Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verkleed op de kruisweg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verkleed op de kruisweg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En als zij Hem bespot hadden, deden zij Hem de purperen mantel af en deden Hem Zijn eigen klederen aan. Marcus 15:20

Kleren maken de man en sieren de vrouw. De kleren die je draagt zeggen iets over je persoon en levensinstelling. Helaas wordt vandaag steeds minder gelet op de kleding. Zelfs zegt men: in de postmoderne tijd is er geen mode meer. Ieder doet wat hij of zij goed vindt en kleedt zich zoals men wil, wat een ander er ook van vinden zou. Maar het ergste is wanneer je niet vrij bent hoe je je kleedt en je door anderen verkleed wordt. Dat overkwam Christus toen Hij naar het kruis ging.

Spotkleed
Pilatus heeft het vonnis geveld. De soldaten voeren Hem naar de binnenplaats van het rechthuis. Hier bevindt zich een aantal Romeinse soldaten ter bescherming van de stadhouder Pilatus is nog bezig met het volk op Gabbatha, maar de soldaten kunnen zich vermaken met Jezus. Ze bereiden Hem een spottende intocht nu Hij een gevangene is en straks zal worden gekruisigd. Alle collega's moeten meedoen. Men trekt Hem zijn kleren uit en doet Hem een purperen mantel aan. Een versleten koningsmantel. Hij krijgt een krans van brandhout op Zijn hoofd. Spottend wordt Hij begroet: welkom koning der Joden.
Ze menen er niets van. Ze bespuwen Hem en slaan Hem met een stok op Zijn hoofd. Koninkje spelen met Jezus. Bruten spelen met het kostbaarste leven dat ooit op deze aarde is geweest. Bespogen en uitgejouwd wordt Hij, Die zoveel goeds heeft gedaan en gesproken. Maar dit geschiedt al om onze zonden. In het paradijs hebben wij onze heerlijke koningsmantel weggeslingerd van onze schouders.
We maakten ons zelf tot een spotfiguur. En nu wordt Hij bespot als een mislukte koning - een brandhoutkoning. Mensen hoe knap, machtig en groot ook, zijn in Gods oog mislukte koningen. We denken heel wat te zijn en we willen heersen, maar Die in de hemel woont lacht om die bespottelijke zondaren. Maar nu moet Jezus die spot ondergaan waarbij het spotkleed de aandacht trekt, omdat dit het teken is van de koninklijke waardigheid. En Jezus laat Zich bespotten en bespuwen door dit gespuis. Hij zwijgt en is stil voor het aangezicht van Zijn bespotters.

Burgerkleed
Aan het spel komt een eind. De "baas" is klaar en het wordt tijd dat de gevangene naar het kruis wordt gebracht. Maar opnieuw wordt Hij verkleed. Zijn bebloede lichaam wordt weer gestoken in zijn eigen burgerkleding. We kunnen ook zeggen: de kleren van Zijn vernedering en dus geen koningskleed. Onbedoeld misschien wordt toch gezegd: in zulke kleren hoort Hij thuis. We brengen geen Koning naar het kruis, maar een heel gewoon mens, nummer zoveel. Zo wordt Hij, Zoon Gods en Zoon des mensen, weggeleid buiten de stad want Hij is onrein, onheilig; als vuilnis wordt Hij uitgeworpen. Daarom geen purperen mantel, maar zijn eigen lijfkleed en daarom moest Hij eerst worden verkleed. Wat wordt er met Hem gesold - kleren uit, kleren aan. Het lijkt een poppenspel, maar het is bittere ernst. En Jezus weet het en Hij ondergaat het. Zoals Hij is, zo moet Hij naar het kruis. Niet wat de soldaten zoal spottend van Hem maken, maar wat Hij werkelijk is - zo is Hij de aangeklaagde en zo moet Hij sterven om zo de Zaligmaker te kunnen zijn. Hij werd door het soldatenspel nog dieper vernederd. Maar zo kan Hij redden en verlossen.

Borgkleed
Er zit een rijk Evangelie in deze korte notitie. Jezus wordt verkleed en de soldaten ruilen zijn kleren, speels en serieus tegelijk, opdat voor zondaren zoals wij zijn, mislukte koningen, deze ja alleen deze Jezus zou verwerven het kleed der gerechtigheid. Hij mijn zondekleed en ik zijn Borgkleed. Zalige ruil, beslissende ruil, eeuwigheidsruil.
Of wilt u uw eigen kleren nog houden? Maar dat zijn vuile kleren. Er is geen draad aan niet bezoedeld door zonden. En het vuilste kleed is dat van onze eigen gerechtigheid. Het mag en het moet geruild worden voor Zijn kleed. Zalig wie zo verkleed wordt door de Heilige Geest. Eenmaal zal hij het witte kleed dragen dank zij deze verklede Heiland op de kruisweg.
En zullen we ons toch maar verantwoord kleden om Jezus' wil?

J.H. Velema

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 2001

De Wekker | 16 Pagina's

Verkleed op de kruisweg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 2001

De Wekker | 16 Pagina's