van vreugde (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bron van vreugde (2)

De boodschap van de vreugde

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als er één boek is dat ons van vreugde, echte diepe, hartvervullende vreugde spreekt - is dat zeker niet een werk waarvoor de gedachten opkwamen in het hart van een mens!
Wij mensen gaan, sinds de paradijspoort van het volmaakte ons door onze Schepper gegeven leven achter ons gesloten moest worden, de weg door het tranendal van zorg en moeite, verdriet en kruis.
Wij kunnen er van dromen hoe het zou moeten zijn, hoe wij het zouden willen hebben in ons leven, in ons huis en huwelijk, in onze gemeente en kerk, in heel onze samenleving, opdat geluk en vreugde onze harten vervullen zou, maar het blijft een tasten naar een onbereikbaar ideaal. Hooguit een stamelen over datgene wat wij niet kunnen maken en niet hervinden, omdat we het kwijt zijn.
De weg naar de boom des levens is door God in Zijn rechtvaardige wijsheid geblokkeerd.
En de mens die buiten Gods levenshof de weg gaat en moet gaan naar de laatste einder, leeft niet meer vreugdevol. Hij moet vechten om in leven te blijven. Hij kent een strijd om zich te handhaven tussen en tegenover allerlei mensen en machten die zijn leven bedreigen. Zijn vreugden die hij zoekt zijn vaak vervulling van zijn egoïstische wensen, zijn zo al niet zondige begeerten, dan toch vaak materiële voordelen en gemakken. Hij is blij als zijn begeerten vervuld worden. Als zijn leven wat veraangenaamd, zijn kruis wat verlicht, zijn invloed wat vergroot wordt. Zijn verlangen richt zich op wat zijn tijdelijk bestaan wat kan vergemakkelijken. Zelfs zo diep kan het zondig egoïsme ingevreten zijn in zijn bestaan, dat de vreugden die hij begeert te beleven aan en ook ontvangt uit de liefde die hij geeft aan zijn kinderen, aan anderen die hij helpt en dient (óók aan Godsdienst) een stukje zelfhandhaving en zelfbevrediging zijn.

De hoogste vreugde kan slechts daarin bestaan als het diepste verlangen van het mensenhart vervuld wordt, of hij dat verlangen nu bewust onderkent of niet.
Het is het heimwee naar hèt leven, naar een volmaakt, niet meer door de zonde benauwd en overschaduwd en door de dood bedreigd leven. Eeuwig volmaakt leven in de volle ontplooiing van de hoogste idealen van het mensenhart.
Immers vreugde koop je niet, vreugde maak je niet - vreugde wordt geboren.
Vreugde raakt het leven van ons hart.
Het is het blij gevoel dat ons hart in gloed zet, zodat het uitstraalt in ons oog, ons doet lachen en opwekt om lichamelijk er uiting aan te geven (zingen, klappen, springen, dansen, jubelen) ons vervult en uittilt boven al het andere.

Leest u de Bijbel maar eens na hoe de oosterling uiting gaf aan zijn vreugde!
Dan zingt Mirjam een rei en danst met de vrouwen. De mond van de ballingen wordt dan vervuld met lachen en hun tong met gejuich (Ps. 126); dan danst en huppelt David van vreugde met het gewone volk bij het opvoeren van de ark; dan zingen de herders in Bethlehems straatjes. Op het pad van de komende Koning worden kleren gespreid en met palmtak-gewuif klinken de Hosannahs.
De bergen en heuvels en heel de schepping worden opgewekt op te springen en te juichen. De volken worden geroepen tot eer van God grootheid:

Handklapt en betuigt
onze God uw vreugd'.
Wees tesaam verheugd;
Zingt des Hoogsten eer.
Buigt u voor Hem neer ... (Ps. 47).
De vreugde wordt daar geboren waar het voorwerp van ons heimwee, ons streven, ons diepste verlangen verkregen of bereikt wordt.
Niet waar wij onszelf maar mee troosten en trachten blij te maken en wat dikwijls maar kortstondige vreugd geeft en geen blijvende waarde heeft, kan ons hart vervullen.
De echte vreugde is daar waar het object - het voorwerp - van onze hartewens overeenstemt met of verkregen wordt door het subject dat er naar verlangt.
Nu zijn er vele noden en veel begeerten deswege, die vervuld kunnen worden en dan een korte vreugde geven in ons leven, maar hun blij makende waarde spoedig verliezen. Alles is zo kort, en zo betrekkelijk in ons leven dat niet weet wat de avond brengen zal en de dag van morgen - die ook weer genoeg zal hebben aan zijn eigen zorg en kwaad - voor ons inhoudt. Ons leven blijft staan onder de dreiging van de dood.
Waar het diepste heimwee van een mensenhart naar uitgaat, wat hij dikwijls onbestemd zoekt en wat hij absoluut nodig heeft is hier beneden niet!
Het LEVEN, gereinigd en herschapen in het feest van de verzoende gemeenschap met zijn God!
Leven, onbedreigd en ongestoord in verzadiging van vreugde - dat is gedrenkt worden uit de bron van de vreugd. God Zelf. Die God die de Levensfontein geopend heeft in de woestijn van beneden in Jezus Christus.
Daarom geen mensenwoord-Gods Woord, de Bijbel is hèt boek van de vreugde. God openbaart en zegt ons daarin wie Hij is, wat wij zijn, wat wij hadden en door onze eigen schuld kwijt zijn, maar door Zijn genade weer ten volle in al de herschapen rijkdom, verdiend door de Overwinnende Borg van Zijn volk die in de troon zit, om niet kunnen krijgen. Eeuwig leven in volkomen zaligheid en ongestoorde vreugde!
De Bijbel-Gods Woord, vol gebod en dreiging, vol van menselijke ongehoorzaamheid en ellende vanwege ons ongeloof, overschaduwd door oordelen en straffen.
Maar dwars daar door heen en ver er boven uit een boek van vreugde en blijdschap van het levensfeest waarin het begon en waarin het naar God welbehagen eens weer zal eindigen voor allen die dorstend leren drinken uit de fontein van Zijn heil. Het boek van het evangelie, de blijde, goede en betrouwbare boodschap van genade voor zondaren en thuiskomst voor verloren zonen en dochters.
Zowel het Oude als het Nieuwe Testament zijn vol van die vreugde voor mensen en door mensen beleefd. Alleen het Oude Testament kent 12 woorden en nog vele afgeleide namen voor de vreugde. Die 12 verschillende benamingen van vreugde, blijdschap, vrolijk zijn, zich verheugen, komen minstens 525 maal voor in het OT.
Het Nieuwe Testament is eveneens vol van de vreugde. De zangen klinken op in de morgenstond van de nieuwe dag des heils en het stoot tenslotte de poort open naar het levensfeest van de Bruiloft van het Lam.
Die blijdschap, die vreugde waardoor ons hart weer zingen gaat en we met opgeheven hoofd door de nacht van zorg en verdriet kunnen gaan mag het deel zijn van hen die de Here in oprechtheid vrezen.
Het is een onbeschrijfelijke vreugde als ons hart vrede vindt aan.de voet van het Kruis met onze God. Dan zing je dwars door je tranen heen van Gods goedertierenheen, een zang die nooit meer een einde vindt. Eeuwig zingen want de oorzaak van die geestelijke vreugde die het hart vol maakt ligt niet in ons noch in iets van beneden, zo betrekkelijk en zo vergankelijk.
Die bron is onze God.
Die blijdschap is door de Geest en wordt genoten door allen die niet vreemd zijn aan de vreugde - zang der genade - zij het hier nog dikwijls maar schuchter gezongen:
Mijn God U zal ik eeuwig loven
Omdat Gij 't hebt gedaan.

de B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1981

De Wekker | 8 Pagina's

De bron van vreugde (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1981

De Wekker | 8 Pagina's